همشهری آنلاین: فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی با اعلام اینکه واکسن HPV عارضه‌ای ندارد بر تزریق این واکسن تاکید کرد و گفت: نوع ۱۶ ویروس HPV با سرطان دهانه رحم رابطه مستقیم دارد.

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران

دکتر مینو محرز فوق تخصص بیماری‌های عفونی و رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران در گفت‌و‌گو با وبدا، درخصوص واکسن HPV گفت: در طب عفونی بر پیشگیری بیش از درمان تاکید می‌شود، مخصوصا در مورد ویروس HPV که در صورت انتقال به افراد دیگر، آنها را گرفتار کرده و قابل درمان هم نیست.

وی با بیان اینکه نوع 16 ویروس HPV با سرطان دهانه رحم رابطه مستقیم دارد، خاطرنشان کرد: تزریق و مصرف این واکسن در تمام دنیا توصیه می‌شود و از دید یک متخصص عفونی ضرورت تزریق آن ثابت شده است، چراکه این بیماری درمان قاطعی ندارد.

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران درخصوص راه‌های انتقال ویروس HPV گفت: این ویروس در اثر تماس و اصطکاک با زگیل‌های ایجاد شده در نواحی تناسلی زن یا مرد منتقل می‌شود و معمولا از طریق تماس جنسی این اتفاق به وقوع می پیوندد، در موارد نادر در آرایشگاه هایی که بهداشت رعایت نمی‌شود، با استفاده از وسایلی که تماس مستقیم با ناحیه تناسلی دارد، مثلا حین اپیلاسیون و لیزر نیز ویروس می‌تواند منتقل شود.

دکتر محرز تصریح کرد: ویروس HPV با سرطان دهانه رحم ارتباط مستقيم دارد و در مواردي بروز سرطان در مردان نيز گزارش شده است.

فوق تخصص بيماري‌هاي عفوني خاطرنشان كرد: تزريق واكسن HPV براي تمام گروه‌ها بي‌خطر است و زنان باردار و شيرده، پس از طي دوره بارداري و شيردهي می‌توانند این واکسن را دریافت کنند و بهتر است، مردان تا سن ٢٦ الي ٢٧ سالگي و زنان تا سن ٣٥ الي ٤٠ سالگي اين واكسن را دريافت كنند، البته تزريق واكسن HPV به سن ازدواج يا آغاز فعاليت جنسي در افراد بستگي دارد و نمي‌توان عدد ثابتي ارائه داد، چراكه در برخي كشورها تزريق اين واكسن از سن ١٢ سالگي در دختران آغاز مي‌شود.

وي شايعات به وجود آمده در فضاي مجازي درخصوص داشتن عوارضي مانند ايجاد ناباروري در زنان و تضعيف سيستم ايمني آنها به واسطه تزريق اين واكسن را تكذيب كرد و گفت: واكسن HPV عارضه اي ندارد و اينگونه شايعه پراكني‌ها در فضاي مجازي منجر مي‌شود، مردم حتي از زدن واكسن‌هاي معمول نيز خودداري كنند، بايد گفت شايعات در اين خصوص غير علمي بوده و قطعا سلامت مردم را نشانه مي‌گيرد، افرادي كه شايعات اين‌ چنيني اشاعه مي‌دهند، شايد غرض خاصي دارند.

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: تنها ملاحظه اي كه مردم بايد انجام دهند، اين است كه بعداز تزريق واكسن يك ربع الي نيم ساعت در محل كلينيك يا درمانگاه بمانند و سريع راه نيفتند و اين توصيه براي تزريق اكثر آمپول‌ها و واكسن‌ها وجود دارد.

دكتر محرز با بيان اينكه مهمترين راه پيشگيري از انتقال ويروس HPV، استفاده از وسايل محافظت كننده حين رابطه جنسي است، افزود: رعايت نكات بهداشتي در امور روزمره، همچنين رابطه جنسي مطمئن و حفاظت شده و تزريق واكسن HPV از انتقال ويروس به بدن پيشگيري مي‌كند و بايد تاكيد كرد در اين بيماري، فقط پيشگيري موثرترين راه حل است، زيرا فعلا درماني ندارد.

کد خبر 407657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha