نفیسه مجیدی‌زاده: ۱. تابستان در راه است؛ لطفاً بروید و از پدرهایتان بپرسید تا به شما بگویند چه زمانی بهترین هدیه‌ی آخر خرداد نوجوانان، دوچرخه بود؟

دوچرخه شماره ۹۲۷

روزهايي كه جايزه‌ي قبولي يا شاگرد اولي، ايكس‌باكس، گوشي‌هوشمند و پلي‌استيشن نبود!

روزهايي كه در شهر خانه‌هاي دوچرخه فعال نبودند تا بتوان از آن‌ها دوچرخه گرفت و ركاب زد و مسابقه داد.

خردادهايي بود كه كلاً بوي دوچرخه مي‌داد.

 

2. هرطور فكر مي‌كنم مي‌بينم بخشي از تابستان مي‌تواند به دوچرخه‌سواري بگذرد. حتي اگر ايكس‌باكس و بازي‌هاي كامپيوتري خيلي جذاب باشند، باز دوچرخه‌سواري لذت خودش را دارد. نداشتن دوچرخه هم دليل نمي‌شود كه دوچرخه‌سواري نكنيم، چرا كه خانه‌هاي دوچرخه در شهر فعالند.

 

3. شايد باوركردني به‌نظر نرسد، اما سپهر 14ساله، هنوز دوچرخه‌سواري بلد نيست. او دوچرخه هم دارد و دوچرخه‌اش در بالكن، خاك مي‌خورد. او ترجيح مي‌دهد به جاي دوچرخه‌سواري، بدود!

اميرعلي 16ساله، دوچرخه‌اي دارد كه سال تا سال از انبار بيرونش نمي‌آورد و باربد 15ساله، دوچرخه‌اي دارد كه گاهي آن را بر مي‌دارد تا با دوستانش به پياده‌راه نزديك خانه‌شان بروند و با هم دوري بزنند.

البته نوجواناني را مي‌شناسم كه به‌صورت گروهي به خانه‌هاي دوچرخه مي‌روند و دوچرخه‌هاي هم شكل سوار مي‌شوند.

 دريا و سمانه هم كه هر دو 13ساله هستند بعدازظهرهاي تابستان، در پاركينگ آپارتمانشان دوچرخه‌سواري مي‌كنند.

 

4. لازم است به سپهر بگوييم هر چند دويدن، ورزش مفيدي است و مي‌تواند قلب و پاها را قوي كند، اما دوچرخه‌سواري منظم، همان فوايد دويدن را دارد، ضربان قلب را افزايش مي‌دهد و موجب سلامت قلب و عروق مي‌شود، پاها را قوي مي‌كند و البته فشار كم‌تري هم به مفاصل وارد مي‌كند.

با اين حساب، بهتر است سپهر هم دوچرخه‌‌ي قديمي‌اش را از بالكن خانه بيرون بياورد.

 

5. البته دوچرخه‌سواري در هواي گرم، قواعد خودش را دارد. مثلاً دوچرخه‌سواري در هواي گرم، باعث مي‌شود بيش‌تر عرق كنيد و در صورتي‌كه مدت زمان طولاني به اين فعاليت ادامه بدهيد، ممكن است آب بدن شما از دست برود و به اصطلاح، بدنتان دهيدراته شود.

براي همين بهتر است در زمان دوچرخه‌سواري و هم‌چنين قبل و بعد از آن، به اندازه‌ي كافي مايعات بنوشيد تا بتوانيد از دوچرخه‌سواري در تابستان لذت ببريد.

از سوي ديگر دوچرخه‌سواري در هواي آفتابي و گرم به مدت زياد، ممكن است باعث آسيب‌هاي پوستي شود. پوشيدن لباس مناسب و استفاده از كرم‌هاي ضدآفتاب مي‌تواند از آفتاب‌سوختگي بدن جلوگيري كند.

 

6. برخي متخصصان طب ورزشي معتقدند دوچرخه سواري علاوه بر تأثير مثبت بر روي پا، قلب و ماهيچه‌هاي بدن، مي‌تواند به‌ كنترل‌ استرس كمك كند.

به اين دليل كه بعد از حدود سه ماه دوچرخه‌سواري، فاكتور نورورتروفيك مغز قوي مي‌شود. پروتئين نوروتروفيك در مغز مسئول كنترل استرس، خُلق‌وخو و البته حافظه و يادگيري است.

گفتني است كه پزشكان معتقدند اغلب ورزش‌ها، باعث ترشح سرتونين و دوپامين در مغز مي‌شوند و اين اندروفين‌ها به افزايش نشاط و تقويت روحيه كمك مي‌كنند. دوچرخه‌سواري درست و صحيح در سن نوجواني، به افزايش قد نوجوان‌ها هم كمك مي‌كند.

 

7. با توجه به اين‌كه 13خرداد (3ژوئن) روز جهاني دوچرخه است، در فضاي مجازي كمپين‌هايي براي ترويج دوچرخه‌سواري به راه افتاده است. يكي از اين كمپين‌ها با عنوان «روز جهاني دوچرخه براي كار»، از همشهريان مي‌خواهد با دوچرخه به محل كار و تحصيل خود بروند.

اين يعني مثل بسياري از كشورهاي دنيا، دوچرخه نه فقط به‌عنوان وسيله‌ي تفريح و ورزش، بلكه به‌عنوان وسيله‌ي نقليه به‌كار مي‌رود.

با اين نگاه شايد بتوانيد دوچرخه‌تان را با پدرتان شريك شويد. صبح‌ها پدرتان با دوچرخه سركار برود و شما بعدازظهر دوچرخه‌سواري كنيد.

 

8. اگر تصميم به دوچرخه‌سواري گرفتيد، بهتر است در فضاي مناسب دوچرخه‌سواري كنيد تا از آن لذت ببريد و از خطرها دور باشيد.

چون هنگام دوچرخه‌سواري آسيب‌پذيرتريم. پس تا حدامكان در پياده‌راه‌هاي مخصوص دوچرخه‌سواري يا در بوستان‌ها دوچرخه‌سواري كنيم و در خيابان به تمام قوانين رانندگي توجه كنيم و احترام بگذاريم.

علاوه بر اين زماني كه سوار دوچرخه هستيم، بيش‌تر در معرض آلودگي هوا قرار داريم، پس وضعيت هواي منطقه‌ي زندگي‌ خود را در نظر بگيريم و بعد با دوچرخه بيرون برويم.

 

9. معمولاً مربيان دوچرخه‌سواري مواردي را به عنوان اصول اوليه‌ي دوچرخه‌سواري گوشزد مي‌كنند. مثل اين‌كه زين دوچرخه‌ي شما بايد متناسب باشد طوري كه هنگام دوچرخه‌سواري و بعد از آن احساس ناراحتي نكنيد و در هنگام دوچرخه‌سواري به سمت جلو نلغزيد. براي اطمينان از زين دوچرخه، مي‌توانيد دوچرخه‌تان را به يك فروشگاه دوچرخه ببريد تا ارزيابي شود.

هم‌چنين لازم است دسته‌ي دوچرخه را درست بگيريد. حتماً بايد آرنجتان كمي خم شود و انگشتان شما آزادانه دور ترمزها پيچيده شوند تا به ترمزها دسترسي داشته باشيد و سر پيچ‌ها هم ترمز نكنيد، اما حتماً قبل از رسيدن به پيچ، سرعت خود را كم
كنيد.

 

10. و آخر سر اين‌كه زمين‌خوردن بخشي از دوچرخه‌سواري است، از آن وحشت نكنيد. البته مراقب باشيد زمين نخوريد و يا هنگام زمين‌خوردن، به هوش باشيد كه ضربه به سر شما وارد نشود.

 

دوچرخه شماره ۹۲۷

عكس‌ها: محمود اعتمادي/ دوچرخه

کد خبر 407634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =