دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

یکی از هنرهای دیرینه‌ی ایرانیان هنر چاپ روی پارچه است. این هنر در زمان ساسانیان، در ایران رواج یافته و در قرن‌ یازدهم و دوازدهم (دوره‌ی شاه‌عباس صفوی) به اوج خودش رسیده است.

دوچرخه شماره ۹۲۷

کارشناس، صاحب مغازه‌اي باصفاست؛ مغازه‌اي كه بر در و ديوارش سفره‌هاي خوش‌رنگ قلمکار آويزان شده‌ است. با او درباره‌ي پارچه‌ي قلمکار، كوتاه به گفت‌وگو مي‌نشينيم.

 

  • پارچه‌ي قلمكار چه‌طور توليد مي‌شود؟

در قديم نقش‌ها با قلم روي پارچه‌ي پنبه‌اي يا ابريشمي کشيده مي‌شد، اما بعدها استفاده از قالب چوبي مرسوم شد. ابتدا پارچه‌ي پنبه‌اي مخصوص در کارخانه‌ي پارچه‌بافي بافته مي‌شود. در كارگاه قلمكار قالب و رنگ را انتخاب مي‌كنند و نقش مي‌زنند و بعد پارچه براي کار جوشاندن و تثبيت رنگ مي‌رود.

 

  • سفره‌ي قلمکار خوب چه‌ جور سفره‌اي است و چه ويژگي‌هايي دارد؟

جنس پارچه بايد از نخ طبيعي يا کتان باشد. بهتر است رنگ مورد استفاده گياهي باشد. البته در قديم از رنگ‌هاي گياهي استفاده مي‌شد، ولي امروزه بيش‌تر رنگ‌ها شيميايي است. اگر جنس پارچه نخ و کتان باشد و رنگ مرغوب باشد، در شست‌وشو مشکلي پيش نخواهد آمد.

 

  • تنوع رنگي كه استفاده مي‌شود، چگونه است؟

با توجه به طرحي که مي‌زنيم، رنگ‌ها هم متفاوت‌اند. گاهي از جوهر رنگ اصلي براي يک طرح استفاده مي‌کنيم و گاهي چند رنگ بايد ترکيب شوند تا رنگ مورد نظرمان به دست بيايد. هرچه طرح و نقش ساده‌تر باشد، از رنگ‌هاي کم‌تري استفاده مي‌شود، اما طرح‌هاي شلوغ‌تر کار و وقت بيش‌تري مي‌برند.

 

  • شما سوغاتي دادن قلمكار را پيشنهاد مي‌کنيد؟

 بله، مخصوصاً اگر جنس خوب و باکيفيتي داشته باشد، دوام بيش‌تري دارد. سفره‌ي قلمکار سال‌ها مي‌ماند.

 

وجيهه جوادي، 14ساله

خبرنگار افتخاري از نجف‌آباد

عكس: پريسا شادكام

15ساله از نجف‌آباد

کد خبر 407627

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha