همشهری آنلاین: امانوئل مکرون وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات همراه داشتن تلفن همراه در مدارس فرانسه را ممنوع کند. او حال در پی تحقق این وعده است. در صورت تصویب مجلس سنا این ممنوعیت از سال جدید تحصیلی به اجرا گذاشته خواهد شد.

طرح دولت فرانسه برای ممنوع کردن تلفن همراه در مدارس

به گزارش يورونيوز، مجمع ملی فرانسه روز پنج‌شنبه (۷ ژوئن- 17 خرداد) در دور اول رایزنی‌های خود طرح ممنوعیت همراه داشتن تلفن همراه در مدارس را به تصویب رساند. اعتیاد به تلفن همراه نزد دانش‌آموزان و آزار در فضای مجازی (سایبر موبینگ) دو دلیل اصلی تدوین چنین قانونی در کشور بوده‌اند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش به رأی‌دهندگان وعده داده بود، در صورت ورود به کاخ الیزه چنین ممنوعیتی را به اجرا بگذارد.

این ممنوعیت در تمامی سطوح مختلف مدارس فرانسه به جز تنها یک استثنا به اجرا درخواهد آمد. به این ترتیب دانش‌آموزان ۳ تا ۱۵ ساله (پیش‌دبستانی تا پایان دروه‌ی مدارس ابتدایی) حق همراه داشتن و استفاده از تلفن همراه را حتی در زمان زنگ تفریح و خارج از فضای کلاس درس نخواهند داشت.

به گفته وزیر آموزش و پرورش تلفن همراه موجب بر هم تمرکز دانش‌آموزان نه تنها در سر کلاس درس، بلکه حتی در خارج از محیط کلاس می‌شود.

میشل بلانکه در مصاحبه‌ای گفت: «قانون جدید موجب خرسندی دبیران خواهد شد.»

در مقابل اتحادیه‌های دبیران با دیده ‌تردید به این قانون نگریسته و احزاب مخالف دولت نیز شدیدا از آن انتقاد کرده‌اند. نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در پارلمان در جریان جلسه چندین ساعته بررسی طرح ممنوعیت همراه داشتن تلفن همراه در مدارس، چنین قانونی را "کاملا بیفایده" و "غیرقابل اجرا" خواندند، زیرا به گفته آنان برای زیر پا گذاشتن این قانون هیچ تنبیه تحریمی در نظر گرفته نشده است.

با این حال طبق این قانون معلمان در صورت کشف تلفن همراه نزد دانش‌آموز می‌توانند آن را ضبط کنند.

نمایندگان حزب سوسیالیست و حزب پوپولیست چپ‌‌گرای "فرانسه تسلیم‌ناپذیر" این طرح را "اقدامی کاملا تزیینی" توصیف کردند که در عمل تأثیری بر ترک "اعتیاد به تلفن همراه" در مدارس نخواهد داشت.

  • در انتظار حکم مجلس سنا

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به منتقدان گفته دست مدارس برای چگونگی اجرای این قانون باز خواهد بود، برای مثال دانش‌آموزان می‌توانند به محض ورود به مدرسه تلفن‌های همراه خود را در کمد‌های قفل‌دار که در خیلی از مدارس موجود است، نگهداری کنند.

در صورت موافقت مجلس سنای فرانسه این طرح از روز نخست سال جدید تحصیلی (اول سپتامبر) شکل قانون به خود خواهد گرفت و به اجرا گذاشته خواهد شد. با این همه محافظه‌کاران اکثریت مجلس سنا را در اختیار دارند و پیش‌بینی می‌شود که با این طرح مخالفت خواهند کرد.

از سال ۲۰۱۰ در فرانسه استفاده از تلفن‌های همراه در کلاس‌های درس مدارس ممنوع است. با این حال به گفته دانش‌آموزان و معلمان این ممنوعیت چندان جدی گرفته نمی‌شود. تخمین زده می‌شود از هر ده دانش‌آموز فرانسوی، ۹ نفر دارای تلفن همراه هستند.

در آلمان قانون یکسان و مشترکی برای ممنوعیت تلفن همراه در مدارس وجود ندارد و بخشی از تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده مدارس و بخشی دیگر بر عهده قانون‌گذاران هر ایالت است. با این حال در اکثر مدارس این کشور استفاده از تلفن همراه سر کلاس‌های درس ممنوع است.

در ایران طبق تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش آوردن موبایل به داخل کلاس درس توسط دانش‌آموزان ممنوع است، اما این ممنوعیت غالبا با بی‌اعتنایی دانش‌آموزان روبرو می‌شود.

کد خبر 407574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha