شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سومین دستور کار هفتگی مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون فرهنگی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از منابع و مصارف و نظام مدیریت نظام شرکت‌های فرهنگی- ورزشی وابسته به وزارت ورزش و جوانان در ۱۰ سال گذشته است.

به گزارش خبرگزاری میزان، مجلس شورای اسلامی روز‌های یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری جلسه علنی دارد.

سومین دستور کار هفتگی مجلس، بررسی گزارش کمیسیون فرهنگی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از منابع و مصارف و نظام مدیریت نظام شرکت‌های فرهنگی- ورزشی وابسته به وزارت ورزش و جوانان در ۱۰ سال گذشته است.

این تقاضا پیشتر با عنوان «تحقیق و تفحص از دو باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس» مطرح بود.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد از اعضای فراکسیون ورزش و عضو هیئت رئیسه مجلس- که یکی از طراحان این تقاضا است - ۱۲ مهر ۹۶ در گفت‌وگو با میزان از تقاضای تحقیق و تفحص از دو باشگاه «استقلال و پرسپولیس» در مجلس خبر داد و گفت: نمایندگان پیرامون این تحقیق و تفحص به دنبال این هستند تا بدانند طی ده سال گذشته به چه میزان در این دو باشگاه هزینه شده است و چرا این دو باشگاه نگرانی‌هایی را در جامعه و بین هواردان خود ایجاد کرده‌اند.

نایب رئیس «فراکسیون ورزش» مجلس ادامه داد: همچنین طی این تحقیق و تفحص می‌کوشیم تا بدانیم این دو باشگاه تاکنون چه میزان درآمدزایی داشته‌اند، چراکه باشگاه‌های فوتبال در تمام دنیا درآمد زا هستند، این درحالی است که ما فقط هزینه می‌کنیم و هزینه‌های ما در بسیاری مواقع غیر ضروری است.

یوسف‌نژاد دو ماه بعد یعنی ۱۲ آذر ۹۶ در گفت‌وگو با میزان گفت: پیرامون گزارش وزارت ورزش و جوانان مبنی بر محور‌های تحقیق و تفحص از سرخآبی‌ها به کمیسیون فرهنگی، اعضای تفحص‌کننده با ابلاغ نامه کتبی عدم اقناع خود را از این گزارش اعلام کردند؛ لذا مرحله بعدی این است که این تحقیق و تفحص در کمیسیون فرهنگی رأی‌گیری شود چراکه گزارش وزارتخانه به هیچ وجه نظر ما را تأمین نکرد.

نائب رئیس «فراکسیون ورزش» مجلس شورای اسلامی گفت: صد در صد این تحقیق و تفحص به جریان خواهد افتاد و حتی این تفحص گسترده‌تر هم پیش خواهد رفت و مثلاً درباره سایر موارد مهم هم پیگیری خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: در جریان این تفحص پیشنهادمان این است که درباره حق پخش تلویزیونی هم پیگیری‌هایی صورت گیرد لذا در قانون برنامه ششم به صدا و سیما و به سازمان تربیت بدنی مأموریت داده شده که نحوه درآمد و هزینه‌کرد را ببینند، اما متأسفانه این ارگان‌ها کم‌کاری کرده‌اند.

این نماینده مجلس با اشاره به جلسه فراکسیون ورزش در این زمینه با معاونین سازمان تربیت بدنی و صدا وسیما گفت: در جریان جلسه ما به مسئولان گفتیم که چرا حق پخش تلویزیونی را پیگیری نمی‌کنید که نهایتاً مقرر شد دیوان محاسبات در این زمینه دخالت کند و مشخص کند منابع درآمدی در این زمینه چقدر است.

یوسف‌نژاد تأکید کرد: همچنین پیشنهاد دیگری درباره تبلیغات دور زمین در لیگ یک وجود دارد که باید پیگیری‌هایی در این زمینه صورت گیرد لذا در حال حاضر فدراسیون فوتبال تبلیغات دور زمین را مدیریت می‌کند و هیچ حق و سهمی را به باشگاه‌های لیگ یک در نظر نمی‌گیرد و این باشگاه‌ها هم هیچ اطلاعی از این موضوع ندارند در حالی که خیلی از باشگاه‌ها به‌عنوان میزبان مسابقات باید ازمحل تبلیغات دور زمین حقی و حقوقی دریافت کنند بنابراین هنوز مشخص نیست این منابع که فدراسیون می‌گیرد کجا هزینه می‌شود و این موارد از جمله مواردی است که بنده سعی دارم در قالب تحقیق وتفحص پیگیری کنم.

وی اضافه کرد: انتظار داریم وزارت ورزش و جوانان در موضوع شفاف‌سازی امور فدراسیون‌ها بیشتر دخالت کند.

البته یوسف‌نژاد ۲ آذر ۹۶ هم در گفت‌وگو با میزان گفته بود: وزارت ورزش و جوانان پیرامون گزارش خود، میزان بدهی و طلب این دو باشگاه را مشخصا اعلام کرده است. به عنوان مثال براساس این گزارش باشگاه استقلال حدود ۱۰۷ میلیارد تومان به اشخاص حقیقی و حقوقی بدهی دارد که البته حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیارد تومان آن بدهی مالیاتی است.

سید فرید موسوی دیگر عضو فراکسیون ورزش مجلس ۳ آبان ۹۶ در گفت‌وگو با میزان گفت: مدیریت منابع در این دو باشگاه مطلوب نبوده است. به هر حال هواداران سرخابی‌ها گهگاه خبر‌های نگران کننده‌ای از باشگاه‌های خود دریافت می‌کنند که حکایت از جریمه‌های مراجع داخلی و بین المللی نسبت به این دو باشگاه دارد که باید این مسئله هر چه سریعتر برطرف شود.

موسوی تصریح کرد: معتقدم بی انضباطی این دوباشگاه در یک بازه زمانی کوتاه می‌تواند به ورزش کشور تسرّی پیدا کند که با این حال ما مصریم تحقیق و تفحص از سرخابی‌ها به سرعت در مجلس انجام شود.

عضو فراکسیون ورزش مجلس اضافه کرد: امیدواریم با وجود تحقیق و تفحص از سرخابی‌ها هر چه سریع‌تر نسبت به منابع و مصارف این دو باشگاه به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: اگر مجلس به تحقیق و تفحص از سرخابی‌ها رأی دهد ما شش ماه فرصت داریم تا موضوع درآمد‌ها، مصارف و مدیریت بدهی این دو باشگاه را مورد بررسی قرار دهیم و همچنین به انتصابات این دوباشگاه رسیدگی کنیم چرا که یکسری خبر‌ها حکایت از آن دارد که افرادی در این دوباشگاه مسئولیت گرفته اند که شایستگی لازم را برای تصدی این دو باشگاه نداشته اند و این مسئله صرفا به کادر مدیریتی این دو باشگاه معطوف نمی‌شود.

یوسف‌نژاد ۱۲ اردیبهشت ۹۷ با اشاره به ارائه گزارش درخواست تحقیق و تفحص از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به صحن علنی مجلس، گفت: در بحث تحقیق و تفحص از سرخآبی‌ها، از درآمد‌ها و هزینه‌ها، جرایم و نظام اداری و مدیریتی دو باشگاه فرهنگی و ورزشی پرسپولیس و استقلال طی ۱۰ سال اخیر پیگیری‌هایی انجام شده لذا قرار است پس از تایید صحن علنی و انتخاب اعضاء، این موضوع به طور رسمی آغاز شود.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنجا که تحقیق و تفحص نزدیک به ۱۴ مرحله دارد رسیدن به سند‌های تخلف در مراحل آغاز آن به ندرت امکان‌پذیر خواهد شد چراکه در مراحل قبل از آغاز، صرفا اسناد و مدارک ارائه شده ازسوی خود مسئولان سازمان یا باشگاه مورد نظر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: به دلیل قانع‌کننده نبودن اسناد ارائه شده ازسوی مسئولان سرخآبی‌ها برای نمایندگان، کمیسیون مربوطه رأی به انجام تحقیق و تفحص از این دو باشگاه را داده و این درخواست به صحن علنی ارائه شده است.

یوسف‌نژاد همچنین با بیان اینکه با رأی مجلس به انجام کار تحقیق و تفحص، متقاضیان حضور در کمیته تحقیق و تفحص ثبت نام و کمیسیون فرهنگی برای انتخاب هیات رئیسه دست به کار می‌شود، افزود: در این شرایط اعضای هیئت رئیسه این کمیته با استقرار در محل، امکان دست یافتن به اسناد و مدارک خاص را پیدا خواهند کرد.

طبق اعلام خانه ملت، عضو هیئت رئیسه فراکسیون ورزش در مجلس با یادآوری اینکه مجلس به دنبال شفاف‌سازی و پاک‌سازی فضای فوتبال است، درباره مطرح شدن طرح تحقیق و تفحص از استقلال و پرسپولیس با در نظر گرفتن احتمال محرومیت آن‌ها در عرصه‌های بین‌المللی بیان کرد: در این طرح، افراد مورد تحقیق و تفحص قرار می‌گیرند و خطری باشگاه‌ها را تهدید نمی‌کند؛ درواقع اگر فردی مرتکب تخلف شود، اقدام وی ارتباطی به باشگاه ندارد و استقلال و پرسپولیس بدون مشکل خاصی فعالیت‌های‌شان را انجام می‌دهند.

بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا مجلس با تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از منابع و مصارف و نظام مدیریت نظام شرکت‌های فرهنگی- ورزشی وابسته به وزارت ورزش و جوانان در ۱۰ سال گذشته موافقت خواهد کرد یا خیر.

کد خبر 407530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha