جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: احزاب سیاسی همسو با سیدعمار حکیم (الحکمه)، سیدمقتدا صدر (سائرون) و ایاد علاوی (الوطنیه) برای تشکیل فراکسیون بزرگ در پارلمان جدید عراق ائتلاف کردند.

ائتلاف عراق

به گزارش ایرنا، رعد الحیدری از رهبران جریان حکمت ملی از امضای سند این توافق از سوی رهبران این سه جریان خبر داد.

این گزارش حاکی است: این ائتلاف سه گانه همچنین از دو ائتلاف شیعه دیگر (الفتح به رهبری هادی العامری) و (النصر به رهبری حیدرالعبادی) نیز دعوت کرده که به این فراکسیون بپیوندند و هم اکنون منتظر پاسخ آنها هستند.

وی گفت: برای اعلام رسمی پیوستن این دو ائتلاف انتخاباتی جدید، منتظر نهایی شدن توافق با آنها هستیم.

وی گفته است از ائتلاف‌های کردی پیروز در انتخابات نیز دعوت شده به این فراکسیون بزرگ بپیوندند و به احتمال زیاد دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز به آن خواهند پیوست.

وی گفته است که به احتمال زیاد ظرف چند روز آینده تشکیل ائتلاف (فراکسیون) بزرگ پارلمانی عراق و ترکیب نهایی آن مشخص و اعلام خواهد شد.

طبق قانون اساسی عراق، بزرگترین فراکسیون پارلمان حق دارد دولت را تشکیل دهد.

انتظار می رود که گروه های دیگری از کردها و اهل سنت، پس از مشخص شدن چارچوب ائتلاف بزرگ سیاسی جدید، برای مشارکت در تشکیل دولت آینده، به این ائتلاف بپیوندند.

در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که با مشارکت 44.5 درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته‌اند.

دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دمکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی، جریان حکمت (سیدعمار حکیم) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 کرسی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در این دوره از انتخابات 28 فهرست و حزب سیاسی توانستند به پارلمان راه پیدا کنند.

در این انتخابات، پنج گروه سیاسی شیعه نیز با پیشتازی در انتخابات مهم‌ترین گروه‌های مطرح برای تشکیل ائتلاف بزرگ سیاسی و شکل گیری دولت آینده هستند.

کد خبر 407454

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha