سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرتره‌ای که آنری ماتیس ۸۲ سال پیش با زغال از مری هاچینسن کشیده بود، سه میلیون پوند چکش می‌خورد.

مری هاچینسن

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، نقاش نامدار فرانسوي سال 1936 پرتره‌اي از نويسنده و مدل بريتانيايي كشيد كه قرار است پس از هشت دهه در حراجي ساثبيز لندن در معرض ديد و فروش قرار بگيرد. شوهر هاچينسن براي اين پرتره فقط هشت هزار فرانك به ماتيس پرداخت و آن را تا پايان عمر نزد خود نگه داشت. اگر اين نقاشي ساده زغال روي كاغذ به قيمت سه ميليون پوند فروخته شود، ركوردي تازه در اين عرصه ثبت مي‌شود.

هاچينسن كه يك زندگي عجيب با روابط پيچيده داشت، به پوشيدن لباس‌هاي فاخر شهره بود اما آنچه در پرتره او ديده مي‌شود، يك لباس بسيار ساده است كه در نقاشي ساده ماتيس جلوه‌اي دوچندان يافته است. هاچينسن به واسطه يكي از دوستان مشترك خود به ماتيس در پاريس معرفي شد و نقاش نامدار دو پرتره از او كشيد كه نسخه ساده‌تر در بايگاني شخصي ماتيس نگهداري مي‌شود.

ماتيس كه در خانواده‌اي با پيشينه بافندگي و نساجي به دنيا آمده بود، بسيار به پارچه و لباس علاقه داشت و اين علاقه را در نقاشي‌هاي خود به تصوير مي‌كشيد. لباسي كه هاچينسن در نقاشي مورد نظر پوشيده، طراحي چارلز جيمز، خياط آمريكايي است كه كريستين ديور نامدار او را «بزرگ‌ترين استعداد نسل ما» توصيف كرده بود.

ماتيس كه از شناخته‌شده‌ترين و پيشروترين چهره‌هاي هنر معاصر است، در 1954 در 84 سالگي از دنيا رفت. هاچينسن هم كه در 1889 در هند به دنيا آمده بود، پس از 88 سال زندگي و فعاليت هنري در 1977 درگذشت.

کد خبر 407273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha