همشهری آنلاین: رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: در آخرین پایش صورت گرفته از ایستگاه آق گنبد دریاچه ارومیه، چهار دهم (۰.۴) عدد در لیتر آرتمیای بالغ مشاهده شد.

آرتیما

علی نکوئی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر آن در این پایش، دو دهم (0.2) عدد در لیتر آرتمیای جوان نیز مشاهده شد که این امر نشان دهنده بهبود وضعیت آبی دریاچه ارومیه است.

وی اضافه کرد: در پایش صورت گرفته در منطقه زنبیل دریاچه ارومیه تنها تخم آرتمیا وجود داشت و آرتمیای بالغ یا جوان در این منطقه مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اینکه آخرین پایش انجام شده در خصوص وجود آرتمیا، هشتم خردادماه جاری در دریاچه ارومیه انجام شده است، بیان کرد: این پایش در دمای استاندارد 24 و 25 درجه سانتیگراد بالای صفر صورت گرفت که در آن شوری آب در ایستگاه‌های آق گنبد و زنبیل به ترتیب 284 و 332 گرم در لیتر برآورد شد.

وی ادامه داد: میزان جلبک دونالیلا نیز در آق گنبد، هشت میلیون عدد در لیتر و در زنبیل، سه میلیون عدد در لیتر بود.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: میزان تخم آرتمیای موجود در این مناطق نیز اندازه‌گیری شد که در آق گنبد 19 عدد در لیتر و در زنبیل 17 عدد در لیتر بوده است.

نکوئی با اشاره به اینکه در پایش صورت گرفته در نیمه دوم اردیبهشت ماه سال جاری تعداد تخم‌ها حدود 29 عدد در لیتر بود، افزود: به احتمال زیاد، این تخم‌ها به آرتمیای جوان یا بالغ تبدیل شده و از تعداد آنها کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: پایش‌های مربوط به این 2 منطقه از دریاچه ارومیه با هزینه این مرکز به صورت مستمر انجام می‌شود.

آرتمیا یا میگوی آب شور موجود ظریف و کوچکی از رده سخت پوستان بوده که به زندگی در آب‌های شور عادت کرده است اما تا 2 ماه قبل به دلیل بالا رفتن غلظت نمک دریاچه ارومیه، امکان حیات نداشت؛ موجودی که در صورت تولید می‌تواند موجب ایجاد صنایع تبدیلی و شرکت‌های تجاری برای صادرات آن در منطقه شود.

کد خبر 407243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha