ژنرال کیم یونگ چول، رئیس سابق سازمان جاسوسی کره‌شمالی که برای ملاقات با مایک پمپئو، وزیر امورخارجه و همینطور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به این کشور سفر کرده، دست راست رهبر کره‌شمالی است و می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در تعامل کره‌شمالی با جامعه جهانی داشته باشد.

توافق کره شمالی

به گزارش فارین پالیسی، او قبل از اینکه پنجشنبه رسما مورد استقبال پمپئو قرار بگیرد، چهارشنبه شب در نیویورک شام را میهمان او بود و به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، فیله مینیون و بستنی وانیلی خورد.

مذاکرات او با پمپئو، می‌تواند سرنوشت دیدار تاریخی کیم جونگ اون و ترامپ در تاریخ 12ژوئن در سنگاپور را مشخص کند. به گفته میکی برگمن، کارشناس امور کره‌شمالی، این مذاکرات رو در رو از این جهت بسیار حیاتی است که در فرهنگ سیاسی کره‌شمالی، هیچ‌چیز مهم‌تر از روابط شخصی نیست. بنابراین هر تأثیری که آمریکایی‌ها روی کیم یونگ چول بگذارند، مستقیما به رهبر این کشور منتقل خواهد شد چون هم‌اکنون، ‌هیچ‌کس از این ژنرال کارکشته و باتجربه به کیم جونگ اون نزدیک‌تر نیست.

کیم یونگ چول 73ساله معاون رئیس حزب کارگران کره‌شمالی است و به 3نسل از دیکتاتورهای این کشور خدمت کرده است. او زمانی که کیم جونگ اون در سال 2011به قدرت رسید، نه‌تنها ‌از یک موج عظیم پاکسازی که بسیاری از هم‌قطارانش را از بین برد جان سالم به در برد، که توانست به کیم جونگ اون نزدیک شود و به مورداعتمادترین دستیار او تبدیل شود.

کیم در سال‌های 2009تا 2016رئیس یکی از مهم‌ترین سازمان‌های جاسوسی و امنیت سایبری کشورش، دفتر عمومی شناسایی و رصد، بود. در همین دوران بود که یکی از بزرگ‌ترین هک‌های تاریخ سینما روی داد و دو حمله مرگبار باعث کشته شدن ده‌ها نفر از شهروندان کره‌جنوبی شد.

گفته می‌شود او هم در حمله به یک شناور کره‌جنوبی در سال 2010که باعث کشته شدن 46ملوان شد و هم در حمله توپخانه‌ای به یک جزیره در جنوب کره‌جنوبی که باعث کشته شدن 4نفر شد، نقش تعیین‌کننده و اصلی داشته است و به همین‌خاطر در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

بزرگ‌ترین فعالیت سازمان زیرنظر او در این دوره اما هک کردن شرکت سونی و انتشار عمومی یک فیلم کمدی درباره ترور کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی، قبل از اکران آن بود.

ژنرال کیم، البته برای رسیدن به چنین جایگاه و دستاوردهایی، راه درازی را پله به پله سپری کرد‌ه است. او کارش را در دهه 60به‌عنوان نگهبان در منطقه حائل نظامی شروع کرد و بعدا افسر رابط در سازمان ملل شد. او رابطه نزدیکی با کیم جونگ ایل داشت و مدتی محافظ او بود. او در اواخر دهه 90، به‌عنوان یکی از اعضای هیأت کره‌شمالی در مذاکرات شمال- جنوب حضور داشت.

با این حال این ژنرال کهنه‌کار، مدتی است که زمینه فعالیت‌هایش را عوض کرده و به چهره دیپلماسی خارجی کشورش تبدیل شده است. در دو ملاقات اخیر کیم جونگ اون با مون جائه این رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، کیم یونگ چول در کنار رهبر جوان کشورش بوده است. او پیش از آن، در سفر هیأت کره‌شمالی به المپیک زمستانی هم حضور داشت.

گفته می‌شود در دورانی که کیم جونگ اون تازه به قدرت رسیده بود، کیم یونگ چول و سازمان جاسوسی او نقشی حیاتی در تثبیت قدرت رهبر جوان کره شمالی داشته‌اند و همین موضوع، این ژنرال را تا این حد به فرد مورد اطمینان رهبر کره تبدیل کرده است.

کیم یونگ چول چنان مورد اعتماد رهبر کره‌شمالی است که عملا تنها کسی است که می‌تواند به جای او صحبت کند. به همین‌خاطر است که ملاقات او با مقامات آمریکایی بسیار حیاتی و تعیین‌کننده خواهد بود. اگر آمریکایی‌ها اعتماد استاد جاسوسی را به‌دست بیاورند، می‌توانند امید زیادی داشته باشند که دل رهبر کره‌شمالی را به‌دست بیاورند.

  • چرخش استراتژیک در سیاست‌های کلی کره‌شمالی

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا بعد از ملاقات با ژنرال کیم یونگ چول فرستاده ویژه رهبر کره‌شمالی به آمریکا گفته که به‌نظرش رژیم این کشور در حال چرخش استراتژیک است. او به خبرنگاران درباره تغییر بنیادین سیاست‌های کره‌شمالی گفت: «احتمالا تصمیم آنها همین (چرخش استراتژیک) خواهد بود.

آنها باید راهی را انتخاب کنند که به‌صورتی بنیادین با راهی که برای چندین دهه انتخاب کرده بودند متفاوت است.» او همچنین از پیشرفت مذاکرات ابراز خشنودی کرد و گفت که ترک کردن مذاکرات در این لحظه، یک فاجعه است؛ «دو کشور ما به نقطه‌ای حیاتی از روابط رسیده‌اند. اگر این فرصت را از دست بدهیم، نتیجه چیزی جز فاجعه نخواهد بود.»

  • خلع‌سلاح هسته‌ای باید مرحله به مرحله باشد

رهبر کره‌شمالی در دیدار با وزیر امورخارجه روسیه بر خلع‌سلاح‌هسته‌ای شبه جزیره کره تأکید کرد اما گفت که این کار باید گام به گام انجام شود. به گزارش بی‌بی‌سی به نقل از خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، کیم جونگ -اون گفت که «اراده جمهوری دمکراتیک خلق کره [کره‌شمالی] برای غیراتمی کردن شبه جزیره کره همچنان بدون تغییر، مستمر و پابرجاست.»

رهبر کره‌شمالی ابراز امیدواری کرد که «روابط ایالات متحده و کره‌شمالی و روند غیراتمی شدن شبه جزیره کره به‌صورت مرحله به مرحله پیشرفت کند و به راه‌حلی منجر شود که متضمن حفظ منافع تمامی طرف‌ها به شیوه‌ای نو، در دورانی نوین و شرایطی تازه باشد.»

  • گریه رهبر کره به‌خاطر شرایط بد اقتصادی

روز جمعه، برخی منابع کره‌جنوبی گزارش تأیید نشده‌ای را منتشر کردند حاکی از اینکه در روزهای اخیر، یک ویدئو از رهبر کره‌شمالی در آن کشور «دست به‌دست می‌شود» که او را در حال گریستن به‌خاطر مشکلات اقتصادی مردم نشان می‌دهد.

به گفته آنان، با توجه به محدودیت اطلاع‌رسانی در کره‌شمالی، اگر چنین ویدئویی واقعا وجود داشته باشد، توسط نهادهای دولتی تهیه شده و در دسترس مردم قرار گرفته است. به‌نظر می‌رسد انتشار چنین فیلمی از سوی رژیم کره‌شمالی، ‌بخشی از فعالیت‌های رژیم این کشور برای چیدن زمینه برای قبول توافق با آمریکا از سوی مردم باشد.

کد خبر 407162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha