همشهری آنلاین: تمرکز اصلی صنعت هوانوردی همواره پرواز بدون توقف به مسافت‌های دورتر و طولانی‌تر بودن مدت شناور بودن در آسمان بوده‌ است

و اگرچه امروره پروازهای طولانی زیادی در جهان توجه مسافران مسافت‌های دورافتاده را به خود جلب می‌کنند، پروازهای کوتاه‌مدت نیز هنوز جذابیت خود را از دست نداده‌اند.

در ماه مه سال 2018 كوتاهترين مسير پرواز تجاري بين‌المللي،‌ جهشي هشت دقيقه‌اي ميان جزيره آروبا در كارائيب و پونتو فيجو در ونزوئلا، آغاز به كار كرد. اما اين مسير تنها مسير كوتاه هوايي در جهان نيست،‌ در ادامه به تعدادي از اين مسيرهاي كوتاه پرواز اشاره مي‌شود:

  • كوتاه‌ترين مسير پرواز بين‌المللي تجاري، آروبا به پونتو فيجو (82 كيلومتر)

در ژانويه سال 2018 اگرچه روابط ميان سه جزيره آرويا، كوراكائو و بونير كارائيب و ونزوئلا محدود و مسدود شد،‌اما اين دو منطقه هنوز به اندازه‌اي با هم در ارتباط بودند تا مسير پروازي جديدي ميان فرودگاه بين‌المللي لاس‌‌ پيدراس در ونزوئلا و فرودگاه بين‌المللي كوئين بئاتريكس در آروبا برقرار شود.  پرواز در اين مسير دوبار در هفته انجام مي‌شود.

  • كوتاه‌ترين مسير پرواز تجاري منظم،جزيره اوركني و پاپا وستري (سه كيلومتر)

اين دو جزيره كه در شمال اسكاتلند واقع شده‌اند توسط مسير آبي باريكي از يكديگر دور افتاده‌اند و شركت هواپيمايي اسكاتيش ميان اين دو جزيره پلي هوايي ايجاد كرد كه پنجاه سال قدمت دارد تا كوتاهترين پرواز بدون توقف كلاس منظم جهان در اختيار اسكاتلند قرار گيرد. هواپيماهاي اين خط هشت سرنشينه هستند و پرواز تنها كمي بيشتر از يك دقيقه طول مي‌كشد و در برخي موارد مدت زمان پرواز به 53 ثانيه نيز رسيده‌است.

  • كوتاه‌ترين پرواز تجاري جهان،‌كگاتا تا آپوو در اندونزي (دو كيلومتر)

ميان اين دو منطقه در دورافتاده‌ترين بخش اندونزي،‌ دره‌اي عميق قرار دارد كه سفر زميني را تقريبا غيرممكن ساخته‌است. از اين رو ساكنان دو روستا براي تردد از هواپيماي Pilatus PC-6 Turbo Porter تك موتوره‌اي استفاده مي‌كنندكه 10 نفر گنجايش دارد. باند فرود و پرواز در هر دو منطقه بسيار كوتاه و پوشيده از علف‌هاي مرطوب است كه فرود و پرواز را براي خلبان كمي دشوار مي‌سازد.

  • كوتاه‌ترين مسير تجاري منظم پرواز ميان‌قاره‌اي، تنگيرس (مغرب) تا گيبرالتار (قلمرو بريتانيا) (69 كيلومتر)

اگرچه كشتي‌هاي تند‌رو در اين مسير كوتاه دائم در رفت و آمدند، اما پرواز ATR-72 نيز شمالي‌ترين منطقه مغرب را به گيبرالتار كه جزو قلمرو بريتانيا به شمار مي‌رود، وصل مي‌كند.

  • كوتاه‌ترين پرواز ميان دو پايتخت،‌كينشاسا در جمهوري دموكرات كنگو و برازاويل در جمهوري كنگو (26 كيلومتر)

شركت‌هاي هواپيمايي ASKY و CamAir اين دو پايتخت را كه توسط رود كنگو از يكديگر جدا شده‌اند، به هم وصل مي‌كنند. تا پيش از اين هواپيماي شركت اتيوپين نيز ميان اين دو مقصد در پرواز بود اما هواپيماهاي بوئينگ 787 دريم‌لاينر اين شركت اجازه حمل ترافيك محلي را نداشت و به مرور از دور اين پروازها خارج شد.

  • كوتاه‌ترين پرواز تجاري منظم در آمريكاي شمالي، بيلي‌بيشاپ در تورنتو تا فرودگاه نياگارا (51 كيلومتر)

مسير زميني ميان اين دو منطقه مسيري 136 كيلومتري از ميان سواحل درياچه اونتاريو است، اما پرواز از روي درياچه تنها 15 دقيقه طول مي‌كشد. از اين رو توريست‌ها و ساكنان اين منطقه از يك هواپيماي كوچك Piper Navajo براي تردد ميان اين دو نقطه استفاده مي‌كنند.

  • منبع:‌CNN
کد خبر 407093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha