جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

نیلوفر حامدی- تیم‌ملی والیبال ایران هفته نخسست لیگ ملت‌های والیبال را با عملکردی نه چندان خوب پشت‌سر گذاشت تا همه چشم‌ها برای ماندن در این تورنمنت به مسابقات هفته آینده باشد.

والیبال

هفته‌ای که رقبا سخت‌تر می‌شوند اما از طرف دیگر برخی کارشناسان امیدوار هستند بازیکنان تیم‌ملی به آمادگی بهتری رسیده‌ باشند. تیم ایگور کولاکوویچ در هفته اول مسابقات دو شکست و یک پیروزی به‌دست‌آورد.

نتیجه‌ای که از سوی کارشناسان مورد نقد واقع شد اما در میانه این ناکامی یک اتفاق خوشایند هم به چشم آمد. آن‌هم حضور بازیکنان جوانی بود که بعد از مدت‌ها فرصت حضور در تیم‌ملی بزرگسالان را به‌دست‌ آوردند و از آن مهم‌تر توانستند در میدان بزرگی همچون لیگ ملت‌ها والیبال وارد میدان شوند. چقدر این بازیکنان را می‌شناسیم و با قابلیت‌هایشان آشنایی داریم؟

پرسش اصلی اینکه این بازیکنان حدشان تا کجاست و آیا می‌توانند جایگاه فعلی والیبال ایران در جهان و آسیا را حفظ کنند یا خیر؟ مهم‌تر اینکه این بازیکنان می‌توانند ادامه دهنده نسل طلایی والیبال کشور باشند یا باید در انتظار عقب گرد این رشته پرطرفدار بود؟

  • فرصت نمایشی محدود برای دو بازیکن جوان

در لیست 15نفره کولاکوویچ برای اعزام به مسابقات هفته اول در فرانسه نام 5بازیکن از تیم‌ملی نوجوانان وجود داشت که البته یکی از آنها یعنی امیرحسین توخته که از قضا جوان‌ترین‌شان هم بود به‌خاطر صادر نشدن ویزا نتوانست همراه تیم باشد. اما 4بازیکن برای نخستین‌بار در زندگی ورزشی حرفه‌ای‌شان حضور در تیم‌ملی بزرگسالان را تجربه می‌کردند.

میثم صالحی، صابر کاظمی، مرتضی شریفی و محمدرضا حضرت‌پور همه جزو همان تیم‌ملی نوجوانان ایران در سال2017 بودند که توانستند با عملکرد درخشان‌شان قهرمان جهان شوند. در میان این اسامی کاظمی و صالحی در هفته نخست فرصت وارد شدن به میدان را پیدا نکردند اما دو بازیکن دیگر وارد شدند و اتفاقا حسابی هم به چشم آمدند.

شریفی و حضرت‌پور هر دو تنها 19سال سن دارند. شریفی با 193سانتی‌متر قد شاید از نظر فیزیکی خیلی خاص نباشد اما با داشتن سرویس‌های پرشی قدرتمند و همچنین دریافت و توپ گیری‌های خوب نشان داد شانس زیادی برای حفظ جایگاهش در تیم‌ملی بزرگسالان دارد. او حتی در حمله هم پرفروغ بود و به نظر می‌رسد با افزایش هماهنگی‌اش همراه با سایر اعضای تیم می‌تواند قوی‌تر هم ظاهر شود.

حضرت‌پور که از در بازی با ژاپن حدود یک ست در زمین بود هم نشان داد نه تنها لیبروی خوبی برای توپ‌گیری است بلکه توانایی زیادی هم در پاسوری دارد و می‌تواند در بسیاری از صحنه‌ها به سعید معروف هم کمک کند.

  • عطایی: سرمربی به جوانان اعتماد کند

بهروز عطایی سرمربی تیم‌ملی جوانان و کارشناس والیبال معتقد است سرمربی تیم‌ملی در پوئن‌های حساس به جوانان اعتماد نکرد: «بررسی عملکرد جوانان تیم‌ملی از این بعد زیاد وارد زمین نشدند کار ساده‌ای نیست. چون خود مربی هم در شرایط حساس به آنالیزور اعتماد نمی‌کرد و دو بازیکن هم اصلا وارد زمین نشدند. با این وجود با همان مدت کم حضورشان در زمین نشان دادند که نسل قابل اعتمادی هستند.

قطعا می‌توانند آینده والیبال ایران را بسازند و این نسل طلایی را ادامه دهند اما در صورتی که حلقه‌های والیبال درست به هم متصل شوند.» عطایی با اشاره به زودهنگام بودن حضور این بازیکنان در تیم‌ملی بزرگسالان ادامه داد: «هیچ جای دنیا 5بازیکن از تیم نوجوانان ناگهان به تیم بزرگسالان دعوت نمی‌شوند.

بهتر این است که این بازیکنان در رده سنی خودشان و بعد جوانان بای و تجربه کنند. این‌طور هم از لحاظ ذهنی ظرفیت‌شان بالا می‌رود و هم انگیزه‌شان را از دست نمی‌دهند. همین حالا هیچ بازیکنی از تیم‌ملی امید به جمع بزرگسالان دعوت نشد. اگرچه استثنایی مثل محمدموسوی هم هست اما فقط در حد همین استثنا.»

  • سعید معروف در سری A ایتالیا

باشگاه سیه‌نا ایتالیا امسال با سرمربیگری خوان سیچلو مربی پیشین تیم‌ملی والیبال ایران، به سری «A» ایتالیا صعود کرده است، سعید معروف ستاره تیم‌ملی والیبال ایران را برای دو سال به‌خدمت گرفت. رسانه‌های ایتالیا از جمله «والیبال ایتالیا» و «رادیو سیه‌نا» روز گذشته با انتشار گزارشی اعلام کردند این تیم که قصد تقویت خود را دارد تا فصل آینده عملکرد خوبی در معتبرترین لیگ والیبال جهان داشته باشد، این روزها فعالیت زیادی در بازار نقل‌و‌انتقالات می‌کند.

رسانه‌های ایتالیایی خبر داده‌اند که یکی از اهداف باشگاه سیه‌نا، جذب سعید معروف کاپیتان و پاسور تیم‌ملی ایران است که او با عقد قرارداد دو ساله به این تیم پیوست. معروف در سال 2015 هم یک نیم فصل در تیم زنیت کازان روسیه بازی کرد و با این تیم قهرمان سوپرلیگ روسیه و لیگ قهرمانان اروپا شد. در حال حاضر میلاد عبادی‌پور (اسکرا بلهاتوف لهستان) و محمدجواد معنوی‌نژاد (ورنا ایتالیا) دو لژیونر والیبال ایران در باشگاه‌های اروپایی هستند.

کد خبر 407047

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha