همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، گفت: باکو آماده شروع مذاکرات ثمربخش با دولت جدید ارمنستان در زمینه حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ است.

اعلام آمادگی باکو برای مذاکره با دولت جدید ارمنستان درمورد مناقشه قره باغ

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری ' آپا '، حکمت حاجی اف در واکنش به سخنان اخیر وزیر امور خارجه ارمنستان درباره احتمال دیدار نخست وزیر ارمنستان با رئیس جمهوری آذربایجان برای بررسی راهکارهای حل مناقشه قره باغ اظهارداشت: باکو آماده مذاکره است.

وی افزود: با انجام مذاکرات ثمربخش باید خروج نیروهای ارمنستان از سرزمین های جمهوری آذربایجان و بازگشت آوارگان جنگی به خانه و کاشانه خود تامین شود.

حاجی اف افزود: در صورت وجود پیشنهادی درباره برگزاری دیدار مسئولان دو کشور گزارش آن از طریق رسانه ها منتشر خواهد شد.

مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ در سال 1988 میلادی آغاز و در سال 1992 به درگیری نظامی تبدیل شد.

در نتیجه این مناقشه منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت اشغال نیروهای ارمنستان درآمد.

در ماه مه 1994 (اردیبهشت 1373) میان طرفین مناقشه رژیم آتش بس برقرار شد ولی میانجیگری بین المللی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا حال نتیجه ای نداشته است.

روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در 17 سال گذشته یعنی بین سال های 1998تا 2016 میلادی 52 بار دیدار و راه های حل مناقشه قره باغ را بررسی کرده اند ، اما تا به حال پیشرفتی در حل این مناقشه مشاهده نشده است.

جمهوری آذربایجان که حل مناقشه قره باغ را در اولویت سیاست خارجی خود اعلام کرده است، خواستار حل این مناقشه بر اساس اصل تمامیت ارضی کشورها می باشد و آن را مطابق موازین حقوق بین المللی می داند.

ارمنستان نیز خواستار حل مناقشه بر اساس اصل حق ملت ها برای تعیین سرنوشت خود است که با اصل تمامیت ارضی کشورها بطور کامل مغایرت دارد.

نبود توافق میان طرفین مناقشه در این دو اصل عمده موجب کاهش امیدها برای رفع این معضل اصلی منطقه شده است.

کارشناسان همچنین بر این باورند که همراه با بین المللی شدن حل این مناقشه، نبود اعتماد میان طرفین و نیز ترویج متقابل تنفر نسبت به یکدیگر درهر دو کشور، از موانع عمده حل این مناقشه است.

کد خبر 407021

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha