چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

احمد میرخدائی- خبرنگار: براساس توافق اخیر بانک مرکزی و ذینفعان واردات دارو، یارانه ارزی واردات کالاهای اساسی به واردات دارو اختصاص نمی‌یابد و در مقابل بیمه‌ها پس از دریافت این یارانه، موظف می‌شوند با کاهش سهم پرداختی بیمار از هزینه دارو، افزایش ۱۰درصدی قیمت را خنثی کنند. ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در این زمینه به همشهری می‌گوید:

دارو

پیشنهاد شده بود واردات دارو با دلار 4200تومانی انجام شود و واردکنندگان به ازای هر دلار، 400تومان یارانه واردات کالای اساسی بگیرند و قیمت را افزایش ندهند اما به‌واسطه مشکلات و پیچیدگی‌هایی که در فرایند دریافت یارانه برای 10هزار ثبت سفارش وجود داشت، عاقبت توافق شد این یارانه به بیمه‌ها پرداخت شود و آنها مأموریت پوشش دادن افزایش قیمت دارو معادل تغییر 10درصدی قیمت ارز مبادله قبلی با دلار 4200تومانی را عهده‌دار شوند.

ریاحی تأکید می‌کند: واردکنندگان دارو را طبق قیمت‌گذاری وزارت بهداشت به بازار عرضه خواهند کرد و درصورت اجرای درست این سناریو، بیماران هیچ تغییری در رقم پرداختی برای هزینه دارو احساس نخواهند کرد.

  • روال تخصیص یارانه واردات کالاهای اساسی

به گزارش همشهری، دولت در قانون بودجه 97متعهد شده است مبلغ 3هزار میلیارد تومان برای جبران هزینه‌های ناشی از یکسان‌سازی نرخ ارز تخصیص دهد. حالا در شرایطی که نرخ ارز یکسان‌سازی شده و هر دلار آمریکا به قیمت 4200تومان به واردات کالاها اختصاص می‌یابد، دولت باید از محل 3هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده در بودجه یارانه‌ای برای واردات کالاهای اساسی اختصاص دهد که نوسان قیمت این کالاها نسبت به قبل از یکسان‌سازی نرخ ارز به حداقل برسد.

بر همین اساس، در جلسه‌ای که با حضور همه ذینفعان واردات کالاهای اساسی برگزار شده، روال تخصیص ارز مبادله‌ای به واردات این کالاها مشخص شده است. در این فرایند، مقرر شده وزارت جهادکشاورزی به‌عنوان متولی واردات نهاده‌های دامی و کالایی و واردکنندگان دارو، واردات کالاهای خود را با دلار 3800تومانی گشایش اعتبار کنند و دولت نیز 400تومان یارانه به آنها بپردازد تا تمام کالاها با دلار 4200تومانی ثبت سفارش و وارد شوند؛

اما پیچیدگی این عملیات در موضوع واردات دارو باعث شد توافق جدیدی در مورد یارانه ارزی آن شکل بگیرد چراکه واردات کالاهای اساسی در محموله‌های بزرگ و برای تعداد محدودی کالا انجام می‌شود و رسیدگی به اسناد آن و تخصیص یارانه امکان‌پذیر است اما آنگونه که رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو می‌گوید؛ این فرایند برای واردات 2هزار و 200قلم دارو و مواداولیه دارویی آن‌هم در سفارش‌های متعدد جوابگو نیست و همین مسئله باعث شده رویه متفاوتی برای تخصیص یارانه واردات دارو و پوشش دادن اختلاف 400تومانی قیمت دلار مبادله‌ای سابق و دلار 4200تومانی درنظر گرفته شود.

  • بیمه‌ها گرانی دارو را پوشش می‌دهند

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو می‌افزاید: در توافق فعلی، واردکننده دارو با دلار 4200تومانی به ثبت سفارش و واردات اقدام می‌کند و دارو را پس از قیمت‌گذاری وزارت بهداشت که طبیعتا به‌اندازه میزان اختلاف قیمت دلار مبادله‌ای و دلار فعلی 10درصد از قیمت‌های فعلی بالاتر خواهد بود، به بازار عرضه می‌کند. در این وضعیت دارو 10درصد گران می‌شود اما در مقابل 800میلیارد تومان یارانه اختصاص یافته به واردات دارو در اختیار بیمه‌ها قرار می‌گیرد تا آنها با کاهش سهم پرداختی بیمار، این میزان افزایش قیمت را خنثی کنند.

ریاحی با تأکید بر اینکه اجرای درست این سناریو به‌معنای گران نشدن داروست، اظهار کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که در نیمه دوم سال گذشته به‌دلیل افزایش 27درصدی قیمت ارز، واردکنندگان و تولیدکنندگان دارو از وزارت بهداشت خواسته بودند برای اصلاح قیمت دارو اقدام کند که این درخواست تا امروز اجرایی نشده و قیمت دارو از این محل نیز افزایشی نداشته اما این درخواست همچنان به قوت خود باقی است. به گفته او، وزیر بهداشت معتقد است منابع تخصیص داده شده برای طرح تحول سلامت و همچنین یارانه 800میلیارد تومانی واردات دارو کافی نیست و برای افزایش دادن آن رایزنی می‌کند تا مشکلی در حوزه دارو به‌وجود نیاید.

  • گرانی مکمل‌های دارویی قصه دیگری است

افزایش نرخ ارز مستقیما به گرانی بی‌قاعده مکمل‌های دارویی، ویتامین‌ها و لوازم بهداشتی نیز دامن زده و در برخی موارد قیمت‌ها را تا بیش از 50درصد افزایش داده اما آنطور که رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو می‌گوید؛ همه این گرانی‌ها ناشی از افزایش نرخ ارز نیست و سختگیری‌های وزارت بهداشت در صدور مجوز واردات این کالاها و احتمال ممنوعیت واردات برخی از این اقلام نیز در این اتفاق مؤثر بوده است. ریاحی با اشاره به اینکه واردات این اقلام در هیچ کشوری مشمول حمایت دولتی نمی‌شود، می‌افزاید: از چندی پیش وزارت بهداشت به محدودسازی واردات این کالاها تصمیم گرفته و فعلا نیز مجوزی برای واردات آن صادر نمی‌کند که این مسئله عملا بر موجودی بازار اثر گذاشته و فروشندگان به‌واسطه کاهش موجودی احتمالا قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.

  • مقصر کمبود دارو کیست؟

اخیرا کمبود برخی اقلام دارویی در داروخانه‌های سطح شهر خبرساز شده که برخی آن را ناشی از توقف واردات دارو عنوان کرده‌اند اما ریاحی می‌گوید: فرایند واردات دارو طبق سهمیه‌بندی اعلام شده وزارت بهداشت انجام می‌شود و این وزارت حواسش به نیاز بازار هست اما در مواردی که دارویی در داخل تولید می‌شود واردات آن را به‌تدریج کاهش می‌دهد تا مصرف داروی مشابه داخلی را رواج دهد، ازاین‌رو ممکن است کمبود برخی اقلام دارویی وارداتی در بازار ناشی از این سیاست باشد.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو می‌افزاید: از سوی دیگر در نیمه دوم سال گذشته، در شرایطی که قیمت ارز وارد روند صعودی شده بود، میزان توزیع دارو در کشور با هماهنگی وزارت بهداشت محدود شد چراکه تقاضای مراکز فروش دارو برای گرفتن موجودی جدید به امید افزایش قیمت آن به‌شدت رشد کرده بود. به گفته او، بر اثر این محدودیت توزیع، این احتمال وجود دارد که برخی داروها در برخی از مراکز فروش دارو کمتر وجود داشته باشد اما این موضوع به‌معنای نبود دارو نیست.

کد خبر 406957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha