رضا زندی-روزنامه نگار: نمایندگان بخش خصوصی ایران و اتحادیه اروپا،با همراهی مقامات دولتی ۲ طرف دیروز برای نخستین بار پس از خروج آمریکا از برجام، در شهر بروکسل گرد هم آمدند.

در این اجلاس یک روزه، نمایندگان وزارتخانه های امور خارجه، نفت و بانک مرکزی ایران، با نمایندگان عالی رتبه اتحادیه اروپا و نمایندگان برخی از کشورهای اروپایی ملاقات کردند. نمایندگان بخش های خصوصی ایران و اروپا نیز با هدف ترسیم «افق اقتصاد ایران، پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام » به این نشست دعوت شده بودند.

به گزارش خبرنگار همشهری، برای محافظت از دستاوردهای نشست اقتصادی ایران و اروپا، این اجلاس بدون حضور خبرنگاران برگزار شده است. یک مقام اروپایی شرکت کننده، نشست «افق اقتصاد ایران، پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام » را یک گام جدی و سازنده برای «اعتمادسازی دو جانبه » توصیف کرد.

نمایندگان اتحادیه اروپا در این اجلاس تأکید کرده اند که اجرای کامل توافق برجام برای تأمین امنیت اروپا و امنیت منطقه اساسی است. یک مقام اروپایی که برگزار کنندگان اجلاس، به دلیل حساسیت شرایط، مایل نبودند نامش در خبر ذکر شود، تأکید کرد:

«برجام، بر دو محور مرتبط با فناوری هسته ای ایران و رفع تحریم ها استوار است. بنابراین، برگزاری جلساتی که به استمرار انتفاع ایران از برجام کمک کند، از حمایت اتحادیه اروپا برخوردار است. »

علاوه بر نمایندگان بخش های سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نمایندگانی نیز از بخش های اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا در نشست دیروز بروکسل شرکت کردند. همچنین نمایندگان کشورهای اتریش، بلژیک، فنلاند، دانمارک، هلند، ایتالیا، سوئیس، سوئد، فرانسه و انگلیس از حاضران در جلسه بودند.

استمرار روابط بانکی ایران و اروپا، حفظ کانال‌های تأمین مالی اروپایی برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران، بررسی راهکارهای کاهش تأثیر تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه بخش‌های اقتصادی اروپایی که در تجارت با ایران هستند و چالش‌های حقوقی پیش رو، اهم موضوعات مطرح شده در اجلاس چندجانبه «افق اقتصاد ایران، پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام» بود.

حفظ مسیرهای قانونی فروش نفت و بازگشت درآمدهای نفتی به ایران، اهمیت استمرار اصلاحات درونی در اقتصاد ایران و تقویت ساختارهای شفاف‌سازی‌ تجارت در ایران ازجمله دیگر موضوعات مطرح شده در نشست بروکسل بود.

کد خبر 406924

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha