پای پیام‌رسان‌های داخلی به مجلس باز شد تا مشکلات‌شان برطرف و حل شود. روز گذشته، وزیر ارتباطات در نشستی شرکت کرد که به جز نمایندگان پیام‌رسان‌های داخلی، نمایندگانی از کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، صنایع و معادن و اقتصادی مجلس هم در آن حاضر بودند.

تلگرام

هدف، حل مشکلات پیام‌رسان‌های داخلی و ارائه آخرین آمار در این‌باره بود. نتیجه را وزیر ارتباطات بعد از پایان جلسه، در گفت‌وگو با خبرنگاران اینطور اعلام کرد: «25درصد کسانی که در شبکه‌های پیام‌رسان‌های خارجی فعال بوده‌اند، وارد پیام‌رسان‌های داخلی شده‌اند اما 75درصد هنوز در آن پیام‌رسان‌ها باقی مانده‌اند یا ترجیح داده‌اند به جای پیام‌رسان‌های داخلی از شبکه‌های دیگری استفاده کنند.»

بنا بر آماری که در همین جلسه ارائه شده، 7.5میلیون کاربر در کل پیام‌رسان‌های داخلی عضو هستند اما با توجه به اینکه ممکن است بعضی از آنها، همزمان از چند پیام‌رسان استفاده کنند، در مجموع 10.5میلیون حساب کاربری روی پیام‌رسان‌های داخلی فعال‌اند. تقویت پیام‌رسان‌ها و کمک به پیشرفت امور آنها، مسئله‌ای تکراری که پیش‌تر هم جلسه‌هایی در سطوح بالای کشور درباره آن برگزار شده بود، ‌این‌بار نیز در سطح کمیسیون‌های مجلس به بحث گذاشته شد.

یکی از پرمناقشه‌ترین بحث‌های جلسه، درباره همکاری نکردن سیستم بانکی و وزارت آموزش و پرورش بود. عزیز اکبریان، نماینده مجلس و رئیس کمیسیون صنایع و معادن در این‌باره به همشهری می‌گوید: «دو مجموعه دولتی مثل بانک مرکزی و آموزش و پرورش بخشنامه کرده‌اند که از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده نشود.

این تصمیم، درست نیست. در شرایط فعلی، نظام در این فکر است که پیام رسان‌های داخلی را تقویت کند. حالا که حاکمیت تصمیم گرفته تلگرام نباشد، فارغ از اینکه تصمیم خوبی هست یا نه، اداره‌ها یا سازمان‌های دولتی نمی‌توانند بگویند فلان‌ پیام‌رسان باشد یا نباشد.»

او با بیان اینکه ‌این یک تصمیم در حوزه کاری است و ربطی به زندگی شخصی کارمندان ندارد، تأکید کرد: «فرض کنید دولت بگوید باید کارمندانش در محل کار از خودکار ایرانی استفاده کنند. در عین حال، همین کارمند وقتی به خانه‌اش می‌رود، ممکن است از خودنویس آلمانی استفاده کند و اشکالی هم ندارد. اما شرایط خانه با محل کار متفاوت است.‌»

سیده‌حمیده زرآبادی، نماینده دیگری است که طبق گفته خودش، با «تصمیم گرفتن به جای کاربران» مخالف است و می‌گوید: «معتقدم باید از تولید داخلی حمایت کرد اما فیلتر‌کردن راه درستی نیست چون نوعی اجبار در آن وجود دارد. وقتی اجبار باشد، رغبت از بین می‌رود. در بحث پیام‌رسان‌ها مردم باید خودشان به این نتیجه برسند که به یک پیام‌رسان دیگر بروند و تبلیغات و حمایت‌ها، فقط می‌تواند روی این تصمیم‌گیری تأثیر بگذارد. دولت نمی‌تواند به جای دیگران تصمیم بگیرد.»

  • فراهم کردن زیرساخت و ایجاد رقابت داخلی

در حین این جلسه، هرچند حرفی از یک وام جدید برای پیام‌رسان‌ها به میان نیامده اما روی توسعه زیرساخت‌ها توسط دولت به‌شدت تأکید شده است؛ تعبیری که عزیز اکبریان، درباره آن می‌گوید: «باید همه‌چیز از داخل خود نظام شروع شود. ما تأکید کرده‌ایم دولت باید زیرساخت‌ها را برای حضور پیام‌رسان‌ها فراهم کند. این‌کاری است که در بقیه جاهای دنیا هم انجام شده است. خود پیام‌رسان‌ها هم باید روی جذب مخاطب کار کرده و اعتماد مردم را قوی کنند.»

سیده‌حمیده زرآبادی، نماینده مجلس با بیان اینکه حمایت از همه پیام‌رسان‌ها باید طوری باشد که خود آنها با هم رقابت کنند، می‌گوید: «زمانی که تلگرام آمد، وایبر هم بود و کسی حذف نشد. تلگرام امکاناتی را فراهم کرد که کاربرها می‌پسندیدند و در نهایت جذب شدند. انتقادهایی به ما می‌رسد که کاربران پیام‌رسان‌های داخلی فقط می‌توانند متن بفرستند و سرعت ارسال عکس و فیلم در آنها به‌شدت پایین است. جذب کاربر در چنین فضایی ممکن نیست. با زور هم حل نمی‌شود.»

مکث

کد خبر 406839

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha