سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

اختلال اینترنت پس از فیلترینگ تلگرام باعث نارضایتی بسیاری از کاربران و کسب‌وکارهای اینترنتی شده است.

 سیده‌حمیده زرآبادی

در این میان هر چند سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده کاربران می‌توانند شکایت خود را به سامانه ۱۹۵ اعلام کنند، اما عملا به‌نظر می‌رسد کسی پاسخگوی خسارت‌های واردشده نیست. سیده‌حمیده زرآبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیته ارتباطات در گفت‌وگو با همشهری از پیگیری خسارت کاربران در مجلس خبر داده و می‌گوید اگر امکان فراهم‌کردن اینترنت با کیفیت گذشته وجود ندارد، باید هزینه پرداختی مردم هم کاهش پیدا کند.

  • آنطور که گفته شده قرار است وزیر ارتباطات در کمیته ارتباطات برای بررسی مسئله اختلالات اینترنت حاضر شود. مسئله اصلی در این‌باره چه مواردی است؟

به‌صورت کلی بعد از اعمال فیلترینگ تلگرام، تمام کاربران اینترنت در ایران به‌خاطر کاهش پهنای باند در استفاده از اینترنت با اختلال روبه‌رو هستند و ناراضی‌اند و می‌گویند کیفیت سرویس‌شان پایین آمده است. کاربران همان هزینه قبلی را پرداخت اما سرویس را با کیفیت پایین‌تری دریافت می‌کنند.

  • اما مقام‌های سازمان تنظیم مقررات می‌گویند طی روزهای اخیر ۸۵درصد اختلالات برطرف شده است. گزارش‌هایی که شما دریافت کرده‌اید چه وضعیتی را نشان می‌دهد؟

این تصمیماتی است که اخیر گرفته‌اند اما هنوز هیچ اتفاقی در کیفیت سرویس‌های اینترنتی نیفتاده است. هنوز مردم ناراضی‌اند و این نارضایتی را هم به ما منتقل می‌کنند.

شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت می‌گویند پهنای باندی که دریافت می‌کنند کیفیت گذشته را ندارد و عملا آنها نقشی در اختلالات ندارند و نمی‌توانند کاری در این رابطه انجام دهند.

در این بخش باید زیرساخت پاسخگو باشد. اگر زیرساخت پهنای باندی را به آی‌اس‌پی‌ها یا شرکت‌های واسطه دیگر می‌دهد باید کیفیت آن مثل سابق باشد. اگر این اتفاق نمی‌افتد یا به‌عبارتی نمی‌توانند کیفیت را به وضع سابق بازگردانند، باید هزینه‌ها کاهش پیدا کند. درباره مدت زمانی که اختلال وجود داشته هم باید به کاربران خسارت پرداخت شود. چون هر فردی که اینترنت دریافت می‌کند قراردادی دارد و کیفیت از مفاد آن قرار داد است. اگر کیفیت تأمین نشود طبق این قرارداد باید کاربر خسارت دریافت کند.

  • به‌نظرتان آیا برای رفع اختلالات عزم و قصدی وجود دارد؟

ظاهرا به‌نظر می‌رسد قصد ندارند کیفیت اینترنت را به وضع سابق بازگردانند چون اگر این کار را کنند در ماجرای فیلترینگ مانند گذشته موفق نخواهند بود.

به همین‌خاطر است که می‌گویم باید خسارت پرداخت شود و اگر کیفیت به وضع سابق بازنمی‌گردد و نمی‌توانند سرویسی را باکیفیت گذشته تأمین کنند، باید هزینه‌ای که از کاربران دریافت می‌شود کاهش پیدا کند و قیمت با کیفیت کنونی متناسب شود. این مسئله را در مجلس پیگیری خواهیم کرد. به هر دلیلی اگر نمی‌توانند کیفیت را تأمین کنند باید قیمت پرداختی کاربران نسبت به گذشته کاهش پیدا کند چون قرار نیست مردم هزینه یکسری مسائل را بدهند.

این مسئله باز هم به ماجرای خدمات‌دهنده‌ها بازمی‌گردد که خودشان را درباره اختلالات مقصر نمی‌دانند.

آی‌اس‌پی‌ها هم به هر حال برای پهنای باندی که از زیرساخت خریداری می‌کنند هزینه پرداخت می‌کنند. اگر زیرساخت هم این پهنای باند را بدون کیفیت ارائه می‌کند آنها هم باید هزینه کمتری پرداخت کنند.

  • استــــــارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی هم در این میان خسارات زیادی دیده‌اند. برنامه‌ای هم برای پیگیری مشکلات آنها به‌خاطر اختلالات دارید؟

آنچه باعث جذابیت کسب‌وکارهای نوین می‌شود، سرعت است. در واقع کاربران می‌توانند با سرعت بیشتری کارهای خود را انجام دهند و این مسئله آنها را به استفاده از پلتفرم‌ها یا اپلیکیشن‌های جدید نسبت به مدل سنتی ترغیب می‌کند. اگر سرعت در این مسئله پایین بیاید ترجیح افراد این خواهد بود که به مدل سنتی برگردند.

اختلالات باعث می‌شود که این کسب‌وکارها رونق خود را از دست بدهند. ولی من شخصا گزارشی مکتوب از خسارت کسب‌وکارها ندیده‌ام. اگر کسب‌وکارها گزارشی تجمیع شده با آمار و ارقام درباره خسارت‌شان از اختلال‌ها ارائه کنند این موضوع در مجلس قابل پیگیری است.

کد خبر 406837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha