همشهری آنلاین: همزمان با افزایش آمار مخالفان سفر آتی رئیس‌جمهوری آمریکا به انگلیس، روزنامه سان گزارش داد که نخست‌وزیر کشور میزبان از بیم رویارویی دونالد ترامپ با اعتراضات مردمی، پیشنهاد داده که ملاقات‌ها در محلی خارج از پایتخت انجام شود.

افزایش مخالفن سفر ترامپ به انگلیس | استیصال لندن از میزبانی مهمان ناخوانده آمریکایی

به گزارش ایرنا از این روزنامه انگلیسی، قرار است «کیم داروک» سفیر انگلیس در واشنگتن برنامه مدنظر ترزا می را به کاخ سفید رسانده و از ترامپ بخواهد که از حضور در لندن صرف‌نظر کرده و در کاخ روستایی نخست‌وزیر این کشور در 65 کیلومتری مرکز لندن با او دیدار کند.

می همچنین از ترامپ می‌خواهد که به‌جای ملاقات با الیزابت دوم ملکه انگلیس در اقامتگاه اصلی او در کاخ باکینگهام، در قلعه ویندزور که محل تفریح آخر هفته‌های ملکه الیزابت است با او چای صرف کند.

سومین محل پیشنهادی می برای بازدید ترامپ، کاخ بلینهایم در آکسفوردشایر است که محل تولد «وینستون چرچیل» نخست‌وزیر انگلیس در زمان جنگ جهانی دوم است.

بر اساس گزارش سان، هر سه محل پیشنهادشده از سوی نخست‌وزیر انگلیس دارای زمین‌های خالی گسترده در اطراف خود هستند که به مأموران امنیتی امکان می‌دهد معترضان را کیلومترها دورتر از محل حضور ترامپ متوقف کنند.

ترامپ قرار است چهارمین بخت خود را برای سفر به لندن در 22 تیرماه آینده بیازماید. به گفته منابع انگلیسی این یک سفر «کاری» خواهد بود و ترامپ قرار است با 'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس ملاقات کند.

منابع انگلیسی از اطلاق عنوان «رسمی» به این سفر خودداری کرده‌اند.

آمار ثبت‌شده در صفحات مجازی وابسته به نهادهای حقوق بشری و مخالف جنگ در انگلیس نشان می‌دهد که روند افزایش شمار مخالفان سفر ترامپ به لندن شتاب بی‌سابقه‌ای را طی می‌کند. آمار یک‌نهاد مدنی موسوم به «اعتراض علیه سفر ترامپ» در صفحه فیس‌بوک نشان می‌دهد که ظرف کمتر از یک ماه گذشته بالغ‌بر 50 هزار نفر به علاقه‌مندان شرکت در تظاهرات اعتراضی علیه سفر رئیس‌جمهوری آمریکا پیوسته‌اند. این آمار معادل پیوستن حدود دو هزار نفر به جمع مخالفان سفر ترامپ به لندن در هر روز محسوب می‌شود.

طبق آمار منتشرشده همچنین 46 هزار نفر مشارکت خود را در این حرکت اعتراضی تایید کرده اند که این رقم نیز طی ماه گذشته شاهد افزایش 16 هزارنفری بوده است.

نهاد یادشده با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که هم‌زمان با سفر ترامپ، تظاهرات گسترده‌ای به نام 'تجمع مقاومت' در مقابل داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیری) برگزار خواهد شد.در این بیانیه آمده است: به خیابان‌ها سرازیر می‌شویم تا جلوی نفرت، کوته‌فکری و نژادپرستی را بگیریم.

سایر نهادهای مدنی نیز در تبلیغات جداگانه‌ای از مردم این کشور دعوت کرده‌اند تا در تظاهرات اعتراضی ضد ترامپ، مشارکت کنند.

تشکل مدنی «ائتلاف توقف ترامپ» که یکی دیگر از نهادهای اصلی مخالف سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به لندن به شمار می‌رود، مدعی حضور میلیونی مخالفان ترامپ در این حرکت اعتراضی شده است.

«استفن بل» عضو ارشد ائتلاف ضد جنگ پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفته بود: رئیس‌جمهوری آمریکا پیام مردم انگلیس را در مخالفت با سفر خود به لندن دریافته و باید بداند که اگر به این سفر تن دهد با موج گسترده‌ مخالفت‌ها مواجه خواهد شد.

او هشدار داد که نهادهای فعال حقوق بشری و ضد جنگ درصدد هستند یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات‌های اعتراضی را مقابل دفتر نخست‌وزیری سازمان‌دهی کنند. «بل» پیش‌بینی کرد که حضور گسترده و انبوه تظاهرکنندگان در مقابل دفتر نخست‌وزیری، باعث قفل شدن مرکز پایتخت خواهد شد.

سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ، در کنار تصمیم اخیر کاخ سفید مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و نیز بازنشر توییت های ضد اسلامی گروه افراطی «اول بریتانیا» ازجمله دلایلی است که مردم انگلیس تمایلی به سفر وی به کشورشان ندارند.

در یک سال گذشته تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی متعددی علیه دروغ‌گویی‌ها و سیاست‌های ترامپ در لندن برگزارشده است.

ژانویه گذشته هزاران تن از مخالفان ترامپ، هم‌زمان با نخستین سالگرد دوره ریاست‌جمهوری‌اش در آمریکا، ضمن تجمع در مقابل دفتر نخست‌وزیری انگلیس، فریاد 'وقتت تمام است' سر دادند و کناره‌گیری وی از قدرت را خواستار شدند.

هرچند تغییر مکان ملاقات رهبران انگلیس و آمریکا به خارج از پایتخت می‌تواند تا حدودی چهره اعتراضات مردمی علیه ترامپ را کم‌رنگ جلوه دهد، اما اکثر تشکل‌های ضد ترامپ آمادگی خود را برای تغییر مکان و زمان برگزاری تظاهرات اعتراضی اعلام کرده‌اند.

مراد قریشی دبیر کل ائتلاف ضد جنگ به خبرنگار ایرنا گفت کاملا روشن است که رهبران دو کشور در تلاش هستند تا از رویارویی با خشم مردم انگلیس در جریان سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به لندن اجتناب کنند. وی با اشاره به نگرانی و استیصال دولت انگلیس در این باره تصریح کرد که لندن به دنبال راهی برای سرپوش گذاشتن بر بزرگ ترین حرکت اعتراضی تاریخ روابط دو کشور، علیه سفر رئیس جمهوری آمریکا است.

کد خبر 406821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha