همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه لهستان علی رغم تاکید اتحادیه اروپا بر حفظ برجام گفت : ورشو با هرگونه اقدامی از سوی اتحادیه اروپا که موجب تضعیف تحریم‌های آمریکا شود مخالف است.

یاچیک ژاپوتوویژ، وزیر امور خارجه لهستان

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس ، اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا منافع اقتصادی ایران در توافق هسته‌ای را پس از خروج آمریکا از این توافق تضمین کند. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه تاکید کرد که اتحاد کشورهای عضو در این زمینه غیرقابل تردید است.

موگرینی عصر ديروز (7 خرداد) پس از نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا گفت: کشورهای عضو به شدت در حال تلاش برای محافظت از سرمایه گذاری اقتصادی بازرگانان اروپایی هستند که به طور مشروع در ایران سرمایه گذاری کرده و با این کشور طی سه سال گذشته از زمان اجرای توافق هسته‌ای تجارت می‌کنند.

یاچیک ژاپوتوویژ، وزیر امور خارجه لهستان گفت که کشورش با هرگونه اقدامی از سوی اتحادیه اروپا که تحریم‌های آمریکا را تضیعف کند مخالف است.

مسئول سیاست خارجه اروپا پس از نشست وزیران امور خارجه تاکید کرد که انگیزه اتحادیه اروپا برای حفظ این توافق منافع اقتصادی نیست بلکه به دلیل مسائل امنیتی است.

وی همچنین گزارشات در مورد اختلاف میان لهستان وباقی اعضای اتحادیه اروپا بر سر چگونگی تعامل با دونالد ترامپ و رویکرد تند وی در قبال تهران را بی‌اهمیت دانست.

وزیر امور خارجه لهستان در ادامه تصریح کرد: اگر شرکت‌های اروپایی فعال در ایران قرار باشد چیزی را از دست بدهند باید سازو کاری برای جبران خسارات آنها تعیین شود. تشویق شرکت‌های اروپایی به ادامه فعالیت‌شان در ایران می‌تواند تحریم‌های آمریکا را تضعیف کند و این وضعیت ممکن است به یک مشکل بزرگ تبدیل شود.

وی افزود: کشورهایی که امنیت‌شان را به امنیت آمریکا گره زده‌اند دیدگاه مشترکی با لهستان دارند چرا که منافع آنها در حفظ روابط فراآتلانتیک‌شان است.

بنابر این گزارش کمیسیون اروپا هفته گذشته در ادامه تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و تضمین بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی مورد انتظار از برجام یک سری تدابیر را برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا اتخاذ و روند اجرای مقرارات مسدود کننده را اجرا کرد که مانع از همکاری شرکت‌های اروپایی با تحریم‌های واشنگتن میشود.

مقرارات مسدود کننده اولین بار در سال 1996 از سوی اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه کوبا، لیبی و ایران تدوین شد اما هیچ‌گاه مورد استفاده قرار نگرفت. اکنون برای اینکه این مقررات بتواند مورد استفاده قرار گیرد باید به گونه‌ای که شامل تحریم‌های مرتبط هسته‌ای آمریکا علیه ایران باشد به روزرسانی شود. این مسئله زمان بر است و با خطر مخالفت هر یک از 28 عضو اتحادیه اروپا مواجه میباشد.

اتحادیه اروپا همچنین آماده است تا به بانک سرمایه گذاری اروپا اجازه کمک به شرکت‌هایی را بدهد که خواهان سرمایه گذاری در ایران هستند.

کد خبر 406795

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha