سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندانی که در یک پارک آبی در نزدیکی پاریس روی دلفین‌ها تحقیق می‌کنند در تلاشند تا احساسات این جانداران هوشمند را درباره جنبه‌های زندگی در اسارت بسنجند.

براساس گزارش BBC، طي پروژه‌اي كه محققان آن را اولين پروژه بررسي اسارت از چشم‌انداز حيوانات مي‌دانند، محققان به ارزيابي فعاليت‌هايي پرداخته‌اند كه دلفين‌ها بيشتر به آن علاقمندند و دريافتند اين پستانداران هوشمند بيشتر به برقراري تعامل با انسان‌هايي كه مي‌شناسند علاقمند هستند.

محققان دريافتند که هرچه پیوند انسان-حیوان بهتر باشد، رضایت‌مندی آنها بیشتر است. این پژوهش بخشی از پروژه‌اي سه ساله است كه با هدف ارزيابي رضایتمندی دلفین‌ها در شرایط اسارت آغاز شده‌است.

ایزابل کلگ از محققان فعال در پارک استریکس، شهر بازي كه يكي از بزرگترين دليفاريوم‌هاي جهان در آن واقع شده‌است، به همراه همكارانش در لابراتوار علوم كاربردي رفتاري حيوانات دانشگاه پاريس آزمايشي را طراحي كرد تا رفتار دلفين‌ها را رمزگشايي كند، وي در اين آزمايش به صورت ويژه به دنبال نشانه‌هاي فيزيكي بود كه احساسات دلفين‌ها را بروز دهند.

برای انجام این کار، او سه فعالیت را مورد آزمایش قرار داد: یک مربی بازي با دلفین‌ها را آغاز مي‌كرد، چند اسباب‌بازی‌ وارد استخر مي‌كرد، و فعاليتي كه به عنوان كنترل آزمايش بود، استخر را رها كرده و دلفين‌ها را به حال خود رها مي‌كرد.

به گفته کلگ نتیجه بسیار جالب بود، زيرا همه دلفین‌ها به دنبال آن بودند که با مربی آشنای خود تعامل داشته باشند. دلفین‌ها اين علاقه را با رفتار سرك‌كشيدن نشان مي‌دادند، يعني سر خود را به سطح آب نزديك كرده و به مسيري كه مربي از آن به سمتشان مي‌آمد خيره مي‌شدند. سرک کشی اصطلاحی است که در مورد این نوع پستانداران دریایی به کار می‌رود. آنها به سطح آب می‌آیند تا به محیط بیرون نگاهی انداخته و آن را ارزیابی کنند.

دلفین‌ها در هنگام این آزمایش سطح فعالیت خود را در استخر افزایش می‌دادند و وقت بیشتری را در لبه استخر صرف می‌کردند. به گفته کلگ همين رفتار در حیوانات باغ‌وحش‌هاي دیگر و در حیوانات مزرعه نيز مشاهده شده‌است. اين پرسش كه آيا نگهداري از اين حيوانات در اسارت كار درست يا نادرستي است، به ويژه در فرانسه،‌مدتها است موضوع منازعه بوده‌است.

دولت فرانسه اخیرا ممنوعیت تولید مثل دلفین‌ها را در پارک‌های دریایی مشابه پارک استریکس برداشته است. رفع این ممنوعیت برای بسياري مانند برجیتا مرسرا مدير آکواریوم دلفین‌ها باعث شادي است زيرا باور دارد اجازه زاد و ولد دلفین‌ها در اسارت زندگی شادتري برای آنها ايجاد مي‌كند،‌ اگرچه متفاوت از زندگی در دنیای وحش است. مرسرا معتقد است دلفین‌های آزاد در دنیای وحش شادتر هستند و دلفین‌هایی که در شرایط اسارت زاده می‌شوند نيز در اسارت شادترند. آنها اینجا زاده می‌شوند و این، زندگی آنهاست و اولویت ما نگهداری از آنهاست.

اما سوزان شولتز از دانشگاه منچستر که در مورد رفتار اجتماعی پستانداران دریایی آزاد تحقیق می‌کند، با این اعتقاد مخالف است. به نظر او چنين بررسی‌هايي نمی‌توانند تعيين كننده ميزان شادي دلفين‌ها در شرایط اسارت نسبت به شرایط آزاد در دنیای وحش باشند. به اعتقاد او نتايج اين پژوهش جديد چندان ارزشمند نيست و تنها نشاندهنده آن است که انسان چگونه دیگر انواع باهوش و جذاب را مدیریت مي‌كند. تنها به اين كه یک دلفین با انسان تعامل برقرار مي‌كند به این معنا نیست که این حیوان درصورت داشتن انتخاب سبك زندگي ديگري را انتخاب نمي‌كرد.

براساس گزارش سازمان خیریه حفاظت از نهنگ‌ها و دلفین‌ها در بریتانیا دست‌کم 3000 نهنگ‌، دلفین و گراز دریایی در 50 کشور جهان در شرایط اسارت هستند. كلگ اميدوار است به جاي يافتن پاسخ اين پرسش كه آيا دلفين‌ها در شرايط اسارت شاد‌تر هستند يا نه،‌نتايج تحقيقاتتش بتواند به زندگي بهتر حيواناتي كه هم‌اكنون در اسارت به سر مي‌برند كمك كند.

کد خبر 406748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha