همشهری آنلاین: شاخص گذرنامه، رده‌بندی سال ۲۰۱۸ را برای ارزیابی قدرت گذرنامه کشورهای مختلف ارائه کرده که در این رده‌بندی جدید، قدرت اختصاصی گذرنامه ایران نسبت به سال گذشته سه پله ارتقا یافته است.

سایت خبری چمدان نوشت: شاخص گذرنامه (Passport Index) ابزاری تعاملی و آنلاین است که به کاربران اجازه می‌دهد در زمان واقعی گذرنامه کشورشان را با گذرنامه‌های کشورهای دیگر مقایسه کنند. این شاخص همه ساله رده‌بندی جدیدی را اعلام می‌کند که ارزش گذرنامه را براساس سفرهای بدون روادید یا روادید در محل نشان می‌دهد.

در این رده‌بندی، وضعیت گذرنامه ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد به‌اضافه تایوان، ماکائو، هنگ‌کنگ، کوزوو، فلسطین و واتیکان بررسی می‌شود.

این شاخص دو نوع رده‌بندی را ارائه می‌دهد؛ رده‌بندی قدرت جهانی گذرنامه و رده‌بندی قدرت اختصاصی گذرنامه.

رده‌بندی قدرت جهانی، گذرنامه‌های جهان را بر پایه «رتبه‌بندی بدون روادید» » (Visa-Free Score)یا VFS و مزایای روادید در محل تعیین می‌کند و بنابراین کشورهایی که رتبه‌بندی بدون ویزای بالاتری داشته باشند قدرت جهانی گذرنامه آنها در رده بالاتری قرار می‌گیرد.

اما سال ۲۰۱۶ شاخص گذرنامه از نظام رده‌بندی منحصربه‌فرد و جدیدی بهره گرفت که نشان می‌دهد هر گذرنامه برپایه ویژگی‌های کشور (برای مثال شاخص توسعه جمعیت) و خصوصیات روادید چه رده اختصاصی را از آن خودش می‌کند.

در رده‌بندی قدرت جهانی، چند کشور همزمان می‌‌توانند در یک رده قرار بگیرند اما در رده‌بندی قدرت اختصاصی، هر گذرنامه قدرت و رده منحصر به خودش را دارد.

در رده‌بندی سال ۲۰۱۷ رتبه‌بندی بدون ویزای گذرنامه ایران ۳۶ شامل ۱۱ کشور بدون روادید و ۲۵ کشور با روادید ورود، رده‌بندی قدرت جهانی ۸۸ و رده‌بندی قدرت اختصاصی آن ۱۹۱ از ۱۹۹ کشور بود.

این درحالی‌است که در طبقه‌بندی سال ۲۰۱۸، رتبه بدون ویزای گذرنامه ایران با ۴ رتبه ارتقا به رتبه ۴۰ رسیده است که شامل ۱۲ کشور بدون روادید و ۲۸ کشور با روادید ورود رسیده است.

قدرت اختصاصی گذرنامه ایران هم که سال گذشته ۱۹۱ از ۱۹۹ کشور بود با سه رتبه بهبود به ۱۸۸ از ۱۹۹ کشور افزایش یافته است.

اما باوجود ارتقای قدرت اختصاصی و رتبه بدون روادید، به‌دلیل رشد توامان کشورهای دیگر، قدرت جهانی گذرنامه ایران که سال گذشته همراه با کشورهای سریلانکا، نپال و سودان در رده ۸۸ قرار داشت امسال همراه با کشورهای لبنان و نپال رده ۹۰ را کسب کرده است.

رتبه اول امسال هم همانند سال گذشته به گذرنامه کشور سنگاپور اختصاص یافت. اما این کشور باوجود حفظ رتبه، توانسته است بسیاری از امتیازهای خودش را بهبود بخشد. به‌طوری‌که، سال گذشته رتبه‌بندی بدون روادید سنگاپور در سال ۲۰۱۷ برابر با ۱۵۹ شامل ۱۲۴ کشور بدون روادید و ۳۵ کشور ویزای ورودی بود که این رتبه امسال با ۴ رتبه ارتقا به ۱۶۳ شامل ۱۲۷ کشور بدون روادید و ۳۶ کشور ویزای ورودی رسیده است.

نکته جالب‌توجه درمورد رتبه رده‌بندی امسال نسبت به سال گذشته در رشد کره‌جنوبی و نشستن بر رتبه سال گذشته آلمان است. سال ۲۰۱۷، آلمان رتبه دوم قدرت جهانی و قدرت اختصاصی گذرنامه را در اختیار داشت و امکان ورود بدون روادید با ۱۲۵ کشور و ۳۳ کشور ویزای ورود را داشت. امسال آلمان همراه با ژاپن همچنان در رتبه دوم قدرت جهانی قرار دارد اما رتبه اختصاصی این کشور باوجود رشد چهار پله‌ای رتبه بدون روادید نسبت به سال قبل در سکوی سوم ایستاده است.

این درحالی‌است که کره‌جنوبی که سال گذشته رتبه چهارم قدرت اختصاصی گذرنامه و رتبه سوم قدرت جهانی گذرنامه را داشت امسال در هر دو مقوله در رتبه دوم و بعد از سنگاپور قرار گرفته است.

دو کشور همسایه ایران در مرزهای غربی و شرقی، عراق و افغانستان، همانند سال گذشته با کسب رتبه‌های ۱۹۸ و ۱۹۹ در قدرت اختصاصی و رتبه‌های ۹۶ و ۹۷ در قدرت جهانی گذرنامه در انتهای این جدول ایستاده‌اند و ضعیف‌ترین گذرنامه‌های جهان را به نام خودشان ثبت کرده‌اند.

کد خبر 406730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha