همشهری آنلاین: امکان ترابردپذیری شماره‌های اختصاصی مشترکان در شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه هر چند در گام اول شیرین به نظر می‌رسد اما در ادامه به یک دردسر عظیم تبدیل می‌شود.

ترابرد همراه اول

به گزارش همشهري آنلاين، آنچه در اين گزارش مي‌خوانيد تجربه عيني يكي از مشتركان همراه اول است كه اواخر سال گذشته شماره خود را به ايرانسل ترابرد كرد و وقتي پس از يك ماه هوس بازگشتن به همراه اول به سرش زد، نمي‌دانست در ابتداي راهي است كه پاياني بر آن متصور نيست. اگر اين مشكل براي شما هم پيش آمده يا در آينده مي‌خواهيد شماره‌تان را ترابرد كنيد، ابتدا نگاهي به اين گزارش بيندازيد.

براي مشتركي كه بيش از 15 سال با زير و بم خدمات يك اپراتور همراه بوده، ورود به فضاي يك اپراتور ديگر شبيه جابه‌جا شدن ميان اندرويد و ios است؛ جذاب و شيرين در نگاه اول و پردردسر در ادامه راه. نكته اميدبخش اينجاست كه تبليغات هر دو اپراتور شما را به بازگشتن اميدوار مي‌كند؛ درست بسان اينكه با خريدن يك گوشي تازه بخواهيد به همان سيستم عامل آشنا و محبوب خودتان برگرديد و سري را كه درد نمي‌كند، دستمال نبنديد.

ترابرد از همراه اول به ايرانسل گرچه اندكي دردسر دارد اما پس از يكي دو تلاش نافرجام سرانجام به نتيجه مي‌رسد. از جمله اين تلاش‌ها تسويه‌حساب كامل با اپراتور مبدا (اينجا همراه اول) است. پس از آنكه همه مراحل را پشت سر مي‌گذاريد و سيمكارت تازه خود را در خانه تحويل مي‌گيريد، ناگهان يك روز صبح پيامكي دريافت مي‌كنيد كه به شما هشدار مي‌دهد از چند ساعت بعد ديگر خدمات اپراتور همراه اول شامل حال شما نمي‌شود و بايد به اپراتور تازه نقل مكان كنيد.

پس از چند روز و چند هفته كه به هر دليل مي‌خواهيد به اپراتور اصلي خودتان برگرديد و به اصطلاح ترابرد كنيد، نمي‌دانيد در چه دامي گرفتار شده‌ايد. مراجعه به سايت همراه اول و بخش ترابرد، راهي ساده پيش پايتان مي‌گذارد. كافي است اطلاعات شخصي‌تان (شناسنامه‌اي) را وارد كنيد و پس از تعيين محل دريافت سيمكارت، روند ثبت نام را نهايي كنيد. اينجاست كه يك ظهور يك عبارت عجيب روي صفحه، زندگي را به كام‌تان تلخ مي‌كند.

«حداقل یکی از مقادیر واردشده با اطلاعات سازمان ثبت احوال مطابقت ندارد.» در چند بار اول خوشبينانه برمي‌گرديد و صحت اطلاعات واردشده را بازبيني مي‌كنيد اما از آنجا كه هر ايراني اطلاعات دقيق شناسنامه‌اي خود را مي‌داند و از بر است، هر بار ظاهر شدن اين پيام روي صفحه بدون اينكه مشخص كند كدام اطلاعات ناقص يا اشتباه است، بسان پتكي است كه روي سر كاربر بخت‌برگشته مي‌خورد.

يكي از راه‌هاي حل اين مشكل تماس با شماره 9990 است. پس از چند دقيقه انتظار، كاربري از آن سوي خط شما را به تامل بيشتر فرامي‌خواند چون «سيستم در حال به‌روزرساني است.» بعد تصميم مي‌گيريد مراجعه به فروشگاه همراه اول را تجربه كنيد كه در سايت توصيه شده است. اين راه هم بار اول ناكام مي‌ماند چون «سيستم در حال به‌روزرساني است» و از دست اپراتورها تا «دو سه هفته آينده» كاري برنمي‌آيد.

پس از چند هفته كه پايگاه آنلاين همان پيام «حداقل یکی از مقادیر واردشده با اطلاعات سازمان ثبت احوال مطابقت ندارد» را به شما تحويل مي‌دهد، تصميم مي‌گيريد دوباره به فروشگاه مراجعه كنيد. اين بار ظاهرا به‌روزرساني سيستم تمام شده و چون فردا قرار است آقاي وزير ارتباطات از ساختمان همراه اول بازديد و چند طرح را افتتاح كند، همه با روي خوش از شما پذيرايي مي‌كنند. هر چند اين بار هم كاري پيش نمي‌رود.

به توصيه يكي از خانم‌ها، با شماره 9990 تماس مي‌گيريد و «تيكت» مي‌گذاريد. آقاي آن سوي خط مشكل را گردن ايرانسل مي‌اندازد كه براي دادن اطلاعات همكاري نمي‌كند «چون نمي‌خواهد مشتركانش را راحت از دست بدهد.» با 700 تماس مي‌گيريد و كارشناس ايرانسل اعلام مي‌كند شما را با همان اطلاعات ارائه‌شده از سوي همراه اول پذيرفته و دليلي ندارد سر راه بازگشت شما به اپراتور قبلي سنگ بيندازد.

تماس دوباره با 9990 يك راه تازه پيش پاي شما مي‌گذارد؛ تماس با 195 و شكايت به وزارت ارتباطات. اين را هم در نظر بگيريد كه هر كدام از اين تماس‌ها دست‌كم بين سه تا پنج دقيقه تا وصل شدن به افراد پاسخگو زمان مي‌برد و ممكن است طرح مساله هم همين مدت طول بكشد. به توصيه كارشناس 195، بايد به سايت 195.ir برويد و شكايت خود را ثبت كنيد؛ سامانه‌اي كه با اين نشاني وجود خارجي ندارد و نشاني دقيق آن اين است: 195.ict.gov.ir

تقريبا يك هفته بعد پيامكي به شما مي‌رسد به اين مضمون كه شكايت بررسي و پاسخ آن داده شده است. با مراجعه به سايت درمي‌يابيد شكايت وارد دانسته نشده و اپراتور همراه اول بايد مشكل را برطرف كند. ضمن اينكه سه روز وقت داريد به راي صادرشده اعتراض كنيد. چاره كار تماس دوباره با 9990 است و تعريف كردن داستان از ابتدا تا امروز. قول پيگيري مي‌دهند و شما كه اميدوار شده‌ايد، منتظر رسيدن پيامك يا تماس از سوي كارشناسان همراه اول مي‌مانيد.

يك هفته بعد، خانم كارشناس صبح زود تماس مي‌گيرد و از رفع مشكل خبر مي‌دهد. همان‌جا وارد سايت مي‌شويد و همان پاسخ هميشگي را دريافت مي‌كنيد: «حداقل یکی از مقادیر واردشده با اطلاعات سازمان ثبت احوال مطابقت ندارد.» دوباره برايتان يك تيكت ثبت مي‌كنند تا مشكل را بررسي كنند و نتيجه را به شما خبر بدهند. تذكر اين نكته كه در چند نوبت گذشته هم تيكت ثبت شده، موثر نمي‌افتد و چاره كار همان است كه خانم كارشناس مي‌گويد.

چند روز مي‌گذرد و شما نااميد از ترابرد شماره‌تان به اپراتور پيشين، با كارشناس 195 تماس مي‌گيريد. پاسخي ندارد و پيشنهادش، ثبت شكايت در سايت 195 است. شايد نمي‌داند شما تمام اين راه را رفته و نوميد برگشته‌ايد. او هم مامور است و معذور و اين از لحن صدايش كاملا پيداست.

يك ماه تلاش شما براي ترابرد شماره‌تان به نتيجه نرسيده و بعيد است به اين زودي‌ها مشكل حل شود. اطلاعات شخصي شما را اپراتورهاي تلفن همراه گروگان گرفته‌اند و آنها هستند كه تصميم مي‌گيرند تا كي بايد در اين اپراتور بمانيد يا از آن يكي خارج شويد. اين راهي است كه حتي به تركستان هم ختم نمي‌شود...

کد خبر 406722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha