همشهری آنلاین: رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آمار زندانیان شهر تهران نگران کننده است، گفت: ۲۱ هزار زندانی در شهر تهران به سر می برند که ۶۴ درصد زندانیان متاهل هستند و ۷۰ درصد آنان زیر ۴۰ سال سن دارند.

الهام فخاری

به گزارش ایرنا، الهام فخاری جلسه شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت، روز حمایت از خانواده زندانیان  با اعلام اين خبر، اظهارداشت که از این تعداد زندانی 3 درصد زنان و نیم درصد کودکان و نوجوانان هستند.

وی با بیان اینکه نیمی از زندانیان (42درصد) جرائمی مربوط به مواد مخدر دارند و 65 درصد زندانیان معتاد هستند ، گفت: همچنین 96 درصد زندانیان جرائم غیر عمد استان تهران، محکومان مالی هستند که در این بین 75 درصد آنان به دلیل ناتوانی در پرداخت چک صادر شده به زندان افتاده‌اند.

فخاری با طرح این سوال که آمارهای فوق بیانگر چیست، افزود: مواد مخدر مسأله اصلی زندان‌ها و زندانیان است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: 15 هزار معتاد متجاهر در شهر تهران وجود دارد که با وجود آنکه بر طبق تکالیف قانون باید در مراکز ترک اعتیاد نگهداری و درمان شوند ولی متاسفانه هنوز برخی از مسئولان به این باور نرسیده‌اند و با انتقال هزاران نفر از آنان به زندان هایی مانند فشافویه نه تنها باعث کنترل این پدیده نابهنجار اجتماعی نمی شوند بلکه به دلیل مجاورت و هم نشینی معتادان با مجرمین خطرناک، عملا آنان را از معضلی نابهنجار تبدیل به پدیده ای خطرناک و جامعه ستیز می‌کنند.

وی با اشاره به آینده پرمخاطره نوجوانان، جوانان و زنان زندانی خاطر نشان کرد: کودکان و نوجوانان و زنان به عنوان اقشار آسیب پذیر جامعه محتاج نگاه ویژه‌ای از سوی سازمان زندان‌ها هستند و اگر چه تدابیری مانند کانون اصلاح و تربیت توانسته تا حدی تجربه موفقی را پشت سر بگذارند ولی مشکل اصلی این افراد نه در طی کردن مراحل جامعه پذیری دوباره در کانون و تبدیل رفتار نابهنجار به هنجار است که استمرار وضعیت اصلاح شده آنان در عرصه عمومی جامعه است.

فخاری تاکید کرد: حضور این اقشار آسیب پذیر در چنین مراکزی، داغ ننگی را بر روی پیشانی آنان می‌زند که زدودن آن را حتی ساختارهای رسمی مانند گواهی سوء پیشینه بر نمی‌تابد و با ریاکاری محض نه به دنبال برگرداندن این افراد بزهکار به آغوش جامعه که فقط به دنبال محدود کردن و کنترل کردن آنان است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: این قضیه آنجا مسئله دار می‌شود که 70 درصد جمعیت زندانیان زیر 40 سال سن، یعنی سن جمعیت فعال قرار دارند و عملا جامعه از نیروی مفید و خلاق آنان بی‌بهره است.

وی در ادامه با بیان اینکه نابسامانی و رنج خانواده زندانیان؛ آمار 64 درصدی زندانیان متاهل که درصدی از آنان صاحب فرزند هستند ما را به دریچه‌ای دیگر برای تعمق و نگرانی رهنمون می‌کند، گفت: فرزندان به پدر و مادر برای رشد روانی بسامان نیاز دارند و نبودن هر کدام از آنان در خانواده علاوه بر آن‌که به ویژه در مورد نبود پدر می‌تواند تنگناهای مالی به بار آورد باعث تنش، و احساس ناایمنی مداوم در خانواده می‌شود.

وی افزود: اگر قرار باشد زندان جایی برای تنبیه و تربیت باشد بدون اداره‌ این تنش و ناامنی برای کودکان فقط ابزاری برای رنج کودکان و پایه‌گذاری نابسامانی‌های روانی برای آنان در کوتاه‌مدت و درازمدت می‌شود.

فخاری تاکید کرد: این کودکان فردا بزرگ خواهند شد و این زخم‌ها اگر التیام نیابد در جایی دیگر سر باز خواهد کرد.

وی بیان کرد: زندانیانی که تنها گناه آنها ناتوانی در پرداخت دیون مالی است؛ جرایم غیر عمدی بیشترین تعداد زندانیان را به خود اختصاص داده است،که بنا به آمار 96 درصد آن مالی و در این بین 76 درصد آن مربوط به چک‌های بلامحل است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: شاید تقویت و ازدیاد کمپین‌های شهروندی خیریه که به جمع آوری کمک‌های مالی شهروندی می‌پردازد، بتواند مهربانی را با مسئولیت پذیری اجتماعی پیوند زده و بیش از پیش مانع زندانی شدن هم میهنانمان گردد.

وی پیشنهاد کرد در نظریه‌ای جدید نگهداری مجرمان را در یک‌جا، در جایی بیرون شهر آسیب ایزوله شدن بخشی از نیروهای جامعه را فراهم می‌آورد و از این رو بایسته است فرهنگ پذیری مراقبت و کوشیدن برای بازگشت مجرمان به جامعه در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران افزود: پسندیده است این کار هم در تبلیغات رسانه‌ای و آموزش عمومی و هم در تدوین قوانین حمایت‌کننده مدنظر باشد.

فخاری گفت: زندان‌ها را از شهرها بیرون نبریم؛ بلکه بکوشیم زندانیان را به جامعه برگردانیم.

کد خبر 406603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha