چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با نخست وزیر عراق دیار و مذاکره کرد


آیت الله هاشمی رفسنجانی، اتحاد در پناه دین اسلام و مرجعیت را سرمایه بزرگی برای مردم و دولت عراق دانست و گفت: طرح آشتی ملی گام مثبتی است و دستاوردهای آن کل منطقه را منتفع خواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، نوری المالکی نخست وزیر عراق، عصر چهارشنبه  بیست و دوم شهریور ماه با آیت‌الله "اکبر هاشمی رفسنجانی" رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و پیرامون مسایل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

هاشمی رفسنجانی در این دیدار بر اهمیت وحدت ملی و یکپارچگی سرزمین عراق، تاکید کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ابراز نگرانی از ناامنی‌های موجود در عراق، کوتاهی اشغالگران در تامین امنیت را موجب بی‌ثباتی در این کشور عنوان کرد و گفت: مردم عراق با اتکا به توان داخلی خود می‌توانند بسیاری از مشکلات را حل کنند.

وی افزود: کشورهای همسایه عراق نیز از ثبات و امنیت در عراق منتفع می‌شوند و باید تمام تلاش خود را برای کمک به مردم و دولت عراق انجام دهند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام توسعه و سازندگی را از نیازهای اصلی مردم عراق در شرایط کنونی بیان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران باتوجه به تجربیات خود در این زمینه آماده کمک رسانی به مردم عراق است و اگر شرایط مناسب فراهم شود ایرانیان به سرعت می‌توانند کمک کنند تا مشکلات مردم عراق رفع گردد.

هاشمی رفسنجانی همچنین با اشاره به علاقه ایرانیان برای زیارت عتبات عالیات، از حسن نیت دولت عراق برای حل مشکل برخی زوار ایرانی که بدلیل عدم رعایت تشریفات قانونی در زندانهای عراق به سر می‌برند تشکر کرد.

در این دیدار نوری المالکی نیز با تاکید برتمایل دولت و ملت عراق برای گسترش و تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: کشور عراق خواهان روابطی براساس تفاهم و بدور از تنش و دخالت دیگران با جمهوری اسلامی ایران است.

نخست وزیر عراق با اشاره به مشکلات این کشور، گفت: تلاش دولت عراق این است که بتواند کنترل امنیت این کشور را به نیروهای مسلح خود سپرده تا از نیازهایش به نیروهای چند ملیتی حاضر در عراق کاسته شود.

وی گسترش روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و عراق را پراهمیت بیان کرد و گفت: تقویت همکاری‌ها در حوزه نفت، کشاورزی، آب و برق در این سفر مورد توجه خاص قرار گرفته است.

نخست وزیر عراق با اشاره به بازگشت تعدادی از اعضای گروهک منافقین به میهن خود گفت: بقیه اعضای این گروهک شش ماه برای خروج از عراق فرصت دارند و در پایان این مدت به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد آنها در عراق حضور داشته باشند.

نوری المالکی در این دیدار از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای سفر به عراق و همچنین زیارت عتبات عالیات دعوت به عمل آورد که با استقبال هاشمی رفسنجانی روبه رو شد.

کد خبر 4066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز