محمد جعفری-خبرنگار: ۲ روز پس از جاری شدن سیلاب در لواسان که خسارت‌های زیادی برجا گذاشت، این منطقه همچنان درگیر عواقب پس از سیلاب است.

سیل

این سیلاب که به گفته اهالی آنجا تکرار سیلی است که 55سال پیش اتفاق افتاده تاکنون خسارت زیادی برجا گذاشته و با وجود تلاش‌های شهرداری لواسان همچنان برخی خانه‌ها مملو از گل و لای است و سیل دست‌کم 50خودرو را به آهن‌پاره تبدیل کرده است.

به‌گزارش همشهری، ظهر چهارشنبه گذشته نم‌نم باران که از صبح در ارتفاعات شمال و شمال شرق تهران آغاز شده بود یکباره به رگبار تبدیل شد. شدت بارش در ارتفاعات بیشتر بود و در یک چشم بر هم زدن بیشتر مناطق شمالی دچار آبگرفتگی شد. آن سوی کوه‌های شمال شرق تهران اما اوضاع تفاوت زیادی داشت. در لواسان و رودبار قصران بارش‌ها دوچندان بود طوری‌که در توک‌مزرعه لواسان سیلی کم‌سابقه به راه افتاد و همین سیل در زرد‌بند رودبار قصران ساختمانی را بر سر کارگری آوار کرد و جان او را گرفت.

  • مهمان ناخوانده لواسان

اگر تا پیش از این همه توک‌مزرعه لواسان را به‌دلیل قرار داشتن مزار فیلمساز مشهور، عباس کیارستمی در آنجا می‌شناختند اما سیلاب چهارشنبه کاری کرد تا بار دیگر نام این منطقه بر سر زبان‌ها بیفتد. حالا پس از این سیلاب کم‌سابقه همچنان کوچه‌پس‌کوچه‌های این منطقه پر از گل‌ولای، شن و ماسه و شاخه‌های شکسته درختان است. در گوشه و کنار خودروهایی که سیلاب آنها را اوراق کرده به چشم می‌خورد و ساکنان آنجا همچنان نگران هستند تا مبادا سیلاب دیگری زندگی‌شان را تهدید کند.

اغلب اهالی توک‌مزرعه از سادات هستند. یکی از آنها سیدمحسن است که آن روز حجم گسترده سیلاب را با چشم دیده است. او می‌گوید: بعد از نماز ظهر همراه همسرم از مسجد صاحب‌الزمان خارج شدم. سوار ماشین شدیم و یکی از زنان سالخورده محله را که خانه‌اش پشت مسجد است هم سوار کردیم تا او را برسانیم اما همین که رو به بالا رفتیم همسرم جلو را نشانم داد و گفت محسن سیل آمده.

وی ادامه می‌دهد: باید می‌دیدید تا باورتان شود. سیل از بالای کوه راه افتاده بود و گل و لای را به ارتفاع 2متر با خودش پایین می‌آورد. از همانجا با دنده‌عقب برگشتم و به خانه مادرم رفتم و او را نجات دادم. مردم همه ترسیده بودند و فریاد می‌کشیدند. هرکس به فکر نجات دادن خانواده‌اش بود. اما شدت سیل درِ خانه‌های زیادی را از جا کند و گل‌ولای را وارد آنجا کرد. آن‌طور که سیدمحسن می‌گوید سیل خیلی‌ها را غافلگیر کرد و آنها نتوانستند از جریان سیل فرار کنند. 2‌گچکار سوار ماشین بودند و سر کار‌شان می‌رفتند اما سیل ماشین آنها را با خودش برد و هر دو نفر که در ماشین گرفتار شده بودند مصدوم شدند.

  • تکرار بعد از 55 سال

یکی دیگر از سادات توک‌مزرعه می‌گوید از آخرین مرتبه‌ای که آنجا چنین سیلی آمده بود 55 سال می‌گذرد. او که بیشتر از 70 سال دارد می‌گوید: سال‌42 من حدود 17، 18سال داشتم. آن سال اینجا بیشتر زمین کشاورزی بود. اما سیل همه‌‌چیز را با خودش برده بود و حتی چندنفر نیز کشته شدند. اوضاع آنقدر خراب بود که چیزی برای خوردن نداشتیم و یادم می‌آید که چند روز بعد به هر خانوار 2 کیسه آرد دادند. از آن سال که فقط چند خانوار در اینجا زندگی می‌کردند تا حالا که حدود 400خانوار در اینجا ساکن هستند چنین سیلی در توک‌مزرعه و لواسان نیامده بود تا اینکه روز چهارشنبه سیل بار دیگر من را به خاطرات 55 سال قبل و آن سیل مرگبار برد.

  • نبرد با گل‌ولای

حالا چند روز پس از وقوع سیل، کوچه‌ پس‌کوچه‌های توک‌مزرعه به کارگاهی عمرانی تبدیل شده است. ده‌ها دستگاه لودر و کامیون مشغول جمع‌آوری گل‌ولای هستند اما آن‌طور که معلوم است برای بازگشت به شرایط عادی باید دست‌کم یک هفته دیگر این نبرد ادامه یابد. امیر افراسیابی، رئیس شورای شهر لواسان در این‌باره به همشهری می‌گوید: در همان دقایق اولیه شهرداری همه توانش را برای کاهش خسارت سیلاب به‌کار گرفت؛ با وجود این برخی خسارت‌ها اجتناب‌ناپذیر بود.

وی ادامه می‌دهد: از همان‌روز به‌طور شبانه‌روز پاکسازی معابر در دستورکار قرار گرفت و تا‌کنون حدود 3هزار کامیون خاک و نخاله از کوچه‌ها و خیابان‌های منطقه خارج شده است و این روند تا پاکسازی همه مناطق ادامه خواهد داشت.

کد خبر 406547

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha