سید محمد فخار-خبرنگار: تهران با ۲ گام اجرایی به مصاف آلودگی هوای سرطان‌زای وسایل نقلیه دیزلی می‌رود.

حمل و نقل

نخستین اقدام نصب فیلترهای دوده است و در دومین گام، مطابق وعده اعلامی، از اول خرداد گازوئیل یورو4 در کشور توزیع می‌شود تا گام بزرگی در عرصه کاهش آلودگی هوای پایتخت 9میلیون نفری برداشته شود.

یک موتور دیزلی در چرخه احتراق گازوئیل، 200ماده سمی آلوده‌کننده در هوا پخش می‌کند و کامیون‌های فرسوده تهران که شب‌ها حاکمان بزرگراه‌ها و معابر شهر هستند، کفه کیفیت هوای تهران را به سمت آلودگی بیشتر سنگین می‌کنند.

کامیون‌ها براساس اعلام سیاهه انتشار آلاینده‌های جوی، منبع انتشار از مبدأ 32درصد ذرات معلق پایتخت هستند و گازهای دیزلی نیز در جو تهران تبدیل به ذرات معلق ثانویه می‌شوند تا انگشت بخش قابل توجهی از آلودگی هوای شهر به سمت کامیون‌ها گرفته شود. کامیون‌های باقیمانده از 30 و 40سال پیش البته تکلیفی جز انبارهای اسقاط ندارند اما فناوری روز دنیا برای دود دیزل راه‌حلی سنجیده و تجربه شده دارد.

  • اثرگذاری فیلتر دوده

فیلتر دوده تا 98درصد از خروجی اگزوز کامیون‌ها را پالایش می‌کند و این فناوری طی دهه اخیر در کشورهایی نظیر سوئیس، کره‌جنوبی، سنگاپور، آلمان و کانادا آزموده شده و هم‌اکنون راه‌حل اصلی کنترل دیزلی‌ها، همین فیلترهای دوده هستند. در ایران نیز هیأت وزیران از سال95 راه استفاده از این فناوری را با مصوبه‌ای فراهم و صنایع را مجاب کرد از این فناوری استفاده کنند اما تاکنون استفاده از این فناوری برای ناوگان دیزلی کشور همه گیر نشده است. تنها در تهران 50 اتوبوس به این فیلترها مجهز شده‌اند که تجربه بسیار موفقی در کنترل آلودگی هوا بوده است.

  • اخبار اخیر درباره فیلتر دوده

موضوع تجهیز ناوگان حمل بار و مسافر شهری کشور به فیلتر دوده در جلسه اخیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور مطرح شد. در این جلسه هیربد معصومی نماینده وزارت کشور درباره نصب این فیلتر گفت: ما در شهرها از مردم عوارض دریافت می‌کنیم و باید آن را جایی هزینه کنیم که مؤثر باشد و نصب یک فیلتر دوده با قیمت 40میلیون تومان در ناوگان فرسوده کشور مؤثر نخواهد بود.

وی میانگین سن اتوبوسرانی کشور را 10.4سال اعلام کرد و براساس اطلاعات رسیده به همشهری هنوز عدد دقیقی از سن فرسودگی ناوگان کامیون کشور در دست نیست. معصومی اضافه کرد: هم‌اکنون فیلتر دوده‌ای در بازار ما نیست و باید به‌طور کامل وارد شود.

  • کدام آتش‌سوزی؟

همچنین در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور یکی از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی درباره ابهام آتش‌سوزی یک دستگاه اتوبوس بر اثر نصب فیلتر دوده صحبت کرد که محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران در این‌باره اعلام کرد: ما 50اتوبوس دارای فیلتر دوده در تهران داریم که اگزوز‌های آنها از تمیزی برق می‌زند. همچنین قرار است مزایده 200فیلتر دوده جدید تهران روز شنبه 5خرداد(امروز) برگزار شود و درصورت امکان، امسال هزار اتوبوس را به این فیلترها مجهز می‌کنیم تا بتوانیم به مرور 12درصد از آلودگی هوای تهران را با این شیوه بکاهیم. بنابراین ما آتش‌سوزی را به هیچ‌وجه تأیید نمی‌کنیم.

  • آغاز توزیع گازوئیل با کیفیت

حلقه مکمل نصب فیلتر دوده روی کامیون‌ها و اتوبوس‌های شهری، توزیع سوخت با کیفیت است. دولت در این‌باره از اول خرداد امسال توزیع گازوئیل یورو4 را در کلانشهرهای کشور و طی یک برنامه در جاده‌های کشور آغاز کرده است. دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا در گفت‌وگو با همشهری از عملیاتی شدن توزیع گازوئیل یورو۴ در 220جایگاه کشور خبر داد.

وحید حسینی گفت: ابتدای تیر امسال، همه 400جایگاه توزیع گازوئیل کشور، سوخت یورو4 در نازل‌های خود خواهند داشت. او درباره اقدام وزارت نفت گفت: توزیع دیزل یورو۴ در شرایط کنونی کار بسیار سختی است و این وزارتخانه باید سوخت را که قبلا با خط لوله منتقل می‌کرد، با کامیون انتقال دهد که جای تشکر دارد.

کد خبر 406544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha