همشهری آنلاین: بیش از دو ماه دیگر تا برگزاری انتخابات پارلمانی پاکستان به عنوان اساس تشکیل دولت جدید در این کشور زمان باقی است و تنور تحولات انتخابات این کشور که از مدت‌ها پیش گرم شده، به سوی افزایش رقابت احزاب و جناح‌های سیاسی این کشور به پیش می‌رود.

تنور گرم رقابت احزاب پاکستان برای انتخابات آتی مجلس

به گزارش ایرنا با توجه به اینکه حزب مسلم لیگ شاخه - نواز - به عنوان حزب حاکم و مخالفان دولت پاکستان نتوانستند برای تعیین نخست‌وزیر موقت به توافق برسند، این وظیفه مهم به کمیته پارلمانی سپرده می شود.

بر اساس قوانین انتخاباتی پاکستان، در وضعیت کنونی کمیته پارلمانی انتخابات پاکستان نسبت به معرفی نخست وزیر دولت انتقالی اقدام کرده و در صورتی که معرفی نخست وزیر دولت انتقالی در کمیته پارلمانی نیز به سرانجام نرسد، کمیسیون ملی انتخابات پاکستان نخست وزیر دولت موقت را معرفی می کند.

براساس قانون اساسی پاکستان، برگزاری انتخابات باید از سوی دولت موقت انجام شود و نخست‌وزیر موقت (دولت انتقالی) ظرف سه ماه از زمان انتخاب تکلیف انتخابات را مشخص می‌کند.

انتخابات مجلس به این دلیل اهمیت دارد که با رای نمایندگان رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر برای مدت پنج سال برگزیده می‌شوند.

برای انتخاب نخست‌وزیر که قدرت اصلی و اجرایی را در اختیار دارد، حزب حاکم و جناح مخالف در مجلس ملی پاکستان، هر کدام نامزدهای موردنظر خود را معرفی می‌کنند و به‌طور طبیعی حزب یا گروهی که دارای اکثریت باشد، فرد موردنظر خود را بر قدرت می‌نشاند.

نمایندگان هر دو پارلمان ملی پاکستان یعنی مجلس ملی و سنا، به همراه چهار مجلس استانی یا مجالس ایالتی - شامل سند، پنجاب، خیبرپختونخواه و بلوچستان- رییس‌جمهوری این کشور را با رای‌گیری انتخاب می‌کنند که حدودا تعداد این نمایندگان به یکهزار و 100 نفر می‌رسد.

دوران پنج ساله دولت فعلی پاکستان تا پایان ماه میلادی جاری، به پایان می‌رسد و پس از آن دولت موقت مسوولیت را برعهده گرفته و انتخابات عمومی را در کشور برگزار می‌کند.

کمیسیون انتخابات پاکستان نیز سوم و پنجم مردادماه امسال را به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات سراسری به 'ممنون حسین' رییس جمهوری پاکستان پیشنهاد کرده است که رییس جمهوری در این خصوص تصمیم می گیرد.

بر اساس برخی تحلیل های کارشناسان سیاسی پاکستان، 'نواز شریف' نخست وزیر پیشین پاکستان به دلیل فشارهای وارد شده به وی در خصوص پرونده اسناد پاناما، روش تهاجمی پیش گرفته و برای بازی وارد صحنه سیاسی شد.

بر این اساس، اقدامات وی باعث شد که عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف و آصف علی زرداری از اعضای موثر حزب مردم با بهره گیری از زمان، در تقویت سبد آرای خود استفاده کنند، سبد آرایی که تنها از آن حزب مسلم لیگ نواز بوده و حزب تحریک انصاف بیشترین سود را از آن برده است.

' سکندر حمید لودی' اخیرا با انتشار تحلیلی در روزنامه جنگ مدعی شد که اقدامات تهاجمی نواز شریف، تاثیر منفی بر اعتبار حزب برای انتخابات سراسری آینده داشته و طی چند هفته آینده بازار حزب مسلم لیگ نواز بیش از گذشته با رکود مواجه می شود.

  • وزیر پیشن کشور:'تصدق حسین جیلانی' نخست وزیر موقت می شود

در گرمای کنش ها و واکنش های انتخاباتی پاکستان و با توجه به نتیجه نرسیدن دو طرف برای معرفی نخست وزیر دولت انتقالی، «چوهدری نثارعلی خان» وزیر پیشین کشور در پیش بینی انتخاباتی اعلام کرد که' با توجه به شرایط موجود «تصدق حسین جیلانی» - رییس پیشین قوه قضائیه این کشور- بیشترین شانس را برای تصدی این پست مهم در اختیار دارد'.

عضو ارشد حزب مسلم لیگ - نواز - گفت: شکی ندارم که انتخاب نخست وزیر دولت موقت در نشست های مشترک نخست وزیر و رهبر اپوزیسیون انجام نمی‌شود و کمیته پارلمانی باید در این خصوص تصمیم بگیرد.

وی در خصوص برخی شایعات مبنی بر جدایی وی از حزب مسلم لیگ-نواز- نیز گفت:در انتخابات آینده از سوی حزب مسلم لیگ -نواز-شرکت کرده و اخبار مربوط به جدایی از حزب صحت ندارد.

  • عضو ارشد حزب نواز:برنده انتخابات آتی هستیم

نخست وزیر کنونی پاکستان و از اعضای ارشد حزب مسلم لیگ - نواز - نیز امروز شنبه در آیین افتتاح بزرگراهی در حوالی شهرهای مولتان و شجاع آباد در این کشور در سخنانی در خصوص انتخابات آتی پاکستان با اعلام ضمنی اینکه حزبش برنده انتخابات آتی است، گفت که اگر حزب مسلم لیگ - نواز- حس کند که برنده رقابت ها نبوده و جلوتر از حزب تحریک انصاف قرار ندارد، اصلا در آن شرکت نخواهد کرد.

'شاهد خاقان عباسی'همچنین با تشریح اقدامات دولت کنونی پاکستان به رهبری حزب مسلم لیگ - نواز - نیز افزود:با وجود مشکلات، دولت کنونی (PML-N ) برای گسترش شاخص ها در این کشور اقدامات مهمی انجام داده و پروژه های عمرانی را تکمیل کرد.

البته کارشناسان و تحلیل گران سیاسی و رسانه ای پاکستان معتقدند حزب 'تحریک انصاف پاکستان' به رهبری عمران خان که طی سال های گذشته نیز از اقبال نسبتا بالایی میان مردم به ویژه قشر جوان پاکستان برخوردار بوده است، خیزی بلند برای انتخابات امسال برداشته و از چنان اعتماد به نفسی برای پیروزی برخوردار است که حتی در روزهای اخیر، برنامه خود را برای 100 روز نخست دولت آتی خود ، برای مردم پاکستان اعلام کرده است.

تحریک انصاف که با جذب حدود 100 نماینده از سایر احزاب، برای نخستین بار مدعی قدرت در پاکستان شده و خود را رقیب جدی حزب مسلم لیگ نواز(حزب حاکم) و حزب مردم می‌بیند، در ماه‌های اخیر قدرت‌نمایی فوق العاده‌ای داشته و تجمع های تبلیغاتی آن در مناطق مختلف پاکستان، با استقبال انبوه جمعیت همراه است.

کد خبر 406530

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha