شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
۰ نفر

هنوز متن کامل بیانات چهارشنبه عصر رهبری با سران و کارگزاران نظام بر خروجی سایت‌های رسمی قرار نگرفته بود که عکس‌هایی از خوش و بش مسئولان نظام با ایشان رسانه‌ای شد.

رهبر انقلاب

عکسی که «عکس یک» بسیاری از روزنامه‌های پنجشنبه ایران شد.بعد از آن هم عکس‌ها و فیلم‌های این دیدار روایتگر حاشیه‌هایی جذاب از این دیدار مبسوط و مهم شدند. کلیپی در صفحه اینستاگرام رهبری منتشر شد که در آن تصاویری را از حاشیه‌های این دیدار نشان می‌داد،

از تصویری از حضور محمد‌علی ابطحی، معاون پارلمانی رئیس دولت اصلاحات تا تصاویری از حضور حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس کشورمان که رسانه‌های معاند شایعاتی را درخصوص سلامتش به‌خاطر کمتر آفتابی شدنش مطرح کرده بودند. بعد از آن هم عکسی در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست شد که نشان می‌داد رهبر انقلاب با سران قوا جلسه‌ای چهار نفره و صمیمی داشته‌اند. جلسه‌ای که کنار سجاده رهبری و نشسته بر زمین تشکیل شده بود.

دیدار رهبری

پنجشنبه شب هم که فیلم کامل این دیدار از صدا و سیما منتشر شد، تصاویر حرف‌های بیشتری برای گفتن داشتند. پیشروتر از رسانه ملی، شبکه‌های اجتماعی با انتخاب گزیده‌هایی از این دیدار پیام‌هایی را برای مخاطبان خود منتقل می‌کردند. اینستاگرام خبرگزاری دانشجو فیلم کوتاهی را از این دیدار منتشر کرد که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در تأیید سخنان رهبر انقلاب با شعار «تکبیر» حضار همراهی کرده است و «مرگ بر آمریکا» می‌گوید. وزیر خارجه این شعار را زمانی داده است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شرط ممنوعیت مطرح شدن بحث موشکی از سوی اروپایی‌ها را مطرح می‌کنند.

حضور سیدعباس عراقچی، عضو دیگر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان که رئیس‌ستاد پیگیری اجرای برجام هم هست در حسینیه بیت رهبری جالب بود. تصاویر بیانگر این بود که عراقچی هنگام اعلام شروط جمهوری اسلامی ایران برای ادامه برجام خودکار خود را از جیب درآورده و شروط مدنظر رهبری را یادداشت می‌کند. بندهایی که به فرموده ایشان باید به‌عنوان تضمین به ایران داده شود.

عدم‌حضور آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این جلسه هم در برخی از محافل سیاسی بازتاب داشت. رسانه‌ها پیش از این از کسالت و بیماری وی خبر داده بودند. اما جایگاه جلوس آیت‌الله علیرضا اعرافی که پیش از این در سال 93به جمع ائمه جمعه قم اضافه شده بود هم در نوع خود جالب بود.

اعرافی تیر‌ماه سال گذشته مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور شده بود. او نفر اول، در سمت راست رهبری نشسته بود. در برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای از آیت‌الله اعرافی به‌عنوان پیشنهاد جانشینی آیت‌الله صادق آملی لاریجانی بعد از اتمام دوره مسئولیتش در دستگاه قضا یاد می‌کنند. رئیس دستگاه قضا اما سمت چپ رهبری بعد از سران دو قوه مجریه و مقننه، سیدحسن خمینی و آیت‌الله جنتی (نفر پنجم) نشسته بود. در کنار او هم سیدابراهیم رئیسی و اسحاق جهانگیری دو نامزد ریاست‌جمهوری سال گذشته نشسته بودند.

  • مخاطبان خاص

عکس شماره ۱

سخنان رهبر انقلاب، گاه مخاطبان خاص و مشخص هم داشت. جایی از سخنانشان متوجه صحبت‌های رئیس‌جمهور در ابتدای دیدار بود.رئیس‌جمهور گفته بود: امروز شرایط بین‌المللی نیز متفاوت شده و آمریکا در انزوا قرار گرفته است و ایران مورد تجلیل افکار عمومی جهانیان است. که رهبری فرمودند: مذاکره کردیم که تحریم‌ها برداشته شود یا مذاکره کردیم که بین اروپا و آمریکا شکاف ایجاد شود.

بخش دیگری از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم مخاطب خاص دیگری داشت که برخی رسانه‌ها از آیت‌الله جنتی به‌عنوان مخاطب خاص آن یاد کردند. ایشان با پرهیز دادن «عناصر سیاسی، مدیریتی و مطبوعاتی» از سرزنش یکدیگر درباره برجام تأکید کردند: نقد صحیح، منصفانه و عاقلانه ایراد ندارد و مسئولان هم باید به آنها توجه کنند اما اهانت، هتک حرمت، اتهام و ایجاد دو قطبی بر سر برجام نباید صورت گیرد و وحدت و همزبانی نباید نقض شود. 23اردیبهشت آیت‌الله جنتی با انتشار اطلاعیه‌ای در واکنش به خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام خواستار عذرخواهی حسن روحانی رئیس‌جمهور شده بود.

  • راست و چپ، همه بودند

عکس شماره ۲

حضور فعالان و مدیران مطبوعاتی هم در این دیدار در نوع خود جالب بود و مورد توجه قرار گرفت. از حضور مدیران مسئول روزنامه‌های همشهری و اعتماد و رسانه‌های اصلاح طلب گرفته تا مدیران مسئول فارس و کیهان، رسانه‌های اصولگرا هم بخشی از مخاطبان سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بودند. آنجا که ایشان نوع مواجهه با برجام و پرهیز از دو قطبی شدن جامعه به‌خاطر برجام را متذکر می‌شدند.

  • حضور احمدی‌نژاد

عکس شماره ۳

نوع حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم که پیش از این انتقادات صریحی را به نهادهای انقلاب وارد کرده بود هم جذاب بود. آنطور که تصاویر نشان می‌دادند او در اول جلسه و شروع سخنرانی رئیس‌جمهور و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور نداشته است و در اواسط جلسه خود را به صف اول حاضران می‌رساند. محمد‌علی ابطحی هم بعد از حضور در جلسه در صفحه شخصی خود نوشت: بعد از سال‌های طولانی من و جمع دیگری از دوستان به مراسم افطاری رهبر دعوت شدیم و رفتیم. من همیشه معتقد بوده‌ام اختلافات جدی جریانات سیاسی، زیر سقف نظام و رهبری باید حل وفصل شود.

تقریبا نظر اکثر فعالان سیاسی اصلاح‌طلب غیربدلی هم همین است. مرز اصلاح‌طلبی و براندازی در همین نقطه قرار دارد. حل مشکلات کشور در داخل وقتی عملی است که حرمت و جایگاه کلیت نظام محترم باشد. امیدوارم دایره دعوت‎ها وسیع‌تر از این باشد و از بزرگانی که دعوت نمی‌شوند هم دعوت شود و بیت رهبری محل حضور همه علاقه‌مندان به انقلاب و نظام باشد.

  • واکنش آن طرف مرزها

محتوای جلسه هرساله سخنان رهبر معظم انقلاب با مدیران و کارگزاران در‌ماه رمضان، معمولا سیاست‌های کلی و به روز شده نظام را اطلاع‌رسانی می‌کند. رهبر انقلاب در دیدار امسال هم شروط جمهوری اسلامی ایران را برای ادامه برجام اروپایی تبیین کردند؛ شروطی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشته است.

اگنس وان در مال ،‌سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در واکنش به بیانات مقام معظم رهبری گفت: همانطور که ژان ایو لودریان، وزیر خارجه نیز اعلام کردند این توافق از بین نرفته است و ما بیانات رهبری ایران را مدنظر قرار می‌دهیم. یک روز پس از اعلام شروط جدید برای اروپا درخصوص ادامه توافق هسته‌ای توسط رهبر معظم انقلاب هم آنگلا مرکل، صدر‌اعظم آلمان اذعان کرده که با وجود خروج آمریکا از برجام این کشور به توافق هسته‎ای با ایران پایبند خواهد ماند. اسپوتنیک به نقل از مرکل نوشته: توافق هسته‌ای با ایران یک توافق ایده آل نیست اما گزینه‌های دیگر (که ممکن است درخصوص ایران وجود داشته باشد) از ثبات کمتری برخوردار است و به همین دلیل است که ما به پایبندی به این توافق ادامه خواهیم داد.

کد خبر 406516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha