همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا گفت که شروط دولت آمریکا برای تهران قطعا غیر قابل قبول است.

 روسیه شروط آمریکا را برای ایران غیر قابل قبول خواند

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از ریانووستی، ماریا زاخارووا تصریح کرد: اینکه واشنگتن در حال تقویت کمپین ضد ایرانی خود همانند یک گوله برفی است، موجب نگرانی می شود؛ به نظر می رسد آمریکا نهایتا سیاست اولتیماتوم و تهدید را در قبال ایران در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه این اقدام با روح برجام در تضاد و خارج از چارچوب روابط بین دولت ها است، خاطرنشان کرد: دولت آمریکا علاوه بر اینکه با خروج از توافق هسته ای با ایران قوانین بین المللی را نقض کرده است در حال تلاش برای تعیین شروط کاملا غیر قابل قبولی برای تهران است.

به گزارش ایرنا، مایک پمپئو که حدود یک ماه پیش از ریاست سازمان جاسوسی آمریکا به سمت وزیر امور خارجه منصوب شده، عصر دوشنبه در سخنانی مملو از اتهام بی اساس علیه ایران راهبرد جدید دولت آمریکا را در قبال ایران بعد از خروج کشورش از برجام که با انتقادهای زیادی روبرو شد، اعلام کرد.

وی گفت: آمریکا پس از خروج از برجام به دنبال تشدید فشار مالی و تحریم های بی سابقه علیه ایران و جلوگیری از نفوذ و هژمونی منطقه ای این کشور و ممانعت از برنامه های هسته ای و موشکی تهران است.

پمپئو در سخنرانی خود که 12 شرط برای ایران گذاشته مدعی شد که برجام نقایص مرگبار دارد و جهان را به خطر انداخته است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این سخنان با تاکید براینکه دولت جدید آمریکا این کشور را به 15 سال پیش برگرداند، گفت: همه کشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم‌ هستند و شاید آمریکایی‌ها بتوانند با فشار در بعضی جاها کاری به پیش ببرند اما منطق نمی‌پذیرد که آنها بخواهند برای دنیا تصمیم بگیرند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی در همه 10 گزارش فصلی خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است، افزود: (آژانس) تصریح کرده که همه دسترسی های لازم را (از سوی ایران) دریافت کرده است.

موگرینی تاکید کرد: اتحادیه اروپا به استمرار اجرای کامل و موثر برجام متعهد است و تا زمانی که ایران به همه تعهدهای هسته ای خود پایبند باشد (همچنان که تاکنون بوده) متعهد خواهد ماند.

وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به این سخنان در توییتر نوشت: دیپلماسی حقه بازی آمریکا صرفا بازگشت به عادت های گذشته است؛ آمریکا محبوس در توهمات و سیاست های شکست خورده ای است که از سوی گروه هایی با منافع خاص دیکته می شود، همان انتخاب های غلط را تکرار می کند و به تبع آن همان نتایج زیان بار را برداشت خواهد کرد.

وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه ای اظهارات سخیف وزیر خارجه آمریکا را نشانه درماندگی مقام های این کشور اعلام کرد و افزود: ایران با رد تک تک اتهامات و اکاذیب مطرح شده در این به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه مایک پمپئو را مداخله آشکار در امور داخلی خود می داند.

رئیس جمهوری آمریکا روز 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج کشورش را از توافق هسته ای با گروه 1+5با ایران اعلام کرد.

کد خبر 406294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha