همشهری آنلاین: استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز گفت: تعداد دانشجویانی که از کشورهای آسیایی برای ادامه تحصیل به آمریکا می‌روند رو به کاهش است.

کلاس درس

به گزارش مهر، جعفر مهراد با بيان اين مطلب گفت: یکی از عوامل این کاهش، انتشار ویرایش‌های مختلف نظام‌های رتبه‌بندی از جمله تایمز است که در آن سه دانشگاه آسیا (دانشگاه ملی سنگاپور با رتبه ۲۲، دانشگاه پکن با رتبه ۲۷ و دانشگاه شینگهوا با رتبه ۳۰) در بین ۳۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: بسیاری از این دانشگاه‌ها غالبا برنامه‌های خود را به زبان انگلیسی و با هزینه‌های کمتر نسبت به دانشگاه‌های آمریکا برگزار می‌کنند که این امر برای دانشجویان مقرون به صرفه است.

استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز عنوان کرد: عامل مهم دیگر کاهش تعداد دانشجویان آسیایی در کشور آمریکا، اجتناب از سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ و دوری از چرخه‌های خشونت به ویژه خشونت با اسلحه است.

مهراد افزود: دانشجویان برای تحصیلات عالی گزینه‌هایی به جز آمریکا و انگلستان دارند. سنگاپور نمونه‌ای از این گزینه‌ها است، کشوری که پیشرفته‌تر از سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی است.

وی گفت: تغییر در انتخاب مقصد برای ادامه تحصیل حتی پیش از انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا آغاز شده بود.

استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز عنوان کرد: چین و ژاپن برای دانشجویان خارجی در اولویت قرار دارد. تعداد دانشجویانی که از سایر کشورهای آسیایی طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به ژاپن رفته‌اند به ۳۶ درصد ( ۳۰۳ هزار و ۱۷۳ دانشجو) افزایش یافته است. این رقم برای چین در همین بازه زمانی به ۱۸ درصد ( ۲۶۴ هزار و ۹۷۶ دانشجو) می‌رسد.

مهراد گفت: دهه‌ها توسعه اقتصادی، رهبران چین را قادر ساخته است تا آموزش عالی چین را متحول و چین را به کانونی برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کند.

وی افزود: سهم ۱۰ کشوری که بیشترین دانشجو را در میان دانشجویان بین‌المللی در چین دارند، شامل کره جنوبی ۳۱.۳ درصد، آمریکا ۱۰.۶ درصد، تایلند ۱۰.۲ درصد، پاکستان ۸.۳ درصد، هند ۸.۱ درصد، روسیه ۸ درصد، اندونزی ۶.۵ درصد، قزاقستان ۶.۲ درصد، ژاپن ۶ درصد و ویتنام ۴.۷ درصد است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در سال ۲۰۱۶ تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های چین ۴۴۰ هزار نفر بود که نسبت به سال ۲۰۱۲ در حدود ۳۵ درصد افزایش یافته است.

مهراد عنوان کرد: چین از نظر دانشجویان بین‌المللی بعد از آمریکا و انگلستان دارای رتبه سوم است.

وی اظهار داشت: به طور کلی تحصیل دانشجویان خارجی کشور چین در رشته‌های زبان چینی، علوم، مهندسی، کشاورزی، پزشکی، اقتصاد و مدیریت طرفداران زیادی دارد.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در سال‌های اخیر دولت چین علاقه زیادی برای اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان خارجی دارد به نحوی که تعداد بورسیه‌ها طی ۱۰ سال گذشته شش برابر شده است.

مهراد اضافه کرد: در سال ۲۰۱۶ بیش از ۴۰ درصد دانشجویان خارجی از بورس تحصیلی دولت چین استفاده کرده‌اند.

وی افزود: چین از ۱۰ کشوری که به کشورهای عضو آسه آن معروف هستند، در سال ۲۰۱۶ تعداد ۶۸ هزار دانشجو پذیرفته است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: دولت چین با کشورهای کشورهای آفریقایی نیز همکاری علمی دارد به نحوی که تعداد دانشجویان آفریقایی در چین از هزار ۷۹۳ دانشجو در سال ۲۰۰۳ به ۶۱ هزار و ۵۹۴ دانشجو در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است.

مهراد تاکید کرد: بیشترین این دانشجویان به ترتیب به کشورهای غنا با ۵ هزار ۵۵۲ دانشجو، نیجریه با ۴ هزار و ۷۴۶ دانشجو و تانزانیا با ۳ هزار و ۵۲۰ دانشجو تعلق دارد.

وی گفت: چین اکنون بعد از فرانسه به مقصد دوم دانشجویان آفریقایی که به تحصیلات عالی علاقه دارند تبدیل شده است. تعداد دانشجویان آفریقایی شاغل به تحصیل در فرانسه ۹۵ هزار نفر است.

کد خبر 406251

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha