مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: درمان آلزایمر، فناوری‌های کنترل ذهنی، نامیرایی بشر، و محقق شدن بسیاری از آرزوهایی که انسان برای آینده بشریت دارد تنها به یک چیز بستگی دارند: در دست داشتن نقشه‌ای دقیق از مغز انسان.

مغز

براساس گزارش فيوچريزم،‌ گروهي از محققان براي نزديك‌تر شدن اين رويا به واقعيت، از قدرت بازي‌هاي ويديويي استفاده كردند. مغز حاوي 100 ميليارد نورون است كه اين نورون‌ها 100 ترليايرد تريليارد اتصال ايجاد مي‌كنند. با وجود تمامي پيشرفت‌هاي فناوري كه در جهان رخ داده،‌بشر هنوز اطلاعات زيادي از عملكرد نورون‌ها ندارد.

محققان موسسه علوم عصب‌شناسي دانشگاه پرينستون پروژه‌اي به نام آي‌واير (Eyewire) را آغاز كرده‌اند تا به واسطه آن بتوانند نقشه‌برداري دشوار از مغز را به جاي يك كار طاقت‌فرسا به يك بازي تبديل كنند.

اين بازي از سال 2009 و با يك اسكن كوچك از شبكيه چشم يك موش آغاز شد. شركت‌كنندگان در اين بازي با استفاده از همين داده به رديابي پيچش‌ها و چرخش‌هاي نورون‌هاي شبيكه با استفاده از مكعبي 4.5 ميكروني پرداختند به اين شكل كه بايد در نقشه‌اي سه‌بعدي حدس مي‌زدند كه نورون در زير كدام بخش‌ها پنهان شده‌است. اين مكعب به اندازه‌اي كوچك است كه 100 واحد از آنها در كنار يكديگر به اندازه سطح مقطع تار موي انسان خواهد بود.

پس از آنكه يك بازيكن يكي از مكعب‌ها را به پايان رساند، 25 بازيكن ديگر نقشه به دست آمده را كنترل مي‌كنند و پس از تاييد دقت آن،‌مكعب وارد موزه آي‌واير،‌آرشيوي تعاملي و ديجيتال خواهد شد كه همه امكان دسترسي به آن را دارند.

به گفته الكساندر بائه يكي از چهار نويسنده مقاله اين پروژه كه در نشريه سل (سلول) منتشر شده‌است؛ اين موزه چيزي شبيه به يك اطلس مغزي است. با اين تفاوت كه در اطلس‌هاي پيشين امكان تصوير‌سازي از تك سلول‌ها و تعامل با آنها وجود نداشت.

به منظور تشويق بازيكنان براي حضور در اين بازي علمي، جوايزي مانند مدال‌ها، رتبه بندي و دريافت برتري‌هايي نسبت به ديگر بازيكنان در نظر گرفته شده‌است و بازيكنان مي‌توانند از طريق سكوي اين بازي با يكديگر ارتباط برقرار كنند.

تاكنون بيش از 250 هزار نفر در اين بازي عضو شده‌اند، و با همكاري يكديگر بيش از 10 ميليون مكعب ايجال كرده‌اند كه تركيب آنها نقشه‌اي از 3000 سلول عصبي را به وجود خواهد آورد.

به واسطه همين بازي،‌محققان موفق به كشف 6 نوع جديد از نورون‌ها شدند كه به گفته آنها مي‌توانند در كشف ارتباط ميان ساختار نورون‌ها و عملكرد آنها كمك كند.

اگرچه اين پروژه بر بخشي كوچك از مغز موش متمركز شده‌است، درعين حال از نرم‌افزار هوش مصنوعي نيز بهره برده‌است كه از رفتارهاي انساني در ايجاد مكعب‌هاي حاوي نورون مي‌آموزد و توانايي خود را در رديابي مسير نورون‌ها افزايش مي‌دهد.

کد خبر 406211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha