سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شیوع ویروسی مرگبار به نام نیپا تاکنون جان دست‌کم ۹ نفر را در هندوستان گرفته‌است.

براساس گزارش ساينس الرت، نيپا ويروسي جديد و مشترك ميان انسان و حيوان به شمار مي‌رود كه دانشمندان به تازگي دريافته‌اند از قابليت انتقال از خفاش‌ها به ديگر جانداران از جمله انسان برخوردار است.

بيماري عفوني ناشي از اين ويروس درحال حاضر غيرقابل درمان است و امكان انتقال آن از فردي به فرد ديگر وجود دارد. اين عفونت تاكنون 40 تا 75 درصد از افراد مبتلا را از بين برده‌است.

اين آمار نشان از آن دارند كه ويروس نيپا از قابليت ايجاد بيماري همه‌گير مرگباري برخوردار است، از اين رو است كه سازمان بهداشت جهاني نيپا را در ليست اولويت‌هاي پژوهشي اضطراري خود،‌ در كنار ابولا و سارس قرار داده‌است.

از ميان 9 نفري كه تاكنون در شهر كوزي‌كودي در كرالاي هندوستان جان خود را از دست داده‌اند،‌آلودگي سه نفر از آنها به ويروس نيپا تاييد شده‌است. 6 نفر ديگر در مرحله آزمايش به سر مي‌برند و همچنين 25 نفر نيز در بيمارستان بستري شده‌اند.

نيپا اولين‌بار در سال 1998 در مالزي مشاهده شد،‌ زماني كه 265 نفر به نوعي بيماري مرموز مبتلا شدهد كه عوارض آن  ورم مغز بود. اين بيماري پس از تماس افراد با انسان‌هاي مبتلا يا خوك‌ها ايجاد مي‌شد. در آن سال، 105 نفر در اثر ابتلا به اين ويروس جانشان را از دست دادند.

از آن زمان تاكنون در هندوستان و بنگلادش همه‌گيري‌هاي كوچكتري رخ داده‌اند كه 280 مورد ابتلا و 211 مورد مرگ به دنبال داشته‌اند. زماني انتقال بيماري از خوك به انسان به اثبات رسيد،‌مقامات هندي بيش از يك ميليون خوك را كشتند تا مانع از شيوع بيماري شوند.

اما تا به امروز دانشمندان ندين نوع خفاش ميوه را به عنوان ميزبان‌هاي طبيعي ويروس نيپا شناسايي كرده‌اند. در برخي از موارد انسان‌ها پس از نوشيدن شربت درخت نخلي كه خفاش‌ها آن را آلوده كرده‌اند، بيمار شده‌اند. در موارد جديد ابتلا و مرگ،‌افراد در اثر خوردن ميوه‌هاي عنبه‌اي كه خفاش‌ها از آن خورده بودند به اين ويروس آلوده شده‌اند.

علائم آلودگي به اين ويروس متفاوت است اما بسياري از بيماران ابتدا تب و سردرد شديد را تجربه مي‌كنند و در پي آن گيجي و خواب‌آلودگي به سراغشان مي‌آيد. برخي از مبتلايان نيز نشانه‌هايي مشابه با سرماخوردگي را از خود بروز داده‌اند و در موارد حاد‌تر، فرد مبتلا پس از يك يا دو روز به كما مي‌رود.

افرادي كه از اين بيماري جان به در مي‌برند عوارض پايداري مانند تغيير شخصيت يا تشنج هميشگي را تجربه مي‌كنند. در برخي موارد ويروس پس از چند ماه از بهبود فرد،‌دوباره فعال شده و باعث بيماري و مرگ فرد شده‌است.

تماس نزديك با فرد يا حيوان بيمار مي‌تواند به شيوع همه‌گيري اخير در هندوستان دامن بزند و تحقيقات نشان داده‌اند بزاق فرد اصلي‌ترين عامل شيوع به شمار مي‌رود.

کد خبر 406125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha