دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مردم رقه برای نخستین بار در چند سال اخیر می‌توانند یک رمضان آرام و بدون قوانین سفت و سخت داعش و پلیس دینی داشته باشند.

اولین رمضان آرام در رقه‌ی بدون داعش

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مردم سوریه در رقه بار دیگر می‌توانند ماه رمضان را به دور از اجبار سپری کنند. احمد الحسین، یکی از ساکنان این شهر که به اصطلاح مقر "خلافت" داعش بود، اظهار کرد: برای روزه گرفتن آزادیم. پیش از این در ترس روزه‌ می‌گرفتیم اما حالا بر مبنای ایمانمان روزه‌داری می‌کنیم.

ساکنان رقه بیش از سه سال تحت قوانین بسیار سختگیرانه داعش که در ماه رمضان سفت و سخت‌تر هم می‌شد، قرار داشتند و در صورتی که کسی در این ماه در هنگام خوردن یا آشامیدن دیده می‌شد، با شکنجه‌های بی‌رحمانه داعش روبه‌رو می‌شد.

احمدالحسین در این باره توضیح داد: آنان که نمی‌توانستند روزه بگیرند، در برابر چشم همه در قفسی آهنین در میدان شهر و زیر آفتاب حبس می‌شدند تا برای سایرین درس عبرت شوند.

الحسین می‌گوید، بار دیگر روزه‌داری را به شوق دیدن برنامه‌های تلویزیونی مناسبتی در کنار خانواده‌اش تحمل می‌کند.

نیروهای داعش همه دیش‌های ماهواره‌ای و هرگونه سرگرمی را نابود می‌کردند و آن‌ها را مخالف دین می‌دانستند.

این مرد میانسال می‌گوید: دلمان برای سنت‌های رمضان تنگ شده است. چهار سال تحت سلطه داعش از تماشای سریال‌های تلویزیونی منع شده‌ایم.

حس و حال رمضان در این شهر با سال‌های گذشته متفاوت است و مردم دوباره می‌توانند بدون ترس از مواجه شدن با مجازات، انتخاب کنند که روزه بگیرند یا خیر.

صاحب یک رستوران در مرکز شهر اظهار کرد: در زمان داعش، رستوران‌هایمان را فقط می‌توانستیم از دو ساعت پیش از افطار باز کنیم.

او می‌گوید هر کسی را که در حال خورن یا آشامیدن می‌دیدند، دستگیر می‌کردند اما حالا دوباره از ساعت ۱۰ صبح به مشتریان غذا می‌دهیم و مردم آزاد هستند. آنان که می‌خواهند، روزه می‌گیردند و آنان که نمی‌خواهند هم نمی‌گیرند.

رقه اما هنوز درگیر ویرانی‌های به جا مانده از داعش است و روند بازسازی آن به کندی پیش می‌رود. هنوز بخش‌های زیادی از این شهر از آب و برق بی‌بهره هستند و عده زیادی هنوز شغل ندارند.

این به آن معنا است که سفره‌های افطار آنان خیلی رنگین نیست و خانواده‌های زیادی همچنان بی‌سرپناه هستند اما برخی نیز با نگاهی خوشبینانه‌تر وضعیت امروز رقه را با گذشته غیرقابل قیاس می‌دانند و می‌گویند که مردم بسیار خوشحال هستند که کابوس داعش دیگرتمام شده است.

کد خبر 406070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha