همشهری آنلاین: رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، از برگزاری بیش از ۳۰۰ برنامه مختلف فرهنگی ازجمله «رونمایی از سامانه جامع اسناد دفاع مقدس» و «سامانه بازدید مجازی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» در سی و ششمین سالروز بزرگداشت حماسه آزادسازی خرمشهر خبر داد.

بسیج

به گزارش ایرنا، سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به تبیین سرفصل برنامه های ویژه و عمومی پیش بینی شده وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای کشوری و لشکری، سازمان های مردم نهاد و تمام ادارات کل حفظ آثار استان ها در پاسداشت حماسه آزادسازی خرمشهر پرداخت.

وی اظهار داشت: سوم خرداد در تقویم کشورمان به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری شده است؛ از این رو هر ساله در روزهای نخست خرداد ماه و همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، مراسمی در کشور از سوی سازمان ها و نهادهای لشکری و کشوری به همین مناسبت برگزار و این حماسه گرامی داشته می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت سی و ششمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر توضیح داد: ویژه ‌برنامه ‌های امسال از دوم تا چهارم خردادماه برگزار می‌شود؛ روز چهارشنبه دوم خرداد با عنوان «درس ‌ها و عبرت ‌های حماسه خرداد و گرامیداشت حماسه‌ سازان و فخرآفرینان» نامگذاری شده است که در این روز دستاوردهای عملیات بیت المقدس برای مردم در برنامه‌های مختلف تبیین می شود و همچنین یاد و خاطره شهدا، جانبازان، ایثارگران و رزمندگان آن عملیات غرورآفرین گرامی داشته خواهد شد.

سردار کارگر اظهار داشت: روز پنجشنبه سوم خرداد نیز که همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر است، به نام روز «مقاومت، ایثار و پیروزی» و «پیشکسوتان، فرماندهان و شهیدان» نامگذاری شده است که در این روز پیام‌ها و پیامدهای عملیات بیت المقدس برای مردم تببین خواهد شد؛ با اجرای عملیات بیت المقدس توازن سیاسی و نظامی جنگ به نفع ایران تغییر یافت و ماهیت جنگ تغییر پیدا کرد.

وی یادآور شد: عملیات بیت المقدس موجب شکست سیاسی و نظامی ارتش عراق از نظر استراتژیکی شد و رژیم بعثی صدام با شکست در این عملیات، برگ برنده خود یعنی سرزمین‌های اشغالی و شهر خرمشهر را برای مذاکرات از دست داد؛ همچنین روحیه نیروهای عراقی به این دلیل که زمین را از دست داده و اسیر هم داده بودند، تضعیف شد. مشکلات اقتصادی عراق نیز با این عملیات تشدید شد و کشورهای حامی صدام به خصوص کشورهای عربی دچار تردید شدند.

سردار کارگر افزود: مهمترین برنامه درنظرگرفته شده به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر، برگزاری یازدهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران با حضور رئیس جمهوری و خانواده‌های معزز شهدا به میزبانی و با مسئولیت بنیاد شهید و امور ایثارگران در ساعت 19 روز سوم خرداد ماه است که با برنامه ریزی های انجام شده قرار است در این روز برنامه گلباران، عطر افشانی قبور شهدا و اهتزاز پرچم کشورمان در گلزار مطهر شهدا با حضور مقامات لشکری و کشوری اجرا شود.

وی ادامه داد: پخش بانگ «مقاومت و پیروزی» در سی و ششمین سالروز بزرگداشت حماسه آزادسازی خرمشهر از دیگر برنامه‌ های این روز است که راس ساعت 11 روز پنجشنبه از تمام شبکه ‌های صدا و سیما این مارش پخش خواهد شد؛ همچنین به صدا درآوردن سوت قطارها و کشتی‌ها از دیگر برنامه های آزادی خرمشهر است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: روز جمعه چهارم خردادماه نیز به عنوان روز «مقاومت و پایداری، روز دزفول» نامگذاری شده است که در این روز در نمازهای جمعه و دیگر مراسم‌ به موضوع ولایتمداری و معنویت در دفاع مقدس پرداخته خواهد شد. دزفول یکی از شهرهای نزدیک به جبهه بود. ارتش بعثی عراق در سال نخست جنگ تا نزدیکی شهر شوش پیش آمد و توپ‌های عراق به دزفول می‌رسید. ضمن اینکه این شهر زیر آتش موشک‌های ارتش عراق هم بود اما مردم دزفول در طول هشت سال جنگ تحمیلی ایستادگی کردند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: شعار مناسبت‌های دفاع مقدس امسال، «ما توانستیم» است که این شعار برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب است؛ ایشان سال گذشته فرمودند که «آمریکایی‌ها خواستند و نتوانستد، ما خواستیم و توانستیم»؛ از این رو این شعار به عنوان شعار سال مناسبت‌های دفاع مقدس و راهیان نور انتخاب شد.

سردار کارگر تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه ‌های گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر رونمایی از بازی آنلاین و استراتژیک «فرماندهان» است، همچنین در این ایام نهمین نشست تخصصی گفتمان موسیقی دفاع مقدس و سومین نشست تخصصی آینده ‌پژوهی تئاتر دفاع مقدس برگزار و کلیپ «مرز عشق» تولیدشده توسط دانشجویان دانشگاه افسری امام حسین (ع) نیز همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر رونمایی می‌ شود.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت سی و ششمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر افزود: در بازدیدی که امسال از منطقه آبادان انجام شد، ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس آبادان هم به تصویب رسید که امیدواریم سال آینده فاز نخست این موزه به بهره‌ برداری برسد.

وی در خصوص برنامه‌های منتخب نیروهای مسلح در سالروز آزادسازی خرمشهر نیز گفت: اجرای مراسم شکرگزاری و نثار گل به مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره)، برگزاری صبحگاه مشترک در ایام منتهی به سالروز آزادسازی خرمشهر و سخنرانی پیشکسوتان در خصوص عملیات بیت المقدس، برگزاری مراسم شب شعر و خاطره در پادگان ها و مراکز نظامی، تبیین نقش تکاوران نیروی دریایی ارتش در دفاع از خرمشهر و تجلیل از حماسه‌آفرینان عملیات بیت المقدس، اجرای برنامه های ویژه در یگان های سرزمینی در مناطق عملیاتی بیت المقدس، منطقه خرمشهر و منطقه عمومی دزفول و تجزیه و تحلیل علمی عملیات بیت المقدس در مراکز علمی و فرهنگی و دانشگاه های آجا و چگونگی کاربرد آن با اصول 9 گانه جنگ از سوی استادان مجرب و ممتاز نیز ازجمله این برنامه‌ها به محوریت ارتش خواهد بود.

سردار کارگر تصریح کرد: نیروی انتظامی نیز مراسم تجلیل از پیشکسوتان و رزمندگان عملیات بیت المقدس را در سوم خرداد برگزار خواهد کرد و سپاه و بسیج نشست‌های بصیرتی با موضوع مقاومت و تحلیل وقایع منطقه و جهان را برپا می ‌کنند.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت سی و ششمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر ادامه داد: در نظر داشتیم جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دفاع مقدس و مقاومت را در سوم خرداد برگزار کنیم، اما به دلیل تقارن سوم خرداد با ماه مبارک رمضان این جشنواره را در اردیبهشت ماه در منطقه خرمشهر و آبادان برگزار کردیم که بیش از 2 هزار اثر برای دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که یک هزار و 470 اثر از 92 کشور دنیا بود. حدود 700 اثر نیز توسط هنرمندان داخلی تهیه و ارسال شد.

وی افزود: همچنین قرار بود رزمواره ملی مدافعان حرم را در سوم خرداد برگزار کنیم، اما این برنامه زودتر از موعد مقرر برگزار شد. رزمواره ملی مدافعان حرم از برنامه‌های موفقی است که با توجه به اهمیت مدافعان حرم قرار شده است در مجموعه نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و وزارت دفاع نیز این برنامه برگزار شود.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت سی و ششمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر در خصوص برنامه‌های رسانه ملی نیز گفت: با هماهنگی که با صدا و سیما به عمل آمده است، ساخت 100 مستند برای شهدای مدافع حرم از سوم خرداد ماه آغاز می‌شود و با اتمام کار ساخت این مستندها تا هفته دفاع مقدس، از رسانه ملی پخش خواهد شد.

سردار کارگر اظهار داشت: همچنین مقرر شده است از سوم خردادماه کار مستندسازی برای 110 فرمانده شهید شاخص دفاع مقدس آغاز شود که این کار به صورت مشترک از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و صدا و سیما انجام خواهد شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در خصوص دیگر برنامه‌های مردمی سالروز بزرگداشت حماسه آزادسازی خرمشهر نیز گفت: یادواره‌های شهدا در مساجد و پایگاه‌های بسیج با عنوان «آبروی محله» برگزار خواهد شد؛ همچنین مسابقات مختلف فرهنگی و ورزشی با عنوان پاسداشت حماسه آزادسازی خرمشهر در مجموعه بسیج سراسر کشور اجرا می‌شود. تشریح عملیات بیت المقدس توسط فرماندهان و راویان در مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها نیز از دیگر برنامه‌های سالروز آزادسازی خرمشهر است. یک رزمایش آبی - خاکی نیز توسط سپاه پاسداران در خوزستان اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شب شعر فارسی و عربی با موضوع دفاع مقدس و همایش فاتحان خرمشهر نیز در استان خوزستان برگزار می‌شود؛ بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز اقدام خوبی انجام داده که از شهدایی که تاریخ تولد یا شهادت آنها سوم خردادماه است، تجلیل خواهد شد.

سردار کارگر با اشاره به نقش جهاد سازندگی در دفاع مقدس و عملیات‌های آن نیز گفت: وزارت جهاد کشاورزی مراسم گرامیداشتی برگزار می کند که طی آن از خانواده‌های معظم شهدا و خانواده های شهدای آزادسازی خرمشهر تجلیل خواهد کرد.

وی اضافه کرد: همچنین به مناسبت سی و ششمین سالروز بزرگداشت حماسه آزادسازی خرمشهر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراسم شب شعر و خاطره را با عنوان «ایثار» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد کرد و دیگر وزارتخانه‌ها نیز ازجمله معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، برنامه‌های متنوعی را اجرا خواهند کرد.

سردار کارگر با بیان اینکه از سال 1393 تاکنون بیش از 1500 عنوان کتاب به چاپ رسانده‌ایم که حرکت بزرگی در راستای تدوین و تالیف کتاب‌های دفاع مقدس است، اظهار داشت: در سالروز آزادسازی خرمشهر از 100 عنوان کتاب دفاع مقدس که توسط ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به چاپ رسیده است، رونمایی خواهد شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: دفاع مقدس برای دیگر کشورها الگو شده است. در جریان عراق و سوریه، مردم این کشورها با الگوگیری از فرهنگ دفاع مقدس توانستند در مقابل داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های وابسته و دست پرورده استکبار بایستند و کشور خود را از چنگال تروریست‌ها نجات دهند.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ادامه داد: امروز ارزش‌های دفاع مقدس تنها در داخل کشور مطرح نیست، بلکه فرهنگ دفاع مقدس از مرزهای کشورمان فراتر رفته است.

سردار کارگر در خصوص عملیات بیت المقدس گفت: این عملیات که منجر به آزادسازی خرمشهر و بخش عظیمی از خاک میهن‌ (بیش از پنج هزار کیلومتر مربع) شد، از روز 10 اردیبهشت سال 1361 با رمز یا علی بن ابی‌طالب (ع) آغاز شد. این عملیات ابتدا توسط سه قرارگاه و در ادامه توسط چهار قرارگاه هدایت شد.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: با آزادسازی خرمشهر، کمر ارتش عراق در تهاجم گسترده‌ زمینی به پنج استان و تهاجم دریایی به 2 استان کشور شکست؛ به طوری که پس از اجرای این عملیات، استکبار جهانی در قدرت ارتش عراق و صدام تجدیدنظر کرد و به دنبال راه‌حل‌هایی مانند صلح برای جبران این شکست بود. آنها در حالی موضوع صلح را مطرح کردند که هنوز بخش‌هایی از سرزمین ما در اشغال دشمن بعثی بود و در نهایت پس از عملیات کربلای 5، دشمن قطعنامه را پذیرفت و دنیا در برابر ما تعظیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در عملیات بیت المقدس، 19 هزار عراقی به اسارت درآمدند. در این عملیات همه یعنی ارتش، سپاه، جهاد سازندگی و دولت پای کار آمدند و البته مهمترین نقش را مردم از هر قشر و صنفی برعهده داشتند.

سردار کارگر با اشاره به فرموده امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، گفت: انجام عملیات بیت المقدس و به دست آوردن آن پیروزی بزرگ، سختی‌های فراوانی به همراه داشت به طوری که به فرموده امام، این پیروزی عنایت خداوند به کشور، مردم و رزمندگان بود.

کد خبر 406044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha