همشهری آنلاین: استفاده شخصی از اینترنت در طول ساعات کاری،‌ رفتاری که به "ولگردی سایبری" مشهور است، بر کارایی و مولد بودن کارمندان چه اثری دارد؟

کارمند

براساس گزارش ساينس الرت، نتايج پژوهش رفتارشناسي جديدي كه توسط محققان دانشگاه فلوريداي جنوبي انجام شده نشان مي‌دهد پرسه زدن در اينترنت نوعي مكانيزم مقابله با خستگي است و آسيبي به بهره‌وري كارمندان وارد نمي‌كند.

محققان در اين پژوهش روي ميزان تاثير ضد‌سودمند بودن ولگردي سايبري روي رفتار كاري كارمندان متمركز شدند تا دريابند آيا اين رفتار واقعا بر بهره‌وري آنها تاثير دارد يا تنها واكنشي به خستگي و عدم وجود مسئوليت كافي در محيط كار است.

به گفته محققان توجه اصلي اين پژوهش روي خستگي و كسلي در محيط كار بود،‌ زيرا تاكنون دلايل و عواقب اين موضوع در محيط‌هاي كار مورد بررسي دقيق قرار نگرفته‌است. براي مثال كسي نمي‌داند احساس كسل شدگي براي يك كارمند در محيط كار تا چه اندازه بد است؟ آيا راهكارهاي ساده‌اي براي مقابله با آن وجود دارد تا عوارض منفي اين حس از بين برود؟

محققان براي يافتن پاسخ‌هاي خود پرسشنامه‌هايي را به 463 كارمند مشغول به كار در دانشگاه عمومي در جنوب شرق آمريكا دادند. اين پرسش‌ها درباره ميزان كسلي كارمندان در محل كار، حجم كاري آنها و دفعات انجام رفتارهايي كه ميزان بهره‌وري در محيط كار را كاهش مي‌داد، مانند برداشتن وسايل ديگر كارمندان و هدر دادن تجهيزات بودند.

يافته‌ها نشان دادند كه بي‌حوصلگي و كم بودن حجم كار ارتباط شديدي با ولگردي‌هاي سايبري دارند. درواقع ارتباط ميان بي‌حوصلگي و ولگردي سايبري در محيط‌هاي كاري بسيار قوي‌تر از رابطه كم بودن حجم كار و ولگردي سايبري بود. بر اين اساس، گشت زدن در ميان صفحات اينستاگرام و رديت در محل كار درواقع نوعي مكانيزم براي مقابله با بي حوصلگي و خستگي است و ميزان بهره‌وري كارمندان را كاهش نمي‌دهد.

به گفته محققان ولگردي سايبري نوعي واكنش طبيعي به كسل‌كنندگي محيط كار است و با ديگر رفتارهاي مختل كننده بهره‌وري در محيط كار تفاوت بسياري دارد و تنها زمان‌هايي رخ مي‌دهد كه حجم كار پايين است و اخلالي در بهره‌وري ايجاد نمي‌كند، البته به شرطي كه شكلي افراطي به خود نگيرد.

کد خبر 406021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha