همشهری آنلاین: رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه از زادآوری قوچ و میش اصیل ارمنی در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه خبر داد.

افزایش تعداد قوچ و میش ارمنی در جزایر دریاچه ارومیه

به گزارش ايسنا، بهزاد شیرپنجه گفت: همه ساله در اواسط فصل بهار، بره‌ آوری میش‌های ارمنی در سطح جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه خصوصا جزیره کبودان که زیستگاه اصلی این گونه در پارک ملی است آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: قوچ و میش ارمنی در سایر جزایر دریاچه ارومیه از جمله اسپیر، اشک و به صورت فصلی نیز در جزیره آرزو زیست می‌کنند اما زیستگاه اصلی آنها در جزیره کبودان به دلیل پوشش گیاهی مناسب و منابع آبی خوب آن است. سال گذشته در حدود 800 راس قوچ و میش ارمنی در جزیره کبودان سرشماری شدند.

شیرپنجه با بیان این که طبق سرشماری سال گذشته تعداد قوچ‌های ارمنی در جزایر دریاچه ارومیه به 1200 راس رسید گفت: امسال با بارندگی‌های مناسب و ساماندهی آبشخورهای منطقه شرایط برای زیست و زاد و ولد این نژاد اصیل مهیا شده است، و انتظار می‌رود با توجه به ویژگی این قوچ در چند قلوزایی تعداد انها نسبت به سال گذشته افزایش یابد که سرشماری آنها در ابان امسال انجام می‌شود.

شرپنجه با بیان این که قوچ میش ارمنی همان گوسفند وحشی است، تصریح کرد: این نوع گوسفند با چندین نژاد متفاوت از جمله (قوچ اصفهان، قوچ لرستان و قوچ عریان حوالی مشهد) در ایران زیست می‌کنند.

وی با بیان این که قوچ ارمنی 10 تا 13 سال عمر می‌کند، افزود: بدلیل این که در زمان‌های گذشته این نوع گوسفند وحشی در مرز ایران و ارمنستان می‌زیسته به قوچ ارمنی معروف است.

شیرپنجه افزود: به منظور جلوگیری از بروز بیماری تب برفکی در بین حیات وحش، تمام آبشخورهای موجود مورد استفاده مشترک این حیوانات ضدعفونی شده و تاکنون هیچ گونه بیماری تب برفکی در منطقه مشاهده نشده است.

رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه بیان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی تمام تلاش خود را در راستای حفاظت از گونه‌های مذکور به عمل می‌آورد و از کلیه جوامع محلی و نیز دوستداران محیط زیست و طبیعت و تشکل‌های زیست محیطی درخواست همکاری در راستای حفاظت مطلوب دارد.

کد خبر 406009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha