مسعود میر - خبر‌نگار: شهر تا صبح بیدار است. بهانه، فرصت افطار تا سحر است و حکایت، زندگی در شب‌هایی است که به روزهای طولانی باخته‌اند.

سینما

 شب‌های کوتاه اما در این سال‌ها برای روشن‌بودنشان سنگ تمام گذاشته‌اند. مراکز تفریحی و خرید مختلف ساعت کاری‌شان را با اوقات بعد از افطار تنظیم می‌کنند. این ضیافت مفصل شبانه که عمر کوتاهی دارد اما صف‌شکنی به نام سینما داشت؛ صف‌شکنی که امسال و تا این لحظه در بند تصمیم‌های مدیران و البته بی‌میلی بعضی از سینماداران گرفتار مانده‌است.

  • بی‌بلیت

امروز که این واژه‌ها پیش چشمان شماست، تقویم چهارمین روز ‌ماه مبارک رمضان را نشان می‌دهد و گشت‌و‌گذاری در معتبرترین سایت فروش آنلاین بلیت سینماها بی‌هیچ نشانه‌ای از تغییر وضعیت نمایش فیلم‌ها به‌روز شده است. پرفروش‌ترین فیلم اکران سال 97 تا این لحظه «مصادره» است. یک جست‌وجو در سایت خرید آنلاین بلیت نشان می‌دهد که خرید بلیت برای سانس آخر نمایش این فیلم در پردیس سینمایی کورش برای ساعت 23:30سالن متروپل قابل دسترسی است و سالن شهرهفتم سینما آزادی هم این فیلم را در سانس پایانی 20:30روی پرده خواهد داشت.

اگر جست‌وجو برای خرید بلیت را درباره فیلم دیگری مانند «چهارراه استانبول» ادامه دهیم هم به نتایج تقریبا مشابهی دست خواهیم‌یافت. فیلم پرامید مصطفی کیایی که دومین فیلم پرفروش سری دوم فیلم‌های اکران نوروزی است در سانس 23:15پردیس چارسو آخرین نمایش روز یکشنبه‌خود را پشت سر خواهد گذاشت و البته همین فیلم در سینما مرکزی میدان انقلاب بعد از سانس 20:30 دیگر نمایشی نخواهد داشت.

البته بحث فقط درباره مصادره یا چهارراه استانبول نیست که این رویه در مورد دیگر فیلم‌های اکران سینمای ایران اعم از پرفروش و کم‌فروش صدق می‌کند و به زبان ساده، گویی سینماها مثل روزهای قبل از‌ ماه رمضان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و حالا که در ساعات بعد از افطار تا حوالی سحر، شهر خواب ندارد و بسیاری از مراکز تفریحی -تجاری باز هستند، سینماها به خواب می‌روند.

  • نمایش ویژه ماه

رمضان همین یکی دو سال پیش بود که سینما چارسو برنامه نمایش فیلم ویژه‌ای تحت عنوان «سی‌کارگردان» را برگزار کرد؛ برنامه‌ای بسیار جذاب برای نیمه شب‌های ماه مبارک رمضان که برخلاف تصور، بسیار هم مورد توجه قرار گرفت و موجبات تکرار برنامه‌های مشابه در مراکز فرهنگی دیگر و حتی برخی کافه‌ها را فراهم آورد. امسال اما هنوز اجرای برنامه ویژه نمایش فیلم در شب‌های رمضان موسوم به طرح افطار تا سحر در پیچ تصمیم‌گیری قرار دارد.

سخنگوی شورای صنفی نمایش وعده جلسه آتی اعضای این شورا را برای تصمیم‌گیری نهایی می‌دهد و البته از عدم‌تحویل طرح‌های خاص سینمادارها برای این ایام گلایه‌مند است. غلامرضا فرجی پیش‌تر گفته بود که او و همکارانش آماده هرگونه همکاری برای رونق بیشتر سینماها و افزایش رضایت تماشاگران در این ایام هستند و منتظر دریافت پیشنهادهای سینماداران و تهیه‌کنندگان برای این مهم می‌مانند.

  • امان از سینمای دقیقه نودی!

«فروش سینماها در نخستین پنجشنبه و جمعه آغاز ‌ماه رمضان چندان هم بد نبود و هر چند با روزهای معمولی سال بسیار متفاوت است، اما همین که تماشاگران بدون هیچ برنامه ویژه‌ای از سوی اهالی سینما در این روزها باز هم به سینما می‌آیند، نکته قابل اعتنایی است. فراموش نکنیم سال‌هایی را که بسیاری از سینماها همزمان با ‌ماه رمضان عملا به حالت تعطیل درمی‌آمدند.»

این حرف‌های رئیس کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران و البته عضو شورای‌عالی‌تهیه‌کنندگان سینماست. علی سرتیپی در گفت‌وگو با همشهری درباره تعلل در اجرای برنامه نمایش فیلم افطار تا سحر در رمضان امسال می‌گوید: «به‌هر حال ما باید یک حرکت مدون را به پیش ببریم و از این وضعیت که انجام برخی برنامه‌ها و امور هر سال به‌خاطر اتفاقات مختلف یا بی‌نظمی به تعویق بیفتد، نجات یابیم.» او در پاسخ به سؤالی درباره دلیل این تعلل‌ها می‌گوید:

«سینمای ایران است دیگر. متأسفانه ما همواره در لحظه آخر به فکر انجام کارها می‌افتیم و همیشه دقیقه نودی بوده‌ایم.» سرتیپی که مدیر پردیس سینمایی کورش هم هست، درباره برخی مخالفت‌ها از جانب تهیه‌کنندگان با نمایش فوتبال در سینماها در ایام جام جهانی هم می‌گوید:

«بر کسی پوشیده نیست که اولویت سینماهای ایران، فیلم ایرانی است و قطعا هدف از پخش چند بازی فوتبال در تعداد محدودی سالن سینما، فقط فروش نبوده و نیست. این اتفاق به گمان من از جنس سینماست و نباید با این موضوع به‌خصوص در زمانی که ایران در جام‌جهانی حاضر است، اینقدر منفی برخورد کرد.»

کد خبر 405992

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha