شهردار تهران بعد از آنکه حکمش را در آخرین روزهای هفته گذشته از وزیر کشور گرفت، روز گذشته نخستین جلسه خود را با معاونان شهرداری تهران تشکیل داد. در این جلسه که در دفتر شهردار تهران برگزار شد،

شهردار

پیروز حناچی معاون فنی و عمرانی، محسن‌پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک، مجتبی‌یزدانی معاون خدمات شهری،‌ حسن‌رباطی معاون امور مناطق، حجت‌الله میرزایی معاونت برنامه‌ریزی، ابراهیم‌شیخ معاونت توسعه و منابع انسانی، ولی‌الله ‌شجاع‌پوریان معاون اجتماعی، فاطمه راکعی مشاور شهردار در امور زنان، حمیدعارف‌نیا مدیرکل روابط عمومی شهرداری تهران و تورج فرهادی قائم‌مقام معاون شهرسازی حضور یافتند.

به گزارش همشهری، معاونان شهرداری در این جلسه به ارائه طرح‌ها و برنامه‌های خود پرداختند و افشانی شهردار تهران هم از تلاش برای طراحی دقیق‌تر طرح‌ها و برنامه‌ها و ارائه جزئیات بیشتر سخن گفت. شهردار تهران در ابتدای این جلسه با تبریک فرا رسیدن ‌ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران گفت: «نخستین سؤالی که باید به آن پاسخ بدهیم، این است که چرا به‌رغم تلاش‌های صورت‌پذیرفته، نارضایتی در بین مردم زیاد است؟»

سید‌محمدعلی افشانی با تأکید بر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و جلب رضایت آنها از مدیریت شهری به‌عنوان رویکرد اصلی که دنبال خواهد شد، افزود: «محور برنامه من «شهر زیست‌پذیر و شهروند مشارکت‌پذیر» است و اعتقاد دارم شهر تهران باید به‌عنوان یک کل درنظر گرفته شود و شعاع تأثیرگذاری و تأثیرپذیری این کلانشهر از مناطق پیرامونی آن، مبنای برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باشد.» او گفت: «محلات شهر به‌عنوان سلول‌های حیاتی شهر، باید جدی گرفته شوند و از این رو، تکیه برنامه‌هایمان بر «محله» استوار است.

مهم‌ترین کاری که در دوره مدیریتی‌ام در 4دهه گذشته انجام داده‌ام، تهیه و تدوین شناسنامه فنی ساختمان برای تمامی مدارس ایران بوده‌است. باید برای تمامی ساختمان‌های مهم شهر، شناسنامه فنی تهیه کنیم تا از استحکام آنها در مقابل حوادث اطمینان داشته باشیم.»

  • مبنا اعتماد مردم است

تهیه شاخص‌های قابل اندازه گیری برای زیست پذیری کلیه مناطق و محلات شهر تهران از دیگر مباحثی بود که شهردار تهران در مورد آن سخن گفت؛‌«باید در مسیر کاستن از فاصله محله‌های محروم با محله‌های برخوردار حرکت کنیم. باید به‌صورت همزمان در کل شهر کار کنیم اما به مناطق کمتر برخوردار، بیشتر توجه کنیم.

از دادن وعده‌های غیرعملی به مردم باید پرهیز کنیم. مشارکت مردم بر مبنای اعتماد آنها به مدیریت شهری حاصل می‌شود و اگر اعتماد مردم به شهرداری تهران جلب شود، آنگاه در اداره شهر کمک و مشارکت می‌کنند.» او گفت: «یکی از مهم‌ترین معضلات تهران، آسیب‌های اجتماعی است و در جلسه‌ای که هفته گذشته خدمت مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) تشکیل شد نیز به این موضوع پرداخته شد.

بنابراین باید تحول را در شهر به تصویر بکشیم، چنانچه آقای رئیس‌جمهور نیز دو برنامه مهم را برای سال 97 تعریف کردند که هر دو موضوع به شهرداری بازمی‌گردد؛ حمل‌ونقل و بازآفرینی بافت فرسوده.» افشانی گفت: «توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی را به‌صورت جدی دنبال می‌کنیم، ضمن اینکه موضوع هوشمندسازی شهر نیز موضوعی بسیار حیاتی است.

موضوع دوم، نوسازی بافت فرسوده و ناپایدار شهری است که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین هماهنگی و تحکیم ارتباطات با حاکمیت، دولت، مجلس، قوه قضاییه، مردم و رسانه‌ها ضروری است. شعار سال یعنی حمایت از کالای داخلی باید مو به مو اجرا شود و مدیریت شهری در جهت تقویت تولید داخلی حرکت خواهد کرد.»

شهردار تهران در پایان با تأکید بر لزوم تأمین منابع مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ها و ارائه خدمات شهری خاطرنشان کرد: «تأمین درآمد شهر و شهرداری تهران باید بدون ایجاد فشار به مردم حاصل شود.»

شهردار تهران قرار است امروز نیز در جلسه 51نفره شرکت کند. این جلسه متشکل از 30نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و 21نماینده مردم در شورای شهر است که شهردار تهران امروز بعد از مراسم تحلیف در شورای شهر در این جلسه حضور خواهد یافت و به برنامه‌ها و اولویت‌های شهرداری خواهد پرداخت.

افشانی، شهردار تهران در اولین جلسه کاری خود تأکید کرد:

♦ محور برنامه‌‌های من شهر زیست‌پذیر و شهروند مشارکت‌پذیر است

♦ درآمد شهر باید بدون فشار به مردم تأمین شود

♦ باید به سهم زنان در مدیریت شهری توجه کنیم

♦ باید حقوق ادیان، مذاهب و اقوام تهران را پاس بداریم

♦ پاکیزگی شهر باید جدی گرفته شود

♦ توسعه حمل و نقل عمومی را جدی دنبال می‌کنیم

♦ محلات به عنوان سلول حیاتی شهر جدی گرفته شوند

♦ ایجاد امید در شهر باید در دستورکار باشد

کد خبر 405984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha