همشهری آنلاین: تشعشعات الکترومغناطیسی سیستم‌های ارتباطاتی جهان، تهدیدی جدی برای سیاره زمین است

تشعشعات الکترومغناطیسی سیستم‌های ارتباطاتی جهان، از جمله تشعشعات وای‌فای، نسل‌های دوم،‌سوم و چهارم موبایل و کابل‌های برق، برای سیاره زمین و ساکنان آن تهدیدی جدی است

براساس گزارش ديلي ميل، محققان عدم وجود مطالعات و سياست‌هاي كافي در اين زمينه را به باد انتقاد گرفتند و آن را مورد قديمي "دور از ديد،‌دور از ذهن" توصيف كردند و هشدار دادند اين خطر مي‌تواند براي محيط زيست و گونه‌هاي زيستي آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري به دنبال داشته‌باشد.

گزارش جديد EKLIPSE به بررسي تاثير تشعشعات الكترومغناطيسي بر حيات وحش براساس تحليل دقيق مقاله‌هاي منتشر شده درباره اين موضوع پرداخته‌است. به گفته نشريه "باگ‌لايف" كه نگاشتن اين گزارش را به عهده داشته‌است، تعداد مقالاتي كه تاكنون در اين زمينه منتشر شده‌اند به شكلي شگفت‌انگيز كم است.

محققان پس از جستجو در ميان 97 مقاله دريافتند خطرات ناشي از تشعشعات الكترومغناطيسي مي‌تواند جدي‌تر از حد تصور باشد. براساس گزارش جديد،‌اين تشعشعات مي‌توانند جهت يابي پرندگان و حشرات و در نتيجه حركت آنها را مختل سازند و بر سلامت متابوليكي سياره اثر بگذارند.

نويسندگان اين گزارش همچنين هشدار داده‌اند بشر بايد هرچه سريعتر دانش خود را از تشعشعات الكترومغناطيسي و عوارض بالقوه آنها بر حيات وحش تقويت كند.

براساس اين گزارش، سيگنال‌هاي الكترومغناطيسي ناشي از خطوط برق، رادارها، آنتن‌هاي تلويزيوني و راديويي، واي‌فاي و شبكه‌هاي نسل دوم، سوم و چهارم موبايل همگي مي‌توانند بر حيات‌وحش اثري مخرب به جا بگذارند.

به گفته مت شاردلو مدير باگ‌لايف، انسان‌ها براي همه آلودگي‌هايي كه زيستگاهش را تهديد كند محدوديت‌هايي تعيين كرده‌است،‌اما مرز ايمني تشعشعات الكترومغناطيسي حتي در اروپا نيز مرزي مشخص شده نيست. اين مورد قديمي "به آنچه نمي‌بيني فكر نكن" است،‌ اما صرفا به اين دليل كه اين تشعشعات ديده نمي‌شوند نمي‌توان گفت آسيبي به حيات وحش وارد نمي‌كنند.

کد خبر 405943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha