همشهری آنلاین: عضو هیئت‌ علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور خواستار ارائه تسهیلات خرید دوچرخه توسط دولت برای عموم مردم شد و گفت: شهرداری‌ها در ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه پیشگام شوند.

امکان خرید دوچرخه برای عموم فراهم شود

به گزارش مهر، محمد درویش ضمن‌ بیان این که دولت می‌تواند با ارائه تسهیلات ارزان‌ قیمت و مناسب و در اختیار گذاشتن وام‌های بدون سود امکان خرید دوچرخه را برای همه اقشار مختلف مردم فراهم کند، ابراز داشت: اولین قدم در راستای تحقق شهر انسان‌محور برخورداری از زیرساخت‌های لازم برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ایمن است و از سوی دیگر شهرداری‌ها نیز با دایر کردن ایستگاه‌هایی امکان اشتراک‌گذاری دوچرخه را در شهرها فراهم یا محلی را برای پارک دوچرخه بدون دغدغه برای شهروندان ایجاد کنند.

وی با پیشنهاد این که اتوبوس‌های شرکت واحد می‌توانند فضایی را برای تبدیل‌ شدن به شهری زیست محور ایجاد کنند، افزود: به‌عنوان‌ مثال در نیشابور با برداشتن چند صندلی امکان وارد شدن افراد با دوچرخه داخل اتوبوس فراهم شد و لذا شهروندان می‌توانند بخشی از مسیر را با دوچرخه به کمک اتوبوس طی کنند.

  • ضرورت فراهم شدن مسیر ایمن برای دوچرخه‌سوار

عضو هیئت‌ علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در پاسخ به این پرسش که چطور می‌توان به این هدف یعنی تبدیل‌شدن به شهری زیست محور دست‌ یافت، ابراز داشت: زمانی مردم ببینند که نخبگان، افراد سرشناس و طبقه قابل‌احترام شهر مانند ورزشکاران، قهرمانان و هنرمندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کرده یا پیاده می‌روند باعث می‌شود تا آن‌ها نیز همین رویه را تداوم بخشند و در نهایت به سمت یک شهر زیست محور حرکت کنیم.

درویش در ادامه تصریح کرد: موفق‌ترین شهرها از نظر تبدیل‌شدن به شهری زیست محور را می‌توان بجنورد، اصفهان، یزد، قزوین، نیشابور، سیرجان را نام برد و در برخی شهرها مانند بناب، داراب، تبریز و مشهد زمینه‌های شهری ایمن و مسیرهای تردد دوچرخه ایجاد می‌شود.

وی بابیان این که در شهرهایی مانند اصفهان و یزد به علت استفاده مردم از دوچرخه زیرساخت لازم فراهم و حتی به شهر دوچرخه‌ها معروف هستند، افزود: شهردار اصفهان سوار بر دوچرخه در شهر تردد می‌کند و علاوه بر استفاده خودش توانست به‌سرعت در این حوزه کارکنان خود را نیز همگام کند و مردم زمانی دیدند شهردار شهرشان سوار دوچرخه می‌شود به دوچرخه‌سواری بیشتر ترغیب شدند.

  • لزوم تبلیغات برای استفاده از دوچرخه

مدیرکل سابق مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان این که فرماندار نیشابور نیز از دوچرخه استفاده می‌کند و معتقد به استفاده از آن است، ابراز داشت: روسای دانشگاه‌های سیرجان خودشان از دوچرخه استفاده می‌کردند، در نور اکثریت دانشجویان و اساتید دوچرخه را برای تردد برگزیدند لذا این‌ها مؤلفه‌هایی است که سبب می‌شود مردم به دوچرخه‌سواری رغبت پیداکرده و زیرساخت‌های لازم برای آن فراهم می‌شود.

درویش به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو نیز اشاره و تصریح کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد شهر اراک نیز توانستند کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو را راه‌اندازی کنند، آن‌ها با برگزاری جلسات متعدد با شهردار و رایزنی با شورای شهر اراک به این هدف خود دست یافتند.

وی در پاسخ به دلایل موفقیت پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو نیز افزود: اراک به‌شدت از آلودگی صنعتی رنج می‌برد بنابر این مردم انگیزه لازم را برای ترک خودروها در شهر را داشتند که وزارت ورزش و جوانان و سازمان محیط‌زیست در آن موقع از این ایده حمایت کرد و مسائل دست‌ به‌ دست هم داد تا پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو به‌شدت گسترش پیدا کند بانک‌ها بر روی سررسیدها عبارت سه‌شنبه‌های بدون خودرو را حک کردند و با تبلیغات خوبی که صورت گرفت سبب همه‌گیر شدن این پویش شد.

  • همراهی فرهیختگان در استفاده از دوچرخه

این فعال محیط‌زیست در پاسخ به این پرسش که در شهرهای با بافت سنتی چطور می‌توان مردم را در این پویش همراه کرد، ابراز داشت: نیشابور و سیرجان از جمله شهرهای سنتی محسوب می‌شوند و در اغلب شهرهای شمالی مانند قائم‌شهر، ساری و گرگان این اتفاق را دارند رقم می‌زنند، بنابر این اگر فرهیختگان هر شهر در این حوزه پیشگام شوند بسیار می‌تواند در همه‌گیر شدن این پویش مؤثر باشد.

درویش با بیان این که امام‌ جمعه اردبیل از حامیان کمپین بدون خودرو بود، تصریح کرد: امام‌ جمعه تبریز از خودرو شخصی استفاده نمی‌کند، امام‌ جمعه ارومیه وسایل حمل‌ و نقل عمومی را جایگزین کرده است و آیت‌الله دری نجف‌آبادی در اراک به‌شدت مردم را به استفاده نکردن از خودرو شخصی تشویق می‌کند.

وی افزود: استاندار خراسان شمالی ضمن استفاده از دوچرخه، کمیته ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری را راه‌اندازی کرده و استاندار لرستان هم طی بخشنامه‌ای کارمندان خود را به استفاده از دوچرخه تشویق و کارمندانی را که از دوچرخه استفاده کنند را حمایت می‌کند لذا این موارد می‌تواند به‌قدر کافی انگیزه برای تبدیل‌شدن به شهری زیست محور را در افراد تقویت کند.

کد خبر 405923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha