شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

اشکان خسروپور - خبرنگار: دختری که پشت کامیون بنشیند و با کامیون‌دارها یا تریلی‌ران‌های جاده‌ای هم‌مسیر و هم‌صحبت‌ شود، کمیاب است اما از آن خاص‌تر، استارتاپی است که چند دختر جوان برای حل مشکلات این قشر راه می‌اندازند.

استارتاپ دختران یزدی در جاده‌های کویری

داستان استارتاپ حمل‌ونقل جاده‌ای اکوبار، وقتی شکل گرفت که 3دختر به فکرشان ‌رسید مشکل حمل‌ونقل را در گوشه‌ای از مملکت حل کنند. آنها شغل داشتند، ‌حقوق‌شان خوب و تحصیلات‌شان هم در مقطع فوق‌لیسانس و رشته‌ای مثل هوش مصنوعی است که بازار کار قابل توجهی دارد اما ترجیح دادند کارشان را رها کنند و یک استارتاپ تازه برای حل مشکل کامیون‌دارها و تریلی‌ران‌های بین‌شهری راه بیندازند.

آنها 3جوان هستند که خودشان واطرافیان‌شان هیچ‌وقت راننده خودروهای باری نبوده‌اند. به همین دلیل، برای اینکه از چم و خم این شغل سر دربیاورند و بتوانند مشکلات این حوزه کاری غریبه را حل کنند، ماه‌ها قبل از راه‌اندازی رسمی برنامه‌شان یا ساخت اپلیکیشن «اکوبار»، با راننده‌های جاده‌نشین همراه می‌شوند و پای صحبت‌ تمام افراد مسئول و متصدی در شرکت‌های باربری می‌نشینند. این گروه حالا در گفت‌وگو با همشهری ماجرای استارتاپ‌شان را روایت می‌کنند.

  • خودمان را بیکار کردیم

3نفر از بچه‌های فوق‌لیسانس دانشگاه یزد که در رشته هوش مصنوعی درس خوانده بودند‌، بعد از پایان تحصیل‌شان تصمیم گرفتند یک استارتاپ راه بیندازند. نجمه خدمت‌گذار، فاطمه سادات آبادیان‌زاده و فائزه کریمی در دی‌ماه 95 ایده‌شان را در مرکز شتابدهی پیشگامان مطرح کردند. نجمه خدمت‌گذار دراین‌باره می‌گوید: «طرح اولیه‌مان مربوط به اتوبوس‌های درون‌شهری بود. کمی بعد فهمیدیم که بازار این کار دولتی است و استارتاپ‌ها نمی‌توانند در آن پیشرفت کنند.

در نتیجه کار دیگری را امتحان کردیم.» آنها با راهنمایی مربی‌های کارآفرینی در مرکز شتابدهی، در نهایت تصمیم گرفتند، ترابری بارهای بزرگ جاده‌ای را امتحان کنند. این 3نفر قبل از آغاز کار در استارتاپ‌شان 2تا 5سال سابقه کار داشتند. حقوق‌شان هم مناسب بود اما ترجیح دادند کارمندی را کنار بگذارند. نجمه‌ خدمت‌گذار می‌گوید: «از دست دادن کار همیشه می‌تواند سخت باشد اما با خودمان فکر کردیم، هرچه جوان‌تر باشیم، راحت‌تر با این موضوع کنار می‌آییم.»

  • استارتاپی برای دورکردن دلال‌ها

بارهای بین شهری با اینکه زمینه کاری بکر و جالبی به‌نظر می‌رسید اما هیچ‌یک از 3بنیانگذار این استارتاپ کوچک‌ترین تجربه‌ای درباره‌اش نداشتند. در نتیجه از اسفند 95 تا اواخر خرداد هر 3نفر برای فهمیدن اینکه در بازار حمل‌ونقل بین‌شهری دقیقا چه اتفاق‌هایی می‌افتد، به پایانه‌های مختلف حمل‌ونقل در استان یزد رفتند، ‌با راننده‌ها هم‌صحبت شده و پای حرف‌های افراد شاغل در باربری‌ها نشستند.

خدمت‌گذار می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین مشکل‌ها، حق کمیسیون هنگفت دلال‌هاست. در شهرهایی که راننده‌ها غریبه هستند، باید به شخصی که به‌نام دلال‌ بار شناخته می‌شود، کمیسیون بدهند. اگر این‌کار را نکنند، مجبور می‌شوند بدون بار به مبدا بازگردند یا مدت زیادی منتظر نوبت‌ ترخیص بار باشند.»

  • اپ باربری چطور کار می‌کند؟

کار آنها ساخت یک پلتفرم است که صاحب کالا را به کسی که بار حمل می‌کند، متصل می‌کند. نوع و میزان بار، زمان بارگیری، قیمت پیشنهادی، مبدا، مقصد و... به کاربرهایی که در همان منطقه جغرافیایی باشند، فرستاده می‌شوند. هرکس که شرایط مطلوب را داشته باشد، می‌تواند درخواست جابه‌جایی را قبول کند. بعضی از صاحبان کالا می‌توانند بار را به‌صورت ماهانه یا هفتگی منتقل کنند. بعد از پذیرش درخواست، برای دریافت بارنامه به شرکت باربری متصل می‌شوند. فعلا امکان ارائه بارنامه آنلاین برای هیچ استارتاپی وجود ندارد.

اعضای این استارتاپ برای شناسایی راننده‌هایشان سراغ تلگرام رفتند. نجمه خدمت‌گذار یکی از بنیانگذارهای گروه به همشهری می‌گوید: «در تیرماه یک دوره آزمایشی جذب راننده از طریق تلگرام داشتیم. نگاه‌مان این بود که، اگر کسی بتواند با تلگرام کار کند، گوشی هوشمند دارد و تا حدی از پس کار کردن با اپ‌های تازه برمی‌آید.» آنها از طریق همین کانال‌ها با هم مرتبط می‌شدند و اطلاعیه‌های جدید رامی‌گرفتند. آنها حالا 500راننده فعال دارند که جز تلگرام از طریق پیامک و اپ با هم در ارتباط هستند اما یکی از ابزارهای اصلی‌شان را از دست داده‌اند.

کد خبر 405903

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha