همشهری آنلاین: قیمت‌های نفت دیروز (جمعه ۲۸ اردیبهشت‌ماه) کاهش یافت اما بهای هفتگی نفت خام برنت دریای شمال تحت تاثیر کاهش تولید نفت ونزوئلا، افزایش تقاضای جهانی نفت و بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای ششمین هفته متوالی بالا رفت.

ایرنا به نقل از رویترز نوشت: قیمت آتی نفت خام برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز بازار لندن با یک درصد کاهش نسبت به روز پیش از آن به 78 دلار و 51 سنت رسید.

نفت خام وست تگزاس اینترميدیت آمریکا نیز در بازار نایمکس این کشور به بهای 71 دلار و 28 سنت معامله شد که نسبت به روز 0.29 درصد کاهش داشت.

بهای نفت پایه اروپا پنجشنبه گذشته برای نخستین بار از نوامبر 2014 رکورد 80 دلار در هر بشکه را ثبت کرد و سرمایه‌گذاران به دلیل نگرانی از عرضه نفت، به افزایش قیمت این کالا، دستکم در کوتاه‌مدت خوشبین هستند.

قیمت نفت برنت از ابتدای سال 2018 تاکنون حدود 20 درصد افزایش پیدا کرده است.

قیمت نفت پایه آمریکا، این هفته برای سومین هفته متوالی بالا رفت.

«ابیش کومار» تحلیلگر ارشد انرژی در شرکت اینترفکس انرژی لندن به رویترز گفت: انتظار افزایش قیمت موجب خرید بیش از حد اوراق بهادار نفتی شده که این امر جمعه گذشته سرمایه‌گذاران را تشویق کرد با فروش اوراق خود از این افزایش قیمت سود ببرند.

وی افزود: این امر نیز به کاهش قیمت نفت در روز گذشته منجر شد.

بانک بارکلیز انگلیس اعلام کرد: تولید نفت ونزوئلا ممکن است یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد. بنا به اعلام اوپک، تولید این کشور آوریل (فروردین - اردیبهشت) گذشته 1.4 میلیون بشکه در روز بود.

برجام 23 تیر 1394 (14 ژوییه 2015) میان ایران و گروه 1+5 شامل چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا، آمریکا و آلمان امضا و از دی 1394 (ژانویه 2016) اجرایی شد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دو روز پیش از سررسید 12 مه (22 اردیبهشت) اعلام کرد که این کشور از برجام خارج می‌شود و به تعلیق تحریم‌های هسته‌ای این کشور علیه تهران ادامه نمی‌دهد.

کد خبر 405816

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha