مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

یکی از مهم‌ترین خبرهایی که روی خروجی‌خبرگزاری‌ها قرار گرفت، اختلال در خط۵ متروی تهران بود. روابط عمومی متروی تهران دقایقی بعد علت این اختلال را نقص فنی و هجوم مسافران به ریل قطار اعلام کرد.

مترو

این موضوع البته باردیگر نیاز به بازنگری در بودجه و اجرای پروژه‌های متروی تهران را برجسته کرد. هنوز ادامه خطوط متروی تهران به بهره‌برداری نرسیده‌ و علاوه براین، فرسوده شدن واگن‌ها در ماه‌های اخیر باعث بروز اختلال در سرویس‌دهی شده است. این در حالی است که مسیرهای زیرزمینی در شرایط فعلی تهران، مهم‌ترین مسیر برای پوشش سفرهای درون‌شهری به شمار می‌رود. اتفاقی که روز گذشته در خط5 متروی تهران رخ داد، علاوه بر اطلاع‌رسانی درباره دلایل وقوع حادثه، این فرصت را هم در اختیار مسئولان قرار داد که باردیگر به نیازهای مترو برای پوشش سفرهای درون‌شهری اشاره کنند.

  • هجوم مسافران؛ عامل اختلال خط5

ازدحام بیش از حد مسافران ایستگاه ارم سبز موجب اختلال در خدمت‌رسانی متروی خط5 شد. ساعت 8:50صبح روز چهارشنبه 26اردیبهشت یکی از قطارهای اعزامی از سمت کرج به تهران (صادقیه) در ایستگاه ارم سبز دچار نقص فنی شد که پس از تخلیه مسافران برای اعزام به تعمیرگاه، از ایستگاه خارج شد اما با ورود قطار جدید به ایستگاه، هجوم مسافران مانع بسته شدن در قطار شد که این امر باعث ایجاد اختلال در حرکت قطار شد. مسافران در واقع اجازه نمی‌دادند درهای مترو بسته شود و اختلال در حرکت ایجاد کردند.

محمدیان، مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو در این‌باره به همشهری گفت: در پی وقوع این رخداد، با پلیس متروی تهران هماهنگی‌های لازم انجام شد تا با اعزام نیرو به ایستگاه، نظم برقرار شود و نظم از ساعات ظهر برقرار شد.

  • سر باز کردن یک زخم کهنه

این اتفاق با واکنش شورای شهر تهران هم مواجه شد. محمد علیخانی درباره این موضوع به فارس گفت: «مترو اعلام کرده که نقص فنی بوده و بعد از آن مردم روی ریل آمده‌اند. هیأتی را اعزام کرده‌ایم تا از این حادثه گزارش تهیه کنند.» عضو شورای شهر تهران البته به مشکل فرسوده بودن واگن‌های مترو هم اشاره کرد.

او توضیح داد: «واگن‌ها در خطوط مترو قدیمی هستند. باید این واگن‌ها نوسازی شوند و استفاده از واگن‌های جدید در خطوط الزامی است. همیشه 100 تا 200واگن در تعمیرگاه‌ها وجود دارد؛ این رقم بالاست. واگن‌ها مستهلک شده‌اند و باید اقدام درستی درخصوص خرید واگن‌ها صورت گیرد.»

علیخانی البته از موضوعی حرف می‌زند که در روزهای انتهایی سال 96هم مورد بحث قرار گرفته بود و کارشناسان شهری از آن به‌عنوان مهم‌ترین مشکل حمل‌ونقل عمومی تهران در سال جدید حرف می‌زدند. او درباره خرید واگن‌های جدید گفت: اولویت اصلی ما تجهیز خطوط فعلی متروست. برای تجهیز این خطوط 22هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم. براساس برآوردها10هزار واگن باید وارد خطوط شود. با این کار می‌توانیم از تمام ظرفیت خطوط استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر درباره هزینه این کار توضیح داد: برای خرید 2هزار واگن 10هزار میلیاردتومان هزینه لازم است و 12هزار میلیارد تومان هم هزینه تجهیز خطوط است و این موضوع فراتر از اعتبارات شهرداری است. البته قرار است دولت 2هزار واگن به کلانشهرها بدهد که هزار واگن برای تهران است. بااین حال با اعتبارات فعلی اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم در 10سال آینده محقق می‌شود اما به‌دنبال راهکارهای جدی هستیم تا بتوانیم سریع‌تر این کار را انجام دهیم.

انتظار ما این است که بتوانیم از صندوق توسعه ملی استفاده کنیم و این پول می‌تواند کمک خوبی به تهران کند. امیدواریم بتوانیم حداقل در 4سال آینده 50درصد برنامه‌ها را پیش ببریم و خطوط را تکمیل کنیم. به موازات تجهیز خطوط، توسعه خطوط را هم انجام می‌دهیم و مطالعاتی در این خصوص در دست انجام است.

  • درخواست مترو از مسافران

شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با انتشار اطلاعیه‌ای از مسافران مترو خواست تا هنگام بروز نقص فنی همکاری بیشتری با پرسنل این شرکت داشته باشند. در این اطلاعیه آمده: «مسافران باید به پیام‌هایی که از سوی راهبر قطار و مسئولان ایستگاه‌ها اعلام می‌شود، توجه کنند؛

ممانعت از بسته شدن در قطار، استفاده بی‌مورد از دستگیره اضطراری، پیاده شدن از قطار و ورود به حریم ریلی ضمن احتمال ایجاد آسیب جسمی شدید برای مسافران، باعث افزایش زمان توقف قطار می‌شود. شهروندان این اطمینان را داشته باشند که تمامی پرسنل مترو هنگام توقف قطار به‌علت نقص فنی؛ اقدامات لازم را برای رفع هرچه سریع‌تر مشکل انجام می‌دهند و بهترین کار در این مواقع صبر و توجه به پیام‌های اعلام‌شده است.»

کد خبر 405779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha