مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سال‌ها از ورود اولین دکل‌های مخابراتی به کشور می‌گذرد و در این مدت اظهار نظرهای متفاوتی درباره تاثیر این امواج بر سلامت شهروندان مطرح شده است.

دکل های مخابراتی

به گزارش ایسنا، نازایی، تولد کودکان بیمار، خطر ابتلا به سرطان و سقط جنین ادعاهایی هستند که به نام آسیب این امواج مطرح شده‌اند. با وجود این هنوز پاسخ قطعی و علمی درباره تاثیرات منفی این امواج داده نشده است.

موضوع دکل‌های مخابراتی مدت‌هاست که محل مناقشه شورای شهر تهران، اپراتورهای تلفن همراه و مجلس قرار گرفته است. پیش از این رحمت االه حافظی، یکی از اعضای وقت شورای شهر تهران، در سال ۹۴ تاکید کرده بود که دیگر اجازه نصب حتی یک دکل مخابراتی در شهر تهران را نمی‌دهد؛ چرا که نمی‌خواهد تهران به مزرعه دکل‌های مخابراتی تبدیل شود.

اندازه‌گیری پرتوهای منتشر شده توسط آنتن‌های BTS در ایران با نصب اولین آنتن‌ها و تقریبا در سال ۱۳۸۰ شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. براساس نتایج به دست آمده تاکنون، در هیچ موردی شدت پرتو رادیویی ناشی از آنتن‌های BTS اندازه‌گیری شده نه فقط از حد پرتوگیری مردم براساس استاندارد ملی بیشتر نبوده است، بلکه در اغلب موارد از یک صدم این حد کمتر بوده است.

سازمان جهانی بهداشت در یکی از گزارش‌های خود درباره تاثیر امواج BTS (فرستنده و گیرنده‌های کوچکی که در نقاط مختلف شهر نصب می‌شوند و به کمک آنها آنتن‌دهی تلفن‌های همراه انجام می‌شود) بر سلامت مردم گفته است که شواهد قانع‌کننده‌ای درباره تاثیرات نامطلوب این امواج وجود ندارد. این سازمان در گزارش دیگری نیز می‌گوید مردم چندان در معرض خطر قرار ندارند. با وجود این منابع، برخی پزشکان نظر متفاوتی دارند.

  • ورود مجلس برای جمع‌آوری دکل‌های مخابراتی زائد در تهران

تاثیر امواج دکل‌های مخابراتی بر سلامت مردم دوباره با ابراز نگرانی اخیر یکی از نمایندگان مجلس بر سر زبان‌ها افتاد؛ پروانه مافی ، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس چهاردهم اردیبهشت ماه امسال از ورود مجلس به بحث جمع آوری دکل‌های مخابراتی بدون مجوز در تهران خبر داد. به گفته وی، دکل‌های مخابراتی در محیط‌های مسکونی و شهری بسیار خطرناک بوده و تاثیرات مهمی در سلامتی افراد دارد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت می‌گوید:  مجموع این پرتوها در تهران اندازه‌گیری می‌شود و می‌توان گفت فعلا جای نگرانی وجود ندارد.

مهندس علی گورانی در گفت‌وگو با ایسنا، در این خصوص توضیح داد و گفت: این آنتن‌ها حامل انرژی هستند و بافت بدن ما نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اینکه ما می‌توانیم با تلفن همراه صحبت کنیم، یعنی انرژی این آنتن‌ها حرکت کرده و به ما رسیده است. هر وسیله‌ای محدودیت‌های خود را دارد و ممکن نیست وسیله‌ای بی خطر باشد؛ اما نکته آن است که اگر مقدار و زمان این انرژی زیاد باشد، بدن ما بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد. باید این موضوع را در نظر بگیریم که اگر از این وسیله به درستی استفاده نشود، احتمال ایجاد خطر وجود دارد.

وی ادامه داد: استانداردهای پرتوزایی در ایران برگرفته از قوانین کمیسیون بین‌المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیر یون‌زا (ICRP) است؛ طبق این قوانین هیچ وسیله‌ای حق ندارد مقدار انرژی بیشتری از این میزان استاندارد به کار گیرد و مردم نباید در معرض انرژی‌های بیشتر از استاندارد قرار گیرند. میزان این پرتوها نیز اندازه‌گیری و در صورت وجود تخلف اعلام می‌شود.

مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: سازمان‌های مسئول درباره بهداشت پرتوها از جمله سازمان بهداشت جهانی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ... می‌گویند تا جایی که امکان دارد در زمینه پرتوزایی احتیاط و میزان آن را کم کنید. معنی این توصیه این است که ‌نه تنها استانداردها باید رعایت شود، بلکه تاحد امکان از میزان استانداردها هم پرتوگیری کمتر باشد. این کار توجیه اقتصادی نیز دارد. سازمان‌های متولی باید این موضوع را رعایت کرده و تا جایی که ممکن است مقدار پرتوگیری مردم را کاهش دهند.

  • مردم از دکل‌های مخابراتی می‌ترسند

گورانی نگرانی مردم از حضور این آنتن‌ها در محیط زندگی خود را یکی از مهم‌ترین عوارض دکل‌های مخابراتی دانست و گفت: آسیب روانی یکی از مهم‌ترین مواردی است که این دکل‌ها در تمام دنیا از جمله ایران ایجاد می‌کنند که در نهایت می‌تواند باعث آسیب جسمی شود. مردم از این آنتن‌ها که نزدیک خانه‌هایشان نصب می‌شود، می‌ترسند. با توجه به این موضوع باید تا جایی که امکان دارد شیوه‌هایی را به کار گرفت که مردم این دکل‌ها را نبینند. تجمیع و استتار آنتن‌های تلفن همراه یکی از اقداماتی است که می‌تواند در کاهش نگرانی مردم در این زمینه موثر باشد.

گورانی ادامه داد: اگرچه آنتن‌های تلفن‌ همراه کمترین انرژی را دارند، اما مردم بیشترین نگرانی را درباره آنها دارند؛ چون آنتن‌های دیگر را نمی‌بینند. بنابراین تجمیع و استتار آنتن‌ها علاوه بر کمک به کاهش نگرانی مردم، دکوراسیون شهری را نیز بهبود می‌بخشد.

مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در ادامه تاکید کرد: از نظر وزارت بهداشت مهم این است که مردم چه میزان انرژی از این محدوده فرکانسی دریافت می‌کنند و آیا استانداردها رعایت می‌شود یا خیر؟ از نظر روانی اگر اطراف محل سکونت مردم تعداد زیادی آنتن وجود داشته باشد، آنها نگران می‌شوند.

  • مجموع پرتوهای دریافتی در تهران نگران کننده نیست

گورانی درباره مجموع میزان انرژی دریافتی از پرتوهای ساطع شده از منابع مختلف در تهران گفت: مجموع انرژی‌های‌ دریافتی مردم در تهران بررسی می‌شود و این موضوع فعلا نگران کننده نیست، اما بی‌نظمی و پراکندگی آنتن‌ها نیاز به مدیریت دارد و باید نگرانی مردم را کاهش داد. برای مثال خانمی دچار سقط جنین شده بود و می‌گفت بعد از اینکه آنتن نزدیک محل زندگی او نصب شده، این اتفاق افتاده است، اما بعد از بررسی مشخص شد آنتن مورد نظر هنوز به صورت کامل نصب نشده و فقط یک دکل فلزی وجود داشت. این موضوع نشان می‌دهد تبعات روانی حضور آنتن‌ها بسیار بیشتر از تبعات واقعی تشعشعی آنهاست.

وی یکی از مشکلات این آنتن‌ها را احتمال سقوط آنها به دلیل بروز حوادث طبیعی خواند و گفت: یکی از مشکلات ما محل نصب و استحکام سازه‌ها است که گاهی خانه‌های فرسوده نیز برای این کار انتخاب می‌شوند. چندسال پیش به دلیل باد شدیدی که در تهران وزیده بود تعداد قابل توجهی از این آنتن‌ها سقوط کردند. باید به صورت جدی به این مساله پرداخت. علاوه بر این باید موارد ایمنی عمومی مانند برق گرفتگی و دسترسی مردم به دکل‌ها نیر مورد توجه قرار گیرد.

گورانی تاکید کرد: مسئولان شهری باید به صورت جدی به فکر ساماندهی این آنتن‌ها باشند. اگر این اصول رعایت نشود، آسیب دیدن دور از انتظار نیست.

کد خبر 405772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha