همشهری آنلاین: جمعی از کارکنان گوگل در اعتراض به همکاری این شرکت با وزارت دفاع آمریکا در برنامه هوش مصنوعی پهپاد از کار خود کناره‌گیری کردند.

پهپاد ارتش آمریکا

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اندگجت، با وجود مخالفت و اعتراض شديد كارمندان، گوگل همچنان به همكاري با پنتاگون براي توليد نرم‌افزار هوش مصنوعي ويژه پهپادها ادامه مي‌دهد. از آنجا كه مديران گوگل نسبت به نارضايتي كاركنان در مداخله در صنايع نظامي بي‌توجه هستند، برخي از اين افراد ترجيح دادند عطاي كار با گوگل را به لقايش ببخشند و كناره‌گيري خود را به صورت عمومي اعلام كنند.

برنامه جنجالي موسوم به «پروژه ماون» در همكاري گوگل و پنتاگون شكل مي‌گيرد و بر اين اساس، يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي فعال در فضاي مجازي تخصص و دستاوردهاي خود را در حوزه يادگيري خودكار و تشخيص تصاوير با ميليون‌ها ساعت از تصاوير ثبت‌شده در حافظه پهپادهاي ارتش آمريكا به اشتراك مي‌گذارد. هدف از اين اقدام شناسايي افراد، اشيا و مكان‌هاي مورد نظر پنتاگون اعلام شده است.

از آنجا كه چشم‌انداز گوگل پرهيز از ورود به حوزه‌هاي آسيب‌زاست، بيش از چهار هزار نفر از كارمندان آن با امضاي دادخواستي اعلام كرده‌اند: «اين فناوري براي ارتش در نظر گرفته شده و به محض در اختيار گذاشتن آن، مي‌تواند در برنامه‌ها و ماموريت‌هاي مرگبار مورد استفاده قرار بگيرد. ما از گوگل مي‌خواهيم پروژه را فورا لغو كند و معتقديم گوگل نبايد درگير تجارت جنگ شود.»

نداي اعتراض به همكاري گوگل و ارتش آمريكا تنها از ساختمان گوگل به گوش نمي‌رسد و خارج از اين دنيا هم هستند كساني كه همبستگي خود را با كارمندان معترض و مستعفي نشان داده‌اند. كميته بين‌المللي كنترل روبات‌هاي جنگي با انتشار نامه‌اي سرگشاده اعلام كرد گوگل بايد به تعهد خود براي جنگي نكردن فناوري‌هايش متعهد باشد و برنامه‌اش را با وزارت دفاع آمريكا منتفي كند. اين نامه به امضاي بيش از 200 پژوهشگر و چهره دانشگاهي هم رسيده است.

برخي از كاركنان مستعفي گوگل‌پلكس (دفتر مركزي گوگل در سيليكون ولي) در گفتگو با رسانه‌هاي دنياي فناوري از جمله گيزمودو مي‌گويند چون صدايشان داخل شركت به گوش كسي نمي‌رسد، رفتن را بر ماندن ترجيح مي‌دهند تا تعدادي بيشتر از مردم دنيا در جريان برنامه‌هاي تازه اين شركت بزرگ دنياي فناوري اطلاعات قرار بگيرند؛ پروژه‌هايي كه شايد گوگل هرگز به آنها نياز نداشته باشد و همكاري با پنتاگون جز بدنامي چيزي براي گوگل به ارمغان نخواهد آورد.

از سوي ديگر، گوگل مدعي است چون بسياري از برنامه‌هاي آن به شكل اوپن سورس در اختيار مردم قرار دارد، كارشناسان پنتاگون مي‌توانند حتي بدون همكاري و دخالت مستقيم گوگل هم از آن برنامه‌ها براي رسيدن به اهداف خود بهره ببرند. گوگل در سال 2017 بيش از 80 هزار كارمند داشت و تا امروز حدود 10 درصد آنها به برنامه همكاري آن با وزارت دفاع و ارتش آمريكا اعتراض كرده‌اند.

کد خبر 405659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha