همشهری آنلاین: رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان این که آب دریای خلیج‌فارس تا بیست سال آینده ۲۰ متر بالاتر می‌آید، خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم به معنای تغییر بازگشت‌ناپذیر در شرایط آب و هوایی یک منطقه در بازه زمانی بلندمدت است.

بالا رفتن آب دریا در روند ۸۰ ساله باعث زیرآب رفتن بسیاری از جزایر ایرانی می‌شود

‌به گزارش ایسنا،‌ محمد پورکاظمی صبح امروز در همایش ملی تغییر اقلیم و اکوسیستم‌های آبی در بندرعباس گفت: تغییر اقلیم مهم‌ترین چالش قرن حاضر است که باعث افزایش دما و بالا رفتن آب سطح دریا‌ها می‌شود.

وی با بیان این که بالا رفتن آب دریا در روند ۸۰ ساله باعث زیرآب رفتن بسیاری از جزایر ایرانی می‌شود، اظهار کرد: تغییر فصل بارش‌ها و افزایش بارش‌های تابستانه، افزایش سه‌درجه‌ای دما، شکوفایی جلبکی و از بین رفتن آبسنگ‌ها از دیگر تغییرات اقلیمی در کشور است.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان این که آب دریای خلیج‌فارس تا بیست سال آینده ۲۰ متر بالاتر می‌آید، خاطر نشان کرد: تغییر اقلیم به معنای تغییر بازگشت‌ناپذیر در شرایط آب و هوایی یک منطقه در بازه زمانی بلندمدت است.

پور کاظمی اضافه کرد: با افزایش سه‌درجه‌ای دما بیش از ۱۴ درصد از زمین‌های کشاورزی حاصلخیز از بین خواهد رفت و بسیاری از آبزیان و مراحل رشد لاروی و بچه ماهیان اختلال ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: پیشنهاد تشکیل کارگروه تغییر اقلیم در استان‌ها با بودجه و ردیف اختصاصی به وزارت جهاد کشاورزی ارائه‌ شده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور عنوان کرد: افزایش پوشش‌های گیاهی در ساحل و دریا و پرورش جلبک می‌تواند تغییر اقلیم‌ها را کُند کند.

همچنین رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان هم در این همایش گفت: از ۱۵۵ مقاله ارسالی به دبیرخانه ۱۳۵ مقاله برگزیده به‌صورت سخنرانی و پوستر ارائه می‌شود.

محمد صدیق مرتضوی افزود: این همایش فردا چهارشنبه با معرفی ۱۸ اثر برتر در سه محور نقش تکنولوژی و عوامل انسانی در ایجاد تغییر اقلیم، مدیریت مناطق ساحلی و تغییر اقلیم و توسعه پایدار به کار خود پایان می‌دهد.

وی تصریح کرد: مقالات همایش پس از نمایه‌گذاری در آی اس آی و سیویلیکا در کتابچه‌ای منتشر می‌شود.

کد خبر 405604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha