مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به سنتز یک نانوحامل خوراکی از دانه‌ گیاه شاهی شدند که قادر به محافظت از ویتامین A در برابر افت خواص در بدن است.

شاهی

به گزارش ایسنا، دکتر میلاد فتحی، عضو هیأت‌ علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، هدف از انجام این طرح را ریزپوشانی یا کپسوله کردن ویتامین A با استفاده از الیاف خوراکی دوجزئی دانست و گفت: بر این اساس در این پژوهش نانو الیاف به ‌کار رفته به‌ منظور ریزپوشانی ویتامین A از عصاره‌ گیاه شاهی گرفته شد؛ از این رو می‌توان گفت نسبتا ارزان بوده و در عین ‌حال خوراکی و زیست سازگار است.

فتحی با با بیان اینکه عواملی نظیر نور، دما، اکسیژن و رطوبت موجب اتلاف و افت خواص ویتامین A می‌شوند، اظهار کرد: این در حالی است که ریزپوشانی ویتامین A به ‌وسیله حامل‌های دو جزئی متشکل از موسیلاژ دانه شاهی و پلی ونیل الکل علاوه بر آنکه موجب افزایش حلالیت این ویتامین در آب و درنتیجه افزایش اثربخشی آن می‌شود، نانو حامل‌های تولید شده همانند یک سد محافظ از افت خواص ترکیبات ویتامین A در محیط شبیه‌سازی‌ شده معده جلوگیری می‌کنند.

وی با اشاره به روند اجرای این تحقیقات، افزود: در این طرح ابتدا به ‌وسیله روش الکتروریسی نانو الیاف دو جزئی متشکل از موسیلاژ دانه‌ شاهی و پلی ونیل الکل سنتز و از نانو الیاف سنتز شده به ‌منظور ریزپوشانی ویتامین A استفاده شد و در نهایت ترکیب حاصل به کمک روش‌های مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان بررسی ایجاد محیط شبیه‌سازی‌ شده معده، عملکرد نانو حامل‌ها در محافظت و رهاسازی ویتامین A را از دیگر روش‌های این طرح نام برد.

وی با اشاره به نتایج به دست آمده خاطرنشان کرد: نتایج آزمون‌های انجام‌شده حاکی از آن است که قطر بهینه الیاف مورد استفاده در ریزپوشانی 90 تا 170 نانومتر بوده‌ است. همچنین با بررسی رهاسازی ویتامین A در محیط شبیه‌سازی‌شده معده و روده مشاهده شد نانو الیاف تولید شده به‌ عنوان یک حامل مناسب می‌توانند از تخریب ویتامین A در معده جلوگیری کنند و به افزایش قابلیت زیستی در روده کمک کند.

به گفته وی، ویتامین A در بدن به حفظ سلامت غشای مخاطی دستگاه‌های تنفسی و گوارشی و رشد شبکه‌ی غضروفی کمک می‌کند.

این پژوهش از سوی دکتر میلاد فتحی عضو هیأت‌علمی و آرزو فهامی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی اصفهان اجرایی و نتایج آن در مجله‌ Food Hydrocolloids با ضریب تأثیر 4.747 منتشر شد.

کد خبر 405581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha