سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از پنج نقاشی موسوم به No Couche آمدئو مودیلیانی در حراجی شامگاه دوشنبه ساثبیز در نیویورک به بهای ۱۵۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار فروخته شد

آمدئو مودیلیانی

و رکورد این حراج‌خانه را شکست؛ هر چند موفق به شکستن رکورد ۱۷۰ میلیون دلاری این هنرمند ایتالیایی نشد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، هلنا نيومن كه مجري حراج ساثبيز بود، در سالني سرشار از دوستداران هنر و خريداران آثار هنري نخستين چكش خود را با رقم 125 ميليون دلار روي ميز كوبيد. اين روند تا 139 ميليون دلار ادامه داشت و همان‌جا متوقف شد. اين رقم با ماليات و سهم حراج‌خانه به 157 ميليون دلار رسيد اما نتوانست به ركورد 170 ميليون دلاري يك نقاشي ديگر از موديلياني برسد كه سه سال پيش در حراجي كريستيز ثبت شده بود.

آنچه در حراج‌خانه ساثبيز به خريداري ناشناس فروخته شد، يكي از پنج تابلوي مجموعه موسوم به برهنه موديلياني است كه تا امروز در حراجي‌هاي هنري عرضه شده‌اند و انتظار مي‌رفت يك ركورد تازه خلق كند. از آنجا كه ارزش آثار هنرمند نامدار ايتاليايي سال‌ها پشت سد چهره‌هايي چون پابلو پيكاسو اسپانيايي و كلود مونه فرانسوي پنهان مانده بود، در سال‌هاي اخير توجه به او بيش از گذشته شده است.

موديلياني اين تابلو را سال 1917 خلق كرد؛ يعني درست سه سال پيش از مرگ در 35 سالگي. اين تابلو همان سال براي اولين و آخرين بار در نمايشگاه انفرادي او در گالري برت ويل پاريس به نمايش درآمد و بسيار جنجالي شد. هجوم انبوه تماشاگران براي ديدن نقاشي موديلياني روي ديوار گالري پاي پليس را به ميان كشيد و آنها خواستار تعطيلي فوري نمايشگاه براي جلوگيري از جنجال شدند.

تابلوي موديلياني سال 2003 به قيمت 27 ميليون دلار به يك ميلياردر ايرلندي فعال در عرصه تربيت اسب و رقابت‌هاي اسبدواني فروخته شده بود. گران‌ترين تابلوي هنري فروخته‌شده «سالواتور موندي» لئوناردو داوينچي است كه يك شاهزاده سعودي آن را 450 ميليون دلار خريد. «زنان الجزايري» پيكاسو هم 140 ميليون دلار فروخته شده است.

کد خبر 405559

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha