سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

احمد مسجد جامعی-عضو شورای شهر تهران:پس از رایزنی، همفکری و بررسی‌های فراوان، شورای اسلامی شهر تهران با رأی قاطع، آقای محمدعلی افشانی را به‌عنوان شهردار تهران برگزید.

مسجد جامعی

این انسجام پشتوانه خوبی برای شهردار جدید به‌منظور پیشبرد اهداف، برنامه‌ها و فعالیت‌های توسعه‌ای شهر است و بر ضرورت ارتباط دوسویه شهرداری و شورا در پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌های آینده تأکید می‌کند. انتخاب آقای افشانی از میان تعداد زیادی افراد خبره و نخبه که از سوی اعضای شورای شهر پیشنهاد شده بودند، نشان‌دهنده عرصه گسترده‌ای برای اجرای برنامه‌های ایشان است.

اهمیت این رأی قاطع در آن است که شهردار جدید با روحیه‌ای مناسب به حوزه مدیریت شهر وارد می‌شود و انگیزه بالاتری در رفع مشکلات و مسائل تهران پیدا می‌کند؛ البته این همه آن چیزی نیست که شهردار به‌عنوان توشه به میدان خدمت می آورد. به هر حال، در سال‌های گذشته امکانات خوبی فراهم شده که می‌تواند با برنامه‌ریزی به شکوفایی حداکثری برسد و به‌نوعی مسیر را هموارتر کند.

از زیرساخت‌های جدید، آماده‌شدن نسبی برنامه 5ساله سوم شهرداری تهران در چند‌ ماه گذشته است که با همکاری شورا، شهرداری و گروه‌های برنامه‌ریزان و متخصصان شهری فراهم آمده است. این برنامه تا حدود زیادی ذهن شهردار و همکارانش را برای برنامه‌ریزی از نقطه صفر آزاد می‌کند و فرصت مطلوبی است تا توان و وقت مدیران شهری صرف فعالیت‌های اجرایی و ملموس برای توسعه شهر و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان شود.

از سوی دیگر، برنامه‌های مفیدی که از طرف سایر گزینه‌های شهرداری تهران در چند روز گذشته در صحن شورای شهر ارائه شد، نوعا قابل استفاده در کنار برنامه‌های شهردار جدید هستند و این نیز امکان دیگری است که در اختیار ایشان است.

یکی از چالش‌هایی که در یک دهه گذشته همواره در مسیر شهرداری تهران وجود داشته، موضوع تعامل با دولت و استفاده از ظرفیت‌های متقابل برای بهبود مدیریت شهری است. با وجود آنکه برنامه‌های سوم، چهارم، پنجم و ششم توسعه کشور بخشی از وظایف مدیریتی دولت را به شهرداری‌ها واگذار کرده، اما درعمل این اتفاق نیفتاده است.

با توجه به مسئولیت آقای افشانی در کسوت معاون عمرانی وزارت کشور می‌توان امیدوار بود تا پس از سال‌ها در این زمینه گشایش‌هایی حاصل شود و شهردار جدید بنا بر ارتباط مناسبی که با ساختار دولت و وزارت کشور دارد بتواند زمینه‌ای را برای تعامل بهتر میان شهرداری و دولت مهیا کند.

پیگیری برای به‌ثمر رسیدن و تصویب نهایی لایحه جامع مدیریت شهری از دیگر مواردی است که شهردار جدید می‌تواند با اتکا به ظرفیت پیش‌گفته، آن را به سرانجام برساند. همچنین این انتظار می‌رود، حال که معاون عمرانی و امور شهری و روستایی وزارت کشور به شهرداری تهران می‌آید، فرایند برگزاری انتخابات شورایاری‌های تهران نیز تسهیل شود. با توجه به نکات فوق برای شهردار جدید تهران آرزوی موفقیت در خدمت به شهروندان دارم.

کد خبر 405554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha