سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان ملل، عفو بین‌الملل و جمعی از کشورهای جهان در بیانیه‌ها و اظهارات جداگانه کشتار وحشیانه فلسطینیان در هفتادمین سالروز نکبة و همزمان با انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی را محکوم کردند.

محکومیت جهانی جنایت صهیونیست‌ها علیه غزه

به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی نسبت به کشتار فلسطینیان در غزه گفت: در حالی که درگیری‌های قبلی پایان نیافته، شاهد درگیری‌های جدید هستیم. من از گزارش‌ها درباره غزه، نگران هستم.

گوترش اما در پیام خود هیچ اشاره‌ای به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه نکرده است.

  • شورای حقوق بشر

رعدالحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز با "شوک‌آور" خواندن کشتار تعداد زیادی از فلسطینیان اظهار داشت مسئولان نقض حقوق بشر باید پاسخگو باشند.

کمیته مقابله با تبعیض نژادی سازمان ملل اعمال زور مفرط علیه تظاهرات فلسطینی‌ها را محکوم کرد.

  • عفو بین‌الملل

سازمان عفو بین‌الملل نیز در واکنش به کشتار مردم غزه به دست نظامیان صهیونیستی، خواستار توقف فوری خشونت‌ها در این منطقه شد.

عفو بین‌الملل اعلام کرد: این وضعیت‌ وحشتناک باید فوراً پایان یابد. بسیاری بر اثر اصابت گلوله جنگی به ناحیه سر و سینه زخمی شدند.

  • شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل نیز که برای بررسی این جنایت و صدور بیانیه‌ای درباره آن تشکیل جلسه داده بود با اقدام آمریکا ناکام ماند و نتوانست بیانیه خود را که اقدامات رژیم صهیونیستی در مرزهای نوار غزه را محکوم کرده و خواستار تحقیقات مستقل شده بود، صادر کند.

با این وجود کویت به نمایندگی از فلسطین امروز سه شنبه بار دیگر خواهان تشکیل نشست فوق العاده شورای امنیت در این باره شده که البته انتشار می‌رود باز با کارشکنی‌های آمریکا مواجه شود.

  • اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد: اسرائیل باید به حق تظاهرات مسالمت‌آمیز احترام بگذارد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر پایبندی این اتحادیه به راهکار تشکیل دو کشور در مرزهای سال ۶۷ تأکید کرد.

  • آلمان

وزارت خارجه آلمان نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد از گزارش‌ها درباره کشتارها در غزه به شدت "شوکه و نگران" شده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ خود رژیم صهیونیستی را محکوم نکرده و تنها از مقام‌ها خواسته تا استفاده از مهمات جنگی علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز را متوقف کنند.

همچنین این وزارتخانه مدعی شد: "اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند و حصار را علیه تهاجم خشونت‌بار محکم کند!" با این حال، اصل تناسب باید رعایت شود. این بدین معناست که مهمات جنگی باید تنها زمانی مورد استفاده قرار بگیرد که سایر روش‌های بازدارندگی پاسخ ندهد و پای تهدیدات جدی وسط باشد.

برلین تاکید کرد: مردم نوار غزه حق دارند اعتراضات صلح‌آمیز برگزار کنند اما همچنین نسبت به "تحرکات تحریم آمیز" هشدار داد.

در این بیانیه آلمان آمده است: همچنین همواره به صورت واضح بیان کرده‌ایم که این حق نباید پایمال شود و از آن به عنوان بهانه‌ استفاده شود یا دستاویزی برای تشدید اوضاع، تشدید خشونت‌ها یا تحریک دیگران به این کار باشد.

  • آمریکا

در آمریکا نیز درحالی که کاخ سفید مدعی شده «اسرائیل حق دفاع از خود را دارد و حماس مسئول حوادث غزه است» نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا از رژیم صهیونیستی بابت قساوت‌ علیه فلسطینیان در نزدیکی مرز غزه-اسرائیل شدیدا انتقاد کرده و از عوامل منطقه‌ای و بین‌المللی خواسته است تا به این بحران انسانی و خشونت‌ها در غزه پایان دهند.

برنی سندرز، سناتور سرشناس آمریکایی در پیامی توئیتری نوشت: ایالات متحده باید نقشی قاطع ایفا کند تا اسرائیل، رهبری فلسطین، مصر و جامعه بین‌المللی را کنار هم جمع کند تا به بحران انسانی غزه رسیدگی شود و این موجب روزافزون خشونت متوقف شود.

سندرز به عنوان تنها قانونگذار آمریکایی که تاکنون علیه خشونت رژیم صهیونیستی لب به سخن گشوده است، کشتار ده‌ها فلسطینی به دست این رژیم را "تلفات وحشتناک" توصیف کرد.
انگلیس

سخنگوی ترزا می، نخست وزیر انگلیس نیز گفت: انگلیس به طور قاطع به راه حل دو کشوری و تقسیم قدس به عنوان پایتخت دو کشور، پایبند می‌ماند. ما خواستار آرامش و خویشتن‌داری برای جلوگیری از اقدامات مخرب صلح هستیم.

همچنین جمع کثیری از فعالان سیاسی و حقوقی مدافع فلسطین در تظاهراتی در خیابان "داونینگ استریت" که دفتر نخست وزیر انگلیس در آن قرار دارد کشته شدن بیش از ۵۰ فلسطینی و همچنین زخمی شدن ۲۷۰۰ تن توسط نیروهای اسرائیلی را محکوم کردند.

این تظاهرات توسط کمپین "همبستگی با فلسطینیان"، ائتلاف "توقف جنگ"، "دوستان الاقصی" و همچنین با حمایت کمپین خلع سلاح هسته‌ای برگزار شد.

  • فرانسه

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفتگوی تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از همبستگی این کشور با مردم فلسطین خبر داد و بر اهمیت مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات تأکید کرد.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز اظهار کرد: فرانسه بار دیگر از مسئولان اسرائیلی می‌خواهد که در استفاده از زور خویشتن‌داری کنند.

او همچنین اقدام آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس را "نقض قوانین بین‌المللی" دانست.

  • ایرلند

دولت ایرلند نیز سفیر اسرائیل در این کشور را برای ارائه پاره‌ای توضیحات درخصوص رخدادهای خونین در مرزهای غزه احضار کرد.

  • ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان کشتار وحشیانه و قتل‌عام بی‌رحمانه و کم‌سابقه ده‌ها تن و زخمی شدن هزاران نفر از فلسطینیانی را که به مناسبت روز نکبة و سالروز اشغال فلسطین و انتقال سفارت دولت آمریکا به قدس شریف، در غزه و سایر اراضی فلسطین دست به راهپیمایی مسالمت‌آمیز زده بودند به‌شدت محکوم و تاکید کرد: کشتار کودکان، زنان و مردم بی‌دفاع فلسطین و اشغال اراضی فلسطینیان، به راهبرد اصلی صهیونیست‌ها در طول ۷۰ سال از عمر اشغال سرزمین فلسطین تبدیل شده است و سفارت آمریکا و دولت آن کشور در کنار قتل‌عام وحشیانه انسان‌های بیگناه به جشن و شادی پرداخته‌اند.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: جنایت مستمر و دنباله‌دار صهیونیست‌ها در فلسطین، نتیجه حمایت بی‌دریغ آمریکا و سازش خائنانه و انفعال ذلت‌بار برخی دولت‌های منطقه بوده و بی‌تردید آنان مسئول و شریک خون‌های به ناحق ریخته شده در فلسطین اشغالی و مصائب و آلام آنان هستند.

  • ترکیه

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه اظهار کرد: ترکیه به شدت به این اقدام پاسخ خواهد داد.

وی با محمود عباس تماس تلفنی داشته و تأکید کرد که ترکیه از طریق ریاستش بر سازمان همکاری اسلامی برای توقف تجاوزات اسرائیل تلاش می‌کند.

بنعالی یلدریم، نخست‌وزیر ترکیه نیز کشتار فلسطینی‌ها را به شدت محکوم کرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز تأکید کرد که محکومیت این کشتار کافی نیست و باید اقدامات مشترکی اتخاذ شود.

وی تأکید کرد که سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب باید موضع مشترک و قوی‌تری اتخاذ کنند. اوغلو تأکید کرد که آمریکا براساس اصل "من تصمیم می‌گیرم و هر کار بخواهم انجام می‌دهم" عمل می‌کند.

در همین راستا بکر بوزداغ، سخنگوی دولت ترکیه تاکید کرد: انتقال سفارت آمریکا به قدس به وضعیت بی ثباتی و عدم اطمینان و بحران‌ها و درگیری‌ها دامن می‌زند.

بوزداغ اعلام کرد: آمریکا و اسرائیل مسئول قتل عام فلسطینی‌ها هستند. ایالات متحده و اسرائیل باید قدس را به صاحبان اصلی آن واگذار کنند.

سخنگوی دولت ترکیه تاکید کرد: قدس دیر یا زود آزاد خواهد شد.

دولت ترکیه همچنین اعلام کرد، در اعتراض به کشتار فلسطینیان، آنکارا سفیران خود در تل‌آویو و واشنگتن را "برای مشورت" به ترکیه فراخوانده است.

  • روسیه

مسکو هم تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را درخصوص انتقال سفارت این کشور به قدس محکوم کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد: قطعنامه‌های بین‌المللی بیانگر آن هستند که وضعیت قدس که یکی از مهم‌ترین مسائل کل فرایند صلح است، باید با مذاکره مستقیم میان اسرائیل و فلسطین حل شود.
وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای روسی‌اش در مسکو گفت روسیه بارها از این تصمیم آمریکا انتقاد کرده و آن را منفی دانسته است.

  • جهان عرب

وزارت خارجه سوریه ضمن محکوم کردن تجاوزات روز دوشنبه نیروهای اسرائیلی علیه غیرنظامیان فلسطینی، تأکید کرد: قتل عمدی حدود ۵۰ فلسطینی و زخمی کردن بیش از ۲۰۰۰ تن دلیل دیگری بر وحشی‌گری مقامات اسرائیلی و نقض قوانین بین المللی و قوانین حقوق بشر از سوی آن‌هاست.

وزارت خارجه سوریه تأکید کرد: اگر حمایت آمریکا و کشورهای غربی نبود اسرائیل بدون مجازات باقی نمی‌ماند.

وزارت خارجه سوریه، آمریکا را مسئول ریختن خون فلسطینی‌ها به خاطر اتخاذ تصمیم غیرقانونی درباره انتقال سفارت این کشور به قدس دانست.

وزارت امور خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام مخالفت شدید با توسل ارتش اسرائیل به خشونت برای سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز فلسطینیان، درباره پیامدهای این تجاوزات خطرناک هشدار داد.

وزارت امور خارجه مصر در این بیانیه بر حمایتش از حقوق ملت فلسطین و در رأس آن حق تشکیل کشور مستقل فلسطین تأکید کرد.

قطر به شدت کشتار وحشیانه فلسطینی‌ها به دست نیروهای اسرائیلی را محکوم کرد و از تمامی گروه‌های منطقه‌ای و بین المللی خواست برای توقف کشتار فلسطینی‌ها توسط اسرائیل اقدامی انجام دهند.

قطر از شورای امنیت و جامعه جهانی نیز خواست به مسئولیت خود در قبال حمایت از مردم فلسطین عمل کند.

دولت اردن نیز، اسرائیل را مسئول جنایت در نوار غزه دانست و از جامعه جهانی خواست از مردم فلسطین حمایت کنند.

وزارت خارجه عربستان نیز هدف قرار دادن غیرنظامیان از سوی نیروهای اسرائیلی را محکوم کرد.

امارات نیز ضمن محکوم کردن کشتار فلسطینی‌ها از اختصاص پنج میلیون دلار برای کمک پزشکی فوری به فلسطینی‌ها خبر داد.

اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیه‌ای به مناسبت هفتادمین سالروز فاجعه اشغال فلسطین اعلام کرد که قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین است و این واقعیت را هیچ گونه تصمیم ظالمانه‌ای نمی‌تواند تغییر دهد.

در این بیانیه از مجامع جهانی و تمامی کشورهای صلح‌طلب جهان خواسته شده است تا رژیم صهیونیستی را جهت پایبندی به مصوبات نهادهای بین‌المللی و پایان بخشیدن به اشغال سرزمین فلسطین و متوقف کردن تجاوزاتش علیه فرزندان ملت فلسطین از جمله شهرک‌سازی، مصادره اراضی، یهودی‌سازی مقدسات اسلامی و مسیحی، اعمال سیاست تبعیض نژادی و تصویب قوانین نژادپرستانه تحت فشار قرار دهند.

در این بیانیه آمده است، همزمان با هفتادمین سالروز فاجعه اشغال فلسطین، دولت آمریکا سفارت خود را از تل‌آویو به قدس انتقال داد که این یک اقدام تحریک‌آمیز و به مثابه جریحه‌دار کردن احساسات اعراب و مسلمانان و نقض قوانین و موازین بین‌المللی است.

آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی نیز پس از انتشار خبر کشتار معترضان در غزه، سفیر خود را بازگرداند.

  • موریتانی

در موریتانی هم اعضای پارلمان این کشور با تجمع در مقابل سفارت آمریکا در نواکشوت افتتاح سفارت این کشور در قدس اشغالی را محکوم کرده و دبیرکل سازمان ملل را مسؤول تجاوز آشکار و ادامه‌دار اسرائیل به ملت بی‌دفاع فلسطین خوانده و آن را مغایر با قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی دانستند.

نمایندگان پارلمان موریتانی اعلام کردند: تصمیم ترامپ احساسات مسلمانان را به سخره می‌گیرد و با قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس به عنوان پایتخت همیشگی فلسطین در تناقض است.

رئیس گروه پارلمانی موریتانی پیروزی ملت فلسطین اعلام کرد: موریتانیایی‌ها قاطعانه با همه توافقنامه‌های نابودی مساله فلسطین مخالف هستند.

کد خبر 405534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha