دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر لبنان شروع به برکناری بسیاری از مسئولان و هماهنگ کننده های اداری و تشکیلاتی در حزب المستقبل کرده است.

کودتای سفید سعد الحریری در حزب المستقبل

به گزارش خبرگزاري صداوسيما به نقل از روزنامه لبناني الاخبار، سعد الحريري به سبب شکست در انتخابات در حال انتقام گرفتن از اعضاي حزب المستقبل است.

اين روزنامه در ادامه آورده است باد تغييرات در حزب المستقبل لبنان به ناگهان وزيدن گرفته است و سعد الحريري رئيس اين حزب اعضاي اين آن را وادار به رفتار سياسي - تشکيلاتي نامتعارفي کرده است تا حزب تازه اي در لبنان ايجاد کنند.

حريري احساس مي کند که المستقبل به ميزبان افرادي تبديل شده است که به دنبال منافع خود هستند. افرادي که در مناصب حساس اين حزب قرار دارند و به دنبال تامين منافع خود هستند و به منافع حزب اهميتي نمي دهند. نبود تشکيلات نظارتي در اداره مرکزي اين حزب موجب شده است بر ميزان نفوذ برخي افراد در برخي مناطق افزوده شود و بخش هاي حاشيه اي دچار پراکندگي شوند.

دو شب پيش کودتا عليه اين اشخاص آغاز شد و رئيس حزب المستقبل به نسخه کپي از شخصيت محمد بن سلمان وليعهد سعودي تبديل شد و شروع به برکناري بسياري از مسئولان و هماهنگ کننده هاي اداري و تشکيلاتي در حزب المستقبل پرداخت و اين افراد به مانند مهره هاي دومينو يکي پس از ديگري سقوط کردند. اسامي برخي از افراد برکنار شده اعلام شده و اسامي برخي ديگر از آنها اعلام نشده است.

­نکته قابل توجه در اين رويداد عدم هماهنگي حريري با احمد الحريري دبيرکل اين حزب و همچنين پسرعمه اش و نادر الحريري مدير دفتر نخست وزيري و بازوي راستش است. حريري با ناديده گرفتن اختيارات دبيرکل حزب و مديردفترش خواسته اعلام کند که او به تنهايي نقش تعيين کننده دارد. وي کميته انتخاباتي و کميته مرکزي اجرائي انتخابات و واحدهاي هماهنگي بيروت و بقاع غربي و مرکزي و الکوره و زغرتا را منحل کرده است.

الاخبار در بخش ديگري از اين گزارش به نقل از منابع خود افزود: حريري از زمان اعلام نتايج انتخابات دچار شوک شده است. آنچه موجب وخيم تر شدن اوضاع گرديد سلسله طرح اتهاماتي در داخل حزب المستقبل است. بيشترين رسوائي مربوط به فعاليت شماري از اعضاي اين حزب به نفع رقباي حريري نظير فؤاد مخزومي رئيس حزب گفتگوي ملي در بيروت و نجيب ميقاتي در طرابلس و برخي رقباي ديگر در بقاع غربي و بقاع مرکزي است. اين منابع فاش ساختند که حريري گزارش هايي امنيتي دريافت کرده است که نشان مي دهد برخي از اعضاي کميته اجرائي انتخابات در حزب المستقبل به نفع ميقاتي فعاليت کرده اند و تعدادي از آراء حزب المستقبل را به نفع او تغيير داده اند.

نهاد المشنوق کجاست؟ پرسشي که از زمان برکناري نادر الحريري مطرح است. آيا او نيز جزء مغضوبان انتخاباتي است؟...اين پرسش ها پس از آن مطرح شد که سعد الحريري اقدام به برکناري ماهر ابوالخدود از مديريت دفتر پيگيري کرد. ابوالخدود پست مهمي در وزارت کشور لبنان داشت. حريري وي را در کنار مشنوق قرار داده بود. اما منابع وابسته به حزب المستقبل مي گويند برکناري ابوالخدود به علت ارائه گزارش هاي غلط از اوضاع حزب المستقبل بوده است.

رقباي المشنوق وي را نيز در کنار نادر الحريري و غطاس خوري قرار مي دهند. نخست به اين علت که موضع او درخصوص استعفاي حريري [تحت فشار سعودي] شبيه به مواضع آنها بوده است. وي در آن زمان گفته بود: ما گوسفند يا تکه زمين نيستيم که مالکيت آن از شخصي به شخص ديگر منتقل شود. دوم اينکه وي در معرض توطئه هماهنگ کنندگان در بيروت قرار گرفته است. آنها تلاش کردند دو نامزد ديگر و از جمله ربيع حسونه را به جاي او قرار دهند... حريري ديشب در توئيتي گفته است: برکناري هاي صورت گرفته در حزب المستقبل صرفاً در چارچوب حسابرسي است و همانطور که قبلاً گفته ام سعد الحريري 2018 با سعد الحريري پيش از آن متفاوت است.

کد خبر 405473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha